וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם יתאחד נגד דאעש בשל מתקפת הטרור בפריז – אך רק למראית עין

16.11.2015 / 20:09

הפיגועים בבירת צרפת "גנבו את ההצגה" בוועידת G20 והביאו את מנהיגי המעצמות להציג חזית מאוחדת נגד הארגון שאחראי עליהם. אך לנוכח ההבנה כי הצעד החשוב ביותר בחיסול דאעש הוא פתרון המלחמה בסוריה - מתקשים הצדדים להגיע לעמק השווה בעניינו של אסד

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

כמו אחרי כל פיגוע שמזעזע מדינה שאינה מורגלת בטרור, גם בעקבות סדרת הפיגועים שהכתה את פריז ביום שישי זעקו מנהיגי העולם קריאות שבר. נשיא ארצות הברית ברק אובמה כינה זאת "מתקפה נגד האנושות", מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין ראה בכך "נקודת מפנה ביחסים עם המערב", ראשי מדינות ערב קראו "לאחד כוחות" וגם נשיא איראן חסן רוחאני הביע זעזוע עמוק וביטל את ביקורו המתוכנן בצרפת.

ואולם, בניגוד לפיגועים הגדולים שאירעו השנה כבר בצרפת, בתוניסיה, בלבנון ובמצרים - אלו הפוקדים מדי יום את ניגריה, תימן, סומליה, עיראק וסוריה כמובן לא נספרים - המתקפה המתוכננת והמתואמת היטב בסוף השבוע – שעליה קיבל אחריות ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) – צפויה לשנות את כללי המשחק במלחמה נגדו. גם אם לא תיצור אידיליה עולמית והסכמות גורפות, אלא רק אחדות למראית עין ולזמן קצר.

בשבועות האחרונים איבד הארגון שטחים רבים בחליפות המשתרעת על חלקים נרחבים מעיראק ומסוריה. המפלה המשמעותית ביותר של דאעש הייתה בסינג'אר - העיר הכורדית בצפון עיראק שימשה נתיב חשוב בין מוסול העיראקית וא-רקה הסורית, מעוזיה של "המדינה האיסלאמית", אך היא שוחררה בתוך יום אחד בלבד על ידי הכורדים. נוסף על כך, צבא סוריה שבר את המצור בן השנתיים שהטילו לוחמי דאעש על שדה תעופה צבאי בצפון המדינה ובמזרח, המורדים הנתמכים בידי המערב השתלטו על עוד עיירת גבול.

עוד על מתקפת הטרור בפריז:
שרת החוץ שבדית קשרה בין הפיגועים בפריז לסכסוך הפלסטיני, השגריר ננזף
עמוד הפייסבוק של פתח מציג: ישראל ודאעש אחראים לפיגועים בפריז
בצרפת וברחבי אירופה: דקת דומייה לזכר קורבנות הפיגועים בפריז

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בפסגת ה-G20, 15 בנובמבר 2015. רויטרס
אחדות למראית עין. אובמה, מרקל וארדואן/רויטרס

אין זאת מגמה חדשה – מאז חודש מאי, שבמהלכו כבש דאעש את רמאדי בעיראק ואת תדמור בסוריה, לא רשם הארגון הישג של ממש בשדה הקרב. כמה עיירות נוספות במרכז סוריה אמנם נתפסו בידיו, אך אט-אט הקרקע שבה אחז בשנה וחצי האחרונות נשמטה תחתיו. אם לא די בכך, אז גם רוסיה החלה להפציץ את מטרותיו בסוריה, חרף העובדה שהיא גם תוקפת עמדות של ארגוני אופוזיציה מתונים. כל אלו הביאו למה שמסתמן כשינוי אסטרטגי בקרב מנהיגי "המדינה האיסלאמית" – לא עוד התמקדות בביסוס ישות מדינית, אלא התקפות קטלניות על אדמת המערב ונגד מטרותיו.

הטבח בפריז הספיק להשכיח את התרסקות המטוס הרוסי בחצי האי סיני לפני פחות משבועיים, שככל הנראה נגרמה כתוצאה מפצצה שהטמינו אנשי דאעש בטרם יצאה הטיסה משארם א-שייח. שני אירועי הטרור הללו – המשמעותיים ביותר מאז 11 בספטמבר – יחייבו את המעצמות להדק את שיתוף הפעולה ביניהן במאבק נגד "המדינה האיסלאמית", שחוזרת בהדרגתיות לפעול כמו אל-קאעדה, ארגון האב שממנו התפצלה. כבר אתמול צרפת ביצעה עשרות גיחות אוויריות נגד יעדים של דאעש בא-רקה אחרי שהשתמשה במידע מודיעיני שהעבירה לה וושינגטון.

סוגיית המלחמה המשותפת בדאעש הייתה שלא במפתיע גולת הכותרת של פסגת ה-G20 שנערכה בטורקיה. מנהיגי הכלכלות החזקות ביותר בעולם היו אמורים לעסוק בנושאים דוגמת משבר המניות בסין וצניחת מחירי הנפט, אך פיגועי 13 בנובמבר גנבו את ההצגה. לצד פגישה "בלתי-מתוכננת" בין אובמה לבין פוטין שאותה תיארו בבית הלבן ובקרמלין כחיובית, נשמעו הצהרות נחושות מצד מנהיגי העולם בדבר הרחבת שיתוף הפעולה המודיעיני, פגיעה בפעילות הכלכלית של דאעש והגברת הפיקוח על הגבולות כדי לעצור את זרם הלוחמים הזרים השוטף את עיראק ואת סוריה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
בריטניה: "סיכוי גבוה שהמטוס הרוסי הופל מפיצוץ מטען חבלה". רויטרס
הפיגועים דחקו הצדה את אירוע הטרור בסיני - התרסקות המטוס הרוסי/רויטרס

כצפוי, גם הוועידה שנערכה באנטליה לא הצליחה לגשר על כל הפערים בין מוסקבה לבין וושינגטון, העיקרי שבהם הוא עתידו של נשיא סוריה בשאר אסד. כולם מסכימים שהצעד החשוב ביותר במאבק נגד דאעש הוא סיום מלחמת האזרחים שהחלה לפני כמעט חמש שנים, שאותה הוא ניצל כדי להפוך את המדינה לממלכת טרור שבה הוא הוגה תכניות לפגוע במערב. למרות זאת, הצדדים טרם הצליחו להגיע לעמק השווה בכל הנוגע להנהגה העתידית בסוריה, כשבאזניה של ארצות הברית מושכות ערב הסעודית וטורקיה - מתנגדותיו הגדולות של אסד - ואילו באלו של רוסיה מושכת איראן, שאינה מוכנה לוותר על שליט הבובה שלה באזור.

בסופו של דבר, אפשרי שהמעצמות יגיעו לנוסחה של ממשלת מעבר, שבצורה כזאת או אחרת יהיה לאסד חלק בה. כך עולה מהדיונים שמתנהלים בשבועות האחרונים בווינה בהשתתפותן של 20 מדינות שונות, שלראשונה כוללות את כל בעלי האינטרסים בקלחת הסורית. אם עד יום שישי הן חשבו שניתן יהיה למשוך זמן נוסף ולנסות ולצבור הישגים על הקרקע, הרי שהפיגועים הקטלניים האיצו את המגעים שיימשכו באינטנסיביות בתקופה הקרובה. ועדיין, גם אם תושג פשרה כלשהי בטווח הקרוב, עקירתו מהשורש של דאעש לא תתרחש בתוך שבועות או חודשים ספורים.

נשיא צרפת פרנסואה הולנד נואם מול הפרלמנט, 16 בנובמבר 2015. רויטרס
לא ישלח כוחות קרקעיים לסוריה. הולנד/רויטרס

על אף הכרזות המלחמה של נשיא צרפת פרנסואה הולנד, שגם קרא הערב בנאום חריג בפני שני בתי הפרלמנט לשינויים בחוקה שיאפשרו סמכויות נוספות במצבי חירום, בפריז שוללים את האפשרות לשלוח כוחות קרקעיים לסוריה. כך גם ארצות הברית - אובמה הבטיח אמנם להכפיל את המאמצים נגד "המדינה האיסלאמית", אך חזר על עמדתו המתנגדת לכוחות על הקרקע.

למודים מהשגיאה ההיסטורית שבמלחמת עיראק, במערב מבינים שעדיף להסתמך על לוחמים מקומיים ולהתאזר בסבלנות כדי לא לחזור על הטעות שאפשרה את צמיחת דאעש בשנים שלאחר הדחת סדאם חוסיין. בימים הקרובים ייפגשו הולנד, פוטין ואובמה כדי לדון במאבק המשותף בארגון. בין אם יסכימו על הקמת קואליציה בינלאומית רחבה – כפי שרוצה מוסקבה זה זמן רב – ובין אם רק על מנגנונים משותפים מצומצמים יותר, אין ספק שהמלחמה בארגון תשתנה. אם יהיה זה יעיל רק ימים, שבמהלכם צפויים פיגועים נוספים ובסיומם תתפוגג אחדות השורות, יגידו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully