וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החלטה גזענית": במגזר הערבי מתנגדים להוצאת הפלג הצפוני מחוץ לחוק

18.11.2015 / 0:21

ההחלטה הדרמטית של ישראל נגד הפלג הצפוני פוגעת לא רק בתנועה, אלא גם במוסדות שהיא מפעילה - בהם תיכון ועמותה לקידום סטודנטים. התושבים חרדים להשפעות: "מה יהיה עתידם של בתי הספר? משמעות ההחלטה שהמגזר הערבי לא יתקדם"

צילום: ערן גילווארג, עריכה: מתן חדד

כפר כנא נחשב למעוז של הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית. ביישוב גר ופועל השייח כמאל חטיב, סגנו של ראש התנועה, השייח ראאד סלאח. בישוב שבגליל התחתון יש 21 אלף תושבים. לא כולם תומכים בתנועה האיסלאמית, אך גם אלו שאינם מזדהים עם רעיונותיה, מותחים היום (שלישי) ביקורת על החלטת הממשלה להוציא את הפלג הצפוני מחוץ לחוק. פעילותה של התנועה נוגעת לרבים מתחומי החיים של תושבי המקום. לצד פעילותה הדתית, היא עוסקת בתחומים רבים ומגוונים בחינוך ובפעילויות חברה ורווחה.

ביישוב פועלים שני בתי ספר בזיקה לתנועה, יסודי ותיכון "אלמעאלי". בתי הספר נחשבים לטובים ביישוב, בעלי רמת לימודים גבוהה וסביבה לימודית תומכת, כך לדברי הורי תלמידים.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
גורמים מדיניים: שב"כ הסתייג מהוצאת הפלג הצפוני מחוץ לחוק
השייח ראאד סלאח: "ישראל היא ארגון טרור, לא אנחנו"
ארדן על החלטת הקבינט: "האידיאלוגיה של הפלג הצפוני - כמו של דאעש"

בית ספר תיכון בכפר כנא של הפלג הצפוני בתנועה האיסלאמית שייסגר בעקבות הוצאת התנועה מחוץ לחוק. ערן גילווארג
"מרוצה מאוד מרמת הלימודים במקום". תיכון "אלמעאלי"/ערן גילווארג

לנסאר עואודה, תושב כפר כנא, יש שלושה ילדים שלומדים בבית הספר היסודי. "החלטת הממשלה מעוררת בי חששות ואני דואג", אמר, "מה יהיה עתידם של בתי הספר? ילדיי לומדים בבית הספר ואני מרוצה מאוד מרמת הלימודים במקום. יש יחס אישי לכל תלמיד וסדר פנימי".

לדבריו, "בתי הספר פועלים ברוחה של התנועה האיסלאמית, אך לא נערכת בהם כל פעילות פוליטית או כזו שחותרת תחת המדינה. יש תגבור של לימודי קוראן וסונה, אבל לא מדובר בבתי ספר דתיים. מדובר בשני שיעורים בשבוע בסך הכל". עואודה הוסיף כי "החלטת הממשלה כואבת ומרגיזה. אני איש חוק ולא מעז לעבור על חוקי המדינה. צריך לברר לעומק את הנושא, על פניו זו נראית לי החלטה פוליטית של ראש הממשלה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
כמאל חטיב, סגן ראש הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית, בוועדת המעקב, נצרת. נובמבר 2015. ערן גילווארג
יש עוד הרבה גופים ועמותות תחת התנועה שלא עוסקות בפוליטיקה. השייח כמאל חטיב/ערן גילווארג

מועאד חטיב, בנו של השייח כמאל, ציין כי יש עוד גופים ועמותות שעיסוקן הוא בפעילויות חברה ורווחה, ללא כל קשר פוליטי. לדבריו, בכפר כנא לבדה כ-1,500 ילדים, בני נוער וסטודנטים, שנהנים מפעילות חינוכית שנתמכת על ידי התנועה. לתנועה פעילויות נוספות, בהן הוצאת עיתון בשם "סוות אל-חק ואל-חוריה" ("קול האמת והחירות") שבעבר כבר הוצא לו צו סגירה.

חטיב הציג כדוגמה את עמותת "אקראא", שמוגדרת כעמותה לקידום החינוך, בעיקר בקרב סטודנטים. "'אקראא' איננה קשורה לכל פעילות פוליטית ועכשיו היא מוצאת מחוץ לחוק. אני, למשל, מלמד אנגלית למבחן הפסיכומטרי במסגרת העמותה. עכשיו אם אלמד אנגלית במסגרת העמותה, לפי נתניהו זה לא חוקי", אמר. "משמעות החלטתו היא שהוא לא רוצה שהמגזר הערבי יתקדם. באמת מתכוונים לסגור גני ילדים ובתי ספר שקשורים לתנועה? האם מישהו היה מעלה בדעתו לסגור בית ספר לתלמוד תורה?", תהה.

"הדבר יגרום לתגובה הפוכה מזאת שאליה התכוון נתניהו"

איימן אבו חלף, תושב כפר כנא גם כן, אמר כי "ההחלטה של נתניהו מעוררת כעס". לדבריו, "זו החלטה גזענית ואני לא מבין מה ראש הממשלה רוצה להשיג. התנועה האיסלאמית היא תנועה לגיטימית שפועלת במישור ההומני ולאור יום. היא לא מסתירה דבר".

אבו חלף אמר כי אנשים שאיתם שוחח היום על הדבר הביעו כעס. לדעתו, ההחלטה דווקא תגרום ליותר אנשים להתחבר לתנועה. "החלטה כזו לא תמנע מאנשים להפסיק לחשוב ולהאמין ברעיון מסוים", אמר. "אנשים ימשיכו לפעול לפי צו מצפונם והדבר אפילו יגרום לתגובה הפוכה מזאת שאליה התכוון נתניהו". אבו חלף הגדיר עצמו כתומך בתנועה והצהיר: "אני אמשיך ללכת לאל-אקצא, להפגין ולהביע את דעתי וכעסי, גם אם דרך גופים אחרים".

ניזאם סלימאן מהיישוב בועיינה-נוג'ידאת אמר כי הוא לא מזדהה עם התנועה האיסלאמית, אך יחד עם זאת ההחלטה להוציא אותה מחוץ לחוק איננה לגיטימית. "גם בקרב החברה הערבית לא כולם תומכים בה, אך היא פועלת באופן חוקי", אמר. "אף אחד בחברה הערבית לא תומך בצעד של נתניהו. אני מאמין שהממשלה תחזור בה מהחלטה זו, שאיננה מבוססת ואיננה חוקית".

(עדכון ראשון: 22:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully