וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתפללים בלב פריז חוששים: "פותחים את דלת בית הכנסת רק כשמישהו דופק"

יהושע בריינר, שליח וואלה! NEWS לפריז

14.11.2015 / 17:33

בקהילה היהודית הופתעו הבוקר כשאף שוטר לא הגיע לאבטח את התפילה, כפי שקורה מדי שבת. רק אז הם גילו על אירועי הטרור אמש בעיר. "לא היה לנו מושג מה קרה בכלל"

צילום: רויטרס, סרטוני חובבים שהועלו לרשת; עריכה: מתן חדד

לבית הכנסת "נחלת יהושע" שבפריז, הנמצא קילומטרים ספורים מהמועדון שבו טבחו אמש המחבלים במבלים, לא הגיע הבוקר אף איש אבטחה מקומי. מאז הפיגועים הקשים במרכול היהודי "היפר כשר" ובמערכת העיתון הצרפתי "שארלי הבדו" בינואר השנה, תוגברה האבטחה סביב בית הכנסת המשמש את הקהילה היהודית במרכז העיר ומדי שבת מצויים כמה שוטרים במקום. דווקא בשבת הזו, לא הגיע אף שוטר. "מאוד הופתענו", סיפר אברהם בוקובזה, תושב פריז. "לא ראינו אף איש משטרה במהלך תפילת השבת הבוקר ולא היה לנו מושג מה קורה".

רק בשעות הבוקר נודע למתפללים על אירועי הטרור הקשים שאירעו במהלך הלילה בעירם. "זו הייתה הפתעה מוחלטת, אנחנו בחוסר וודאות", הוסיף בוקובזה. "מה שקרה הוא שכלל הנראה יצאה הנחיה שאסור לאנשים להתקהל וככל הנראה, המשטרה המקומית שיערה שאנחנו לא נגיע הבוקר להתפלל.

"אבל בגלל השבת, לא היה לנו מושג מה קרה בכלל. לא שמענו שום פיצוץ או אמבולנסים", אמר. "הבוקר הלכנו לבית הכנסת ובדרך כלל בבוקר הכיכר הלאומית פה מלאה בשווקים וקונים. הבוקר הכול היה סגור. אז הבנו שכנראה משהו קורה".

לקריאה נוספת:
דקה אחר דקה: מתקפת הטרור הרצחנית שטלטלה את צרפת
"להתאחד נגד דאעש": הטרור בפריז שינה את מוקד השיחות על סוריה
צפו ברגעי האימה בפריז: בורחים מהחלונות, נמלטים מהטבח

בית כנסת בפריז תחת אבטחה כבדה יום לאחר מתקפת הטרור, 14 נובמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
חייל מוצב בכניסה לבית כנסת בפריז, היום/צילום מסך, טוויטר

מחוץ לבית הכנסת מפטרלים חיילים צרפתים לבושי מדים, חמורי סבר, חמושים בכלי נשק אוטומטיים ובוחנים כל עובר אורח חשוד שעובר. מחוץ לדלת בית הכנסת הוצב מאבטח חמוש מטעם הקהילה המקומית. חברו של בוקובזה דוד ונטורה סיפר כי מחשש לאירוע דומה בבית כנסת, נותרה היום דלת בית הכנסת נעולה. "פתחנו רק אחרי שמישהו דפק, היום אתה כבר לא יודע מה באמת יכול לקרות. אנחנו ממש באפלה בגלל השבת ואין לנו מושג מה קורה", הסביר.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"פעם ראשונה שחשבתי לעלות לישראל"

"מה שקורה עכשיו לצרפתים זו מידה כנגד מידה", אמר אברהם לזאוווי, תוך שהוא צועד עם ילדיו וחברו לבית הכנסת לתפילת מנחה. "כל השנים הם תמכו בערבים וסלדו מהיהודים, והנה פתאום אחרי כמה פיגועים הם מתעוררים. פתאום הערבים הם טרוריסטים. כשהם ביצעו פיגועים בישראל ונגד יהודים לצרפתים לא היה אכפת, אבל פתאום הם מוכנים להיכנס למלחמה. זו צביעות.

לזאווי סיפר כי חי בצרפת כבר עשרות שנים. הוא בעל מסעדה כשרה מקומית ולדבריו, גל הפיגועים הקשים גרמו לו לתהות. "הבוקר, פעם ראשונה שחשבתי לעלות לישראל, אולי שם כבר יותר בטוח. פה לא בטוח, לא ליהודים ולא לצרפתים", אמר. לזאווי סירב להצטלם באזור בית הכנסת, מבנה חסר כל שלט זיהוי שמוסתר מאחורי דלת אלקטרונית.

שומרים סביב מגדל אייפל יום לאחר מתקפת הטרור בעיר, פריס. 14, נובמבר 2015. רויטרס
חיילים סביב מגדל אייפל, היום/רויטרס

חוסר הוודאות שורר בקרב כל תושבי פריז, לא רק בקהילה היהודית. מרבית החנויות בשדרות המרכזיות נותרו היום סגורות והתושבים המקומיים מיעטו לצאת אל הרחובות האפרוריים של פריז בסתיו. הכיכר הלאומית שבדרך כלל שוקקת חיים בשבתות נותרה מופקרת ורק כ-20 זקנים שהו בכיכר ושיחקו פטאנק על רקע העלים שכיסו את הדשא הסמוך. כך גם הבראסרים המקומיים ובתי הקפה שהיו מלאים למחצה. "אף אחד לא רוצה לצאת היום מהבית", סיפרה לריסה גאג'ו, תושבת מקומית. "גם אני פחדתי, אבל רציתי את הקפה שלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully