וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסוריה עד פריז: קפטגון - הסם שמתדלק את לוחמי דאעש

הקפטגון הפך להיות הסם האהוד על לוחמי הג'יהאד בסוריה. ייצורו הבלתי חוקי מבטיח אספקה שוטפת של חומר ממריץ שמאפשר ללוחמים להילחם זמן רב יותר ולהתגבר על פחד וכאב. על הדרך, עושים היצרנים קופה וממשיכים לממן את המלחמה המדממת

צילום: הטלוויזיה הסורית, עריכה: שניר דבוש

הסרטון שפורסם היום (שלישי) של חדר המלון ששימש לכאורה את המחבלים שביצעו את מתקפת הטרור בפריז במהלך סוף השבוע, ובו מפוזרים מזרקים, מעלה שוב את הסברה על שימוש מאסיבי של פעילי "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בסמים שונים, ובראשם קפטגון. נראה כי דאעש, לצד גורמים רבים נוספים המעורבים במלחמת האזרחים בסוריה, מעריך מאוד את השפעותיו של הסם על לוחמיו.

עדי ראייה לטבח באולם המופעים "בטקלן" סיפרו לעיתון "לה פואה" כי המחבלים נראו מסוממים. הקפטגון, או בשמו הרפואי פנטילין, הוא סם ממריץ סינטטי, נגזרת של אמפתמין אשר פותחה לראשונה בגרמניה ב-1961. בשנות ה-80 שווק הסם כתרופה בעלת השפעה מתונה לטיפול בהפרעות קשב, אך הפך לא חוקי ברוב המדינות ב-1986.

עוד בוואלה! NEWS:
שער ראשון של "שרלי הבדו" אחרי הטבח בפריז: "לנו יש שמפניה"
מזרקים, מחטים ומגשי פיצה: תיעוד מחדר המלון של המחבלים
העולם יתאחד נגד דאעש בשל מתקפת הטרור בפריז – אך רק למראית עין

מחטים וצינורות הזרקה שנמצאו בחדר המלון של אחד המחבלים. LE POINT, אתר רשמי
מזרקים וצינורות עירוי שנמצאו בחדר המלון בצרפת/אתר רשמי, LE POINT

דיווחים רבים פורסמו על כך שלוחמים מכל הפלגים בסוריה נעזרים בסם כדי לנסות ולהגביר את יכולתם להילחם במשך פרקי זמן ארוכים, להתגבר על כאבים ופחדים ולהישאר ממוקדים. הפסיכיאטר הלבנוני רמזי חדאד ציין כי לקפטגון "השפעות טיפוסיות של חומר ממריץ, בהן אופוריה, דברנות, עירנות, אנרגיה וחוסר תאבון".

ניצול לרעה של הסם רווח במיוחד במדינות ערב, לעיתים באמצעות גרסאות מזויפות של החומר. אלה מכילות לעיתים ממריצים שונים ומשונים. מתיו לוויט, בכיר לשעבר במשרד האוצר האמריקני, אמר כי "לחיזבאללה היסטוריה ארוכה של מסחר בסם כדי לסייע במימון", אולם תחקירים של סוכנות הידיעות רויטרס והמגזין טיים העלו כי מרכז הכובד של התעשייה עבר מלבנון לסוריה. במדינה התפתחה תעשייה ענפה של ייצור החומר, המגלגלת מיליוני דולרים. סוריה הקרועה והמדממת הפכה לאזור נטול חוק – תנאי אידאלי לתעשיית סמים משגשגת. הסם זול לייצור ולצורך הפקתו נעשה שימוש בחומרים זמינים וחוקיים. מחיר הרחוב שלו עשוי להגיע ל-20 דולרים ליחידה, וכך מובטח שיעור רווחים גבוה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully