וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד המתקפה בפריז: לוחם דאעש בלגי שגייס כספים למימון הפיגועים

יהושע בריינר, שליח וואלה! NEWS לפריז

16.11.2015 / 10:41

צוותי החקירה הצרפתיים מסרו כי עבד אל-חמיד אבאוד, המשתמש בכינוי "אבו עומאר אל-בלז'יקי", קישר בין חוליות המחבלים והסלולרי שלו אוכן ביוון. "הצלחתי לחיות במדינתם ולתכנן פעולות נגדם". בין המחבלים: צרפתי שנחקר בגין טרור

צילום: שי מכלוף, עריכה: ניר חן

עבד אל-חמיד אבאוד, אזרח בלגי בן 27, הוא מפקד פעילות הטרור המשולבת בפריז בסוף השבוע האחרון – כך מסרו היום (שני) צוותי החקירה הצרפתיים לרשת RTL בצרפת. אבאוד, המשתמש בכינוי "אבו עומאר אל-בלז'יקי", הצטרף לארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בסוריה, ונחשב לאחד מבכירי המוציאים להורג של הארגון.

אבאוד גדל בפרבר מולנבק של בריסל, אותו אזור שממנו הגיע אחד החשודים בסיוע למתקפה בפריז, סלאח עבד א-סלאם, ואחיו בארהים שככל הנראה היה אחד מהמחבלים המתאבדים במתקפה. ממשטרת בלגיה נמסר כי שמו של אבאוד נקשר בכמה תיקים פליליים, שבהם מעורב גם בראהים עבד א-סלאם, בשנים 2010 ו-2011.

עוד בוואלה! NEWS:
מבצע מעצרים ברחבי צרפת: 20 מחבלים מעורבים ישירות במתקפת הטרור
כוננות שיא בפריז: מאות נמלטו לאחר שנשמע קול פיצוץ
מתקפת הטרור בפריז: מצוד אחרי חשוד נוסף שנמלט מהעיר

עבד אל-חמיד אבאוד, מפקד מתקפת הטרור בפריז. "דאביק", צילום מסך
אוחז בדגל דאעש ובקוראן. אבאוד בסוריה/צילום מסך, "דאביק"

על פי ממצאי החקירה, אבאוד פיקד על המתקפה המשולבת וריכז את פעילותם של שלוש החוליות שפעלו במקביל. כמו כן, הוא ככל הנראה גייס את הכספים למימון הפעולה.

מצוותי החקירה נמסר כי הטלפון הסלולרי שלו אוכן ביוון, אולם לא ידוע בדיוק היכן הוא נמצא כעת. בחודש ינואר האחרון שמו נקשר בתכנון כמה פיגועים בבלגיה, שסוכלו על ידי כוחות הביטחון. דווח לאחרונה כי אבאוד גייס את אחיו בן ה-13 לכוחות דאעש, אולם לא נמסר לכך אישור רשמי.

עוד באותו נושא

המודיעין העיראקי: "יממה לפני המתקפה הזהרנו את צרפת"

לכתבה המלאה
עבד אל-חמיד אבאוד, מפקד מתקפת הטרור בפריז. "דאביק", צילום מסך
אבאוד/צילום מסך, "דאביק"

בחודש פברואר האחרון, פרסם "דאביק", כתב העת של "המדינה האיסלאמית", ריאיון עם אבאוד, שהוגדר "לוחם קודש שנרדף על ידי סוכנויות המודיעין המערביות בגלל הג'יהאד שביצע בבלגיה". בכתבה נמסר כי הוא הגיע לסוריה כחודש לפני כן, בינואר 2015.

עבד אל-חמיד אבאוד, מפקד מתקפת הטרור בפריז. "דאביק", צילום מסך
הגיע לסוריה "בזכות אללה, שעיוור את עיניהן של סוכנויות הביון"/צילום מסך, "דאביק"

הוא סיפר כי "אללה בחר אותו" ושני אזרחים בלגים נוספים "להגיע לאירופה ולהטיל טרור על הצלבנים שנלחמים במוסלמים. כידוע, בלגיה היא חברה בקואליציה הצלבנית שתוקפת את המוסלמים בעיראק ובסוריה". הוא סיפר על יום המעצר שלו בידי רשויות בלגיה, וסיפר כי "הם עצרו מוסלמים בכל העולם".

אבאוד הוסיף כי הצליח להגיע לסוריה "בזכות אללה, שעיוור את עיניהן של סוכנויות הביון". לדבריו, "כל זה מוכיח שהמוסלמים לא צריכים לחשוש. השם שלי ותמונתי היו בחדשות, אבל הצלחתי לחיות במדינתם, לתכנן פעולות נגדם ולצאת כשהייתי צריך".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, התביעה בצרפת חשפה היום את זהותם של שני מחבלים נוספים מהמתקפה בעיר בסוף השבוע. אחד מהם הוא סאמי אמימור, אזרח צרפתי בן 28, שכבר נפתחה בעבר חקירה נגדו בגין פעילות טרור בשנת 2012, לאחר ששהה בתימן. על פי התביעה, הוצא נגדו צו מעצר בינלאומי, ולא ברור כיצד הצליח לשוב לאירופה.

המחבל הנוסף הוא אחמד אל-מוחמד, יליד אידליב שבסוריה בן 25, שעבר בחודש אוקטובר האחרון ביוון, בדרכו לאירופה. מהתביעה נמסר כי טביעות האצבעות שמסר בעת רישומו כמבקש מקלט באי היווני לרוס תואמות את הדגימות שנלקחו מזירת הטבח בתיאטרון בטקלן בפריז.

כ-150 בני אדם נעצרו הלילה בכמה ערים ברחבי צרפת במסגרת חקירת המתקפה בפריז בלילה שבין שישי לשבת, שהביאה למותם של לפחות 129 בני אדם. בכלי התקשורת הצרפתיים דווח כי מדובר במעצרים מנהליים, וכי לעצורים אין קשר ישיר לשורת הפיגועים במרכז הבירה הצרפתית. במסגרת מבצע המעצרים, נאספו כלי נשק שנמשאו בבתים פרטיים, כולל משגר רקטות.

הערכת כוחות הביטחון הצרפתיים כעת היא כי כ-20 בני אדם מעורבים ישירות בתכנון המתקפה - בסך הכל כ-20. גורמים ביטחוניים בצרפת מסרו אמש לעיתון האמריקני "וושינגטון פוסט" כי החשודים בתכנון המתקפה, בתמיכה במבצע המשולב ובביצועו נמצאים בכמה מוקדים ברחבי אירופה, בעיקר בצרפת ובבלגיה, וכי חלקם קרובי משפחה האחד של השני.

בראהים עבד סלאם, בן 31, שהתפוצץ באמצעות חגורת נפץ במהלך אותו הלילה הוא אחיו של סלאח עבד סלאם, שככל הנראה נהג בכלי הרכב ששימש להביא את המחבלים לאחת הזירות ונגדו כעת מתנהל המצוד. הרשויות בבלגיה מסרו כי אח נוסף של השניים נעצר במדינה. גורמי מודיעין אירופיים מסרו כי לפחות שניים מהמחבלים שהו בסוריה בשנים האחרונות. ידוע בוודאות כי אחד מהם, בילאל הדפי, אזרח צרפתי בן 20, הגיע לבלגיה לאחר שהותו בסוריה, וככל הנראה התיישב בפרבר מולנבק של בריסל, שממנו יצאו ככל הנראה חלק מהמעורבים.

במסגרת מצב החירום שהוכרז בצרפת, לפחות שלושה בני אדם נעצרו הלילה ברובע ריינרי או מיראיי שבעיר טולוז בדרום צרפת, אותו רובע שממנו הגיע מוחמד מראח, מבצע פיגועי הירי נגד חיילים צרפתים ואזרחים יהודיים בערים טולוז ומונטובאן בשנת 2012. המבצע הלילה נערך בהשתתפות כ-200 חיילים ושוטרים, חלקם מיחידות העילית של המשטרה הצרפתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully