וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר תכנון מדוקדק: ארה"ב מאמינה שג'ון הג'יהאדיסט חוסל

14.11.2015 / 6:26

בוושינגטון ובלונדון התכוננו רבות למבצע החיסול של מוחמד אמווזי, עורף הראשים הנודע מדאעש, וכעת עדיין לא ברור אם אכן הצליחו להשמידו. אמנם ייקח זמן לוודא אם אכן חוסל - אך עדיין מדובר בהתקדמות משמעותית למודיעין המערבי

עריכה: ניב פוקס

("ג'ון הג'יהאדיסט מופיע בסרטון ההוצאה להורג של העיתונאי היהודי-אמריקני סטיבן סוטלוף, בשנה שעברה)

תוצאות התקיפה אמש (שישי) במעוז "המדינה האיסלאמית", העיר א-רקה שבסוריה, שהיעד שלה היה לוחם דאעש מוחמד אמווזי, הידוע בכינוי "ג'ון הג'יהאדיסט", עדיין לא ברורות. מה שכן ברור זה שהההכנות לפעולה, שהסתיימה תוך דקות, נמשכו במשך מספר חודשים - עדות לחשיבות הרבה שרואים בארצות הברית ובבריטניה בהשמדת "עורף הראשים" שכבר הפך לסמל.

על פי גורמים אמריקניים, בפעולה השתתפו שלושה מטוסים ללא טייס (מל"טים), שטסו בשמי א-רקה ועקבו אחר שני בני אדם שנכנסו למכונית. הם היו בטוחים שאחד מהם הוא אמווזי, טכנאי המחשבים הבריטי שעלה לתודעה באוגוסט 2014, כשהוסרט עורף את ראשו של העיתונאי האמריקני ג'יימס פוליי, בסרטון הראשון מיני רבים שבהם נראה עורף את ראשיהם של בני ערובה.

לקריאה נוספת:
"מסתכל לשמיים באובססיביות": "ג'ון הג'יהאדיסט" חרד לחייו
"ג'ון הג'יהאדיסט הכריח אותי לרקוד": העדות המפתיעה של שבוי דאעש
נחשפה זהותו של "ג'ון הג'יהאדיסט", עורף הראשים של דאעש

נחשפה זהותו של "ג'ון הג'יהאדיסט". צילום מסך
אותר חודשים לפני שהצבא קיבל מידע על מיקומו. ג'ון הג'יהאדיסט/צילום מסך

סוכנויות מודיעין בריטיות ואמריקניות איתרו את אמווזי חודשים לפני שהצבא קיבל את המידע על מיקומו ומסלול תנועתו על מנת להתחיל במבצע. בימים שלפני המתקפה, אמווזי נע באזור א-רקה, ביקר בביתה של אשתו ובתא התקשורת של דאעש.

המבצע עצמו התנהל בזריזות רבה. שני טילים הרסו את המכונית שהושמה כמטרה, וכעת ארצות הברית מפגינה אופטימיות רבה - וגורמים רבים בה מאמינים שמאווזי אכן חוסל, אך ייקח זמן לוודא זאת. "אנו בטוחים במאה אחוז שהבחור הזה מת. אנחנו בטוחים באופן אחראי מאוד שהאדם שמת הוא ג'ון הג'יהאדיסט", אמר גורם אמריקני רשמי.

התקיפה מראה שיפור ניכר באיסוף המודיעין המערבי במשך השנה האחרונה. איסוף המודיעין באזורים הנשלטים על ידי דאעש קשה במיוחד, בעוד שמידע אמין נדיר מאוד וכמעט שלא קיים ממקורות קרקעיים או אנושיים. שימוש בלווייני ריגול אמריקניים, האזנות ומזל"טים הורחבו במהלך שנה זו, כשאמצעי איסוף מסוימים הועברו מאפגניסטן לסוריה לצורך מיקוד המאבק ב"מדינה האיסלאמית".

לוחמי דאעש בעיראק, נובמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
"היה חייב להיות להם מישהו בקרקע". לוחמי דאעש בעיראק/צילום מסך, טוויטר

מומחים טוענים כי מידע מודיעיני ממשתפי פעולה, דהיינו ממקורות אנושיים, היה הכרחי במבצע הזה. "היה חייב להיות להם מישהו על הקרקע", אמר גורם אחד.

תקיפתו של אמווזי באה לאחר סדרת חיסולים של ארצות הברית ובריטניה, שמטרותיהם היו מגייסים של "המדינה האיסאלמית", רובם ממוצא בריטי. לדוגמה, באוגוסט, תושב בירמינגהם שבממלכה, ג'ונאיד חוסיין, חוסל בהתקפה של ארצות הברית לאחר שהתגלה כי הוא אחד ממומחי המחשבים של דאעש. שני מגייסים נוספים של הארגון חוסלו אף הם באותו הזמן.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully