וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתקפה בפריז: "בין המחבלים - פליט סורי שנכנס לאירופה דרך יוון"

יהושע בריינר, שליח וואלה! NEWS לפריז

14.11.2015 / 18:35

חקירת מתקפת הטרור הקטלנית שגבתה את חייהם של 128 איש נמשכת. לפי הדיווחים, בין החמושים הנוספים: תושב מקומי ואזרח מצרי. ברשת BBC דווח כי מדובר בתא עצמאי שחבריו התאמנו בסוריה

צילום: רויטרס, סרטוני חובבים שהועלו לרשת; עריכה: מתן חדד

בצרפת ממשיכים עדיין לחקור את מתקפת הפיגועים שזעזעה אתמול את הבירה פריז, והיום (שבת) החלו לצאת פרטים ראשונים ודיווחים רבים על זהות המחבלים. לפי אחד הדיווחים, אחד החמושים היה סורי שהתחזה לפליט ונכנס לאירופה דרך יוון בחודש אוקטובר האחרון. ברשת BBC דווח כי שמונת המחבלים היו חלק מתא עצמאי שחבריו התאמנו בסוריה עד שחזרו לאירופה.

"המחזיק בדרכון עבר דרך האי לרוס ב-3 באוקטובר, שם הוא זוהה לפי תקנות האיחוד", מסר סגן שר המשטרה של יוון, ניקוס טוסקס, בהצהרה מיוחדת. גורם במשטרת יוון מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי בעל הדרכון היה צעיר שהגיע לאי יחד עם 69 פליטים נוספים וטביעות האצבעות שלו נלקחו על ידי הרשויות. המשטרה סירבה למסור את שמו.

סגן השר הוסיף כי הוא לא יודע אם הדרכון נבדק בידי מדינות אחרות שבשטחן ככל הנראה עבר המחבל עד שהגיע לפריז. הגורם במשטרה אמר כי הרשויות בצרפת ביקשו ממדינות נוספות באירופה, כולל צרפת, לבדוק את הדרכון שנמצא לצד הגופה.

לקריאה נוספת על מתקפת הטרור בפריז
דקה אחר דקה: מתקפת הטרור הרצחנית שטלטלה את צרפת
"להתאחד נגד דאעש": הטרור בפריז שינה את מוקד השיחות על סוריה
"#מחפשים בפריז": קרובי נעדרים פונים לעזרה ברשתות החברתיות

פינוי פצועים מחוץ לאולם המופעים "בטקלן", פריז, 13 בנובמבר 2015. רויטרס
פינוי גופה מאולם ההופעות "בטקלאן", אתמול/רויטרס

לפי דיווח של סוכנות הידיעות הצרפתית, אזרח מקומי זוהה כאחד מהחמושים שהסתערו על אולם המופעים, שם הם ירו לכל עבר ורצחו יותר מ-85 מהנוכחים. גורם המקורב לחקירה מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי מדובר בצעיר המזוהה עם ארגוני איסלאם קיצוני. העיתון "ליברסיון" דיווח כי דרכונים סוריים ומצריים נמצאו על המחבלים המתאבדים שהתפוצצו בסמוך לאצטדיון "הפארק דה פראנס".

בנוסף לכך, מדינת בוואריה בגרמניה הודיעה היום כי בתחילת החודש נעצר אדם וברשותו כלי נשק וחומרי נפץ במכוניתו וכי הוא עשוי להיות קשור למתקפות הטרור בפריז. "יש בידינו עצור שלפי חשדות מבוססים עשוי להיות קשור למתקפה", נמסר. דובר משטרת בוואריה מסר כי הגבר בן 51 נעצר ב-5 בנובמבר בכביש הסמוך לרוזנהיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
שומרים סביב מגדל אייפל יום לאחר מתקפת הטרור בעיר, פריס. 14, נובמבר 2015. רויטרס
שוטרים מסיירים באזור מגדל אייפל/רויטרס
שומרים סביב מגדל אייפל יום לאחר מתקפת הטרור בעיר, פריס. 14, נובמבר 2015. רויטרס
שומרים סביב מגדל אייפל יום לאחר מתקפת הטרור בעיר, פריס. 14, נובמבר 2015/רויטרס

בשורת אירועי הירי והפיצוצים נרצחו לפחות 128 ומאות נוספים נפצעו. בבתי החולים ברחבי העיר עדיין מטופלים 300 בני אדם שנפגעו בשרשרת אירועי הירי ופיגועי ההתאבדות. 80 מהפצועים במצב אנוש ועוד 177 במצב קשה.

במקביל, הממשלה המשיכה להגביר את צעדי הביטחון בשל גל הטרור חסר-התקדים שעליו קיבל אחריות ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). שר הפנים ברנרד קזנוב הסמיך את הרשויות המקומיות להטיל עוצר אם צריך ובריאיון לטלוויזיה הוא אישר כי על הציבור ייאסר להתכנס בפומבי עד יום חמישי.

השר הבהיר כי אלף אנשי ביטחון נוספים נפרסו ברחבי המדינה, בעיקר בפריז, וכי תוגברה האבטחה סביב מוסדות ציבור מסוימים. בנוסף לכך, כאמצעי זהירות, נסגרו מגדל אייפל ומוזיאון הלובר – שניים מאתרי התיירות המרכזיים ביותר בבירת צרפת – לכניסת מבקרים עד להודעה חדשה. בסך הכול פרוסים ברחבי המדינה אלפי חיילים ושוטרים.

פינת זיכרון מחוץ לאולם המופעים "בטקלן" בפריז, שבו אירע פיגוע המוני, 14 בנובמבר 2015. AP
פינת זיכרון מחוץ לאולם "בטקלאן", שבו טבחו חמושים בצופים/AP

בנאום שנשא הבוקר לאומה, אמר הנשיא פרנסואה הולנד כי דאעש "הכריז מלחמה על צרפת". לדבריו, בתום ישיבת קבינט, המתקפה בוצעה על ידי "צבא טרוריסטי, דאעש, צבא ג'יהאדיסטי נגד צרפת, נגד הערכים שאנו מגנים עליהם בעולם כולו, ונגד מה שאנחנו - מדינה חופשית". ביום שני תציין צרפת דקת דומיה בכל רחבי המדינה לזכר ההרוגים.

הולנד לא מסר פרטים רבים מחקירת האירוע, אולם טען כי מדובר ב"מעשה מלחמה שתוכנן ואורגן בהשתתפות חיצונית". לדבריו, "זה מעשה של ברבריות מוחלטת. צרפת הותקפה בפחדנות ובאלימות". הוא הוסיף כי הרשויות פועלות במלוא הכוח להגנה על האזרחים, והוצבו מאבטחים בכוננות הגבוהה ביותר.

שוטרים מחוץ לזירת הפיגוע באולם ההופעות בטקלן, נובמבר 2015. AP
שוטרים בגג בסמוך לאולם "בטקלאן"/AP

"צרפת תגיב בכל האמצעים שברשותה. נהיה חסרי רחמים במאבק בטרור", הבהיר. דבריו של הולנד נמסרו בתום ישיבת חירום בלשכת הנשיא בארמון האליזה, בהשתתפות ראש הממשלה מנואל ואלס, שר הפנים ברנאר קזנוב, שרת המשפטים כריסטיאן טובירה ושר ההגנה ז'אן-איב לה דריאן.

זמן קצר לפני הצהרתו של הולנד, דאעש פרסם הודעה רשמית שבה קיבל אחריות על הפיגועים. "במתקפה מבורכת של אללה, קבוצת חיילי החליפות שבורכו על ידי אללה, לקחו בירי את בירת התועבה והסטייה, זו שנושאת את דגל הצלב באירופה, פריז. קבוצה של לוחמים נטשו את החיים האלה והתקדמו לעבר אויביהם, במותם מות קדושים, למען הדת, הנביא וחבריו ומתוך רצון להשפיל את אויביו. הם ניצחו עם אללה".

(עדכו ןראשון: 17:25)

נרות בכיכר הרפובליקה, פריז, 14 בנובמבר 2015. רויטרס
הדלקת נרות לזכר הקורבנות בכיכר הרפובליקה בפריז/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully