וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריאה הירוקה בסכנה? מפעל כימי יוקם בגלבוע למרות המחאה

13.11.2015 / 9:57

התכנית להעתקת מפעל "פרוטרום" ממפרץ חיפה לאזור תעשייה בחבל התענך מקודמת מחדש, חרף ההבטחה לבטלה. התושבים מביעים חשש שהאזור יהפוך מזוהם ומבטיחים להפגין. החברה מבהירה: "המפעל יהיה ירוק ונקי"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפעל פרוטרום/מערכת וואלה!, צילום מסך

חברת פרוטרום ממשיכה בהליכים להקמת את המפעל החדש שלה בחבל תענך שבמועצה האזורית גלבוע. זאת, בניגוד לפרסומים מאמצע השנה, שלפיהם החברה חזרה בה מכוונתה להקים את המפעל שם בשל התנגדותו של ראש המועצה עובד נור. "החברה אינה נסוגה מכוונתה להקים מפעל ירוק ונקי בגלבוע, כך שיהיה גאווה לאזור ולמדינת ישראל", הודיעה החברה, המתמחה בייצור תמציות טעם וריח לתעשיית המזון.

בעקבות ההודעה עתיד להתעורר מחדש המאבק הציבורי נגד העתקת המפעל שמצוי כעת במפרץ חיפה לאזור התעשיה "מבוא חבר" שבחבל התענך. לטענת התושבים, מדובר במפעל מזהם ומסוכן. "זה ממש הפתיע אותנו כי חשבנו שהוא לא יוקם פה. אם זה יקרה, המקום יהפוך למזוהם וזה מפחיד אותי", אמרה נטי אמדורסקי, תושבת מושב חבר, הסמוך לאזור התעשייה. "יש לי ילדים, אני לא יודעת אם אוכל להמשיך לגור כאן".

תכנית העתקת המפעל קיבלה את האישורים הדרושים ממשרדי הממשלה, וזכתה לתמיכת מרכז ההשקעות. מדובר בהשקעה של 130 מיליון שקל. גם ראש המועצה הקודם של הגלבוע, דני עטר, תמך בהקמת המפעל בתחומי המועצה. על פי התכניות, המפעל יעסיק 200 עובדים.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS
פיצוץ במעוז חיזבאללה: עשרות הרוגים בפיגוע בדאחייה בביירות
מתח שיא לפני אישור התקציב: הבית היהודי עשו לנתניהו "הקש בגג"
בן החמש ששיחק בנשק וירה באחיו הפעוט: "לא יודע מה קרה"

אלא שתושבים רבים מישובי הגלבוע הביעו התנגדותם למהלך וחשבו כי מאבקם הצליח, במיוחד הודות לפרישתו של עטר ובחירתו לכנסת. לפני חצי שנה נערכו בחירות לראשות המועצה, בהן ניצח נור - אשר הכריז שיתנגד להקמת המפעל. "הגלבוע לא יהפוך למפרץ חיפה", הודיע במהלך מערכת הבחירות.

אחרי שנור נבחר פורסם כי פרוטרום נסוגה מכוונתה להקים המפעל. נשיא ומנכ"ל פרוטרום, אורי יהודאי, צוטט אז כי החברה תדרוש החזר הוצאות מהמועצה האזורית גלבוע. אולם כעת מתברר כי לא כך הדבר. התכנית קיימת ולא הוסרה מהפרק, ובין המועצה האזורית גלבוע לפרוטרום נוצר קשר שהוגדר על ידי נור כ"שיח חדש, משתף וקשוב, הרואה בנו, תושבי ומנהיגי הגלבוע, שותפים מלאים ומשפיעים בתהליך ובהחלטות, תוך מחוייבות לשינויים שידרשו לטובת הציבור והסביבה בגלבוע".

עובד נור, ראש המועצה האזורית גלבוע. שגיא מורן,
עובד נור/שגיא מורן

לפני שבועיים אף הוזמנה משלחת מהגלבוע למפעל בחיפה, כדי ללמוד על תהליכי הייצור ועל השינויים המוצעים למפעל. במפגש השתתפו גם מומחים מגרמניה.

במועצה האזורית גלבוע אמרו כי "למרות הצהרות השרים המעורבים, שטוענים בתוקף שיערכו כל השינויים הרלוונטיים בפעילות המפעל באופן שיבטיח שימנע כל זיהום אפשרי, לא נחה דעתנו ואנו מחוייבים לבדיקה מעמיקה ככל שתידרש. מאידך, אנו מוכנים לדבר עם כל מי שמוכן להיות קשוב לעמדותינו ולעמוד בתנאי הראשוני שהצבנו, והוא שיתוף הציבור, ושקיפות בבחינה משותפת, מעמיקה ומקצועית של הדברים".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

בחודש הבא: עוד פגישה בין הצדדים

בינתיים, הפעילים במטה המאבק החתימו כ-3,000 תושבים על עצומה הקוראת שלא להקים את המפעל באזור. בהודעה שפירסמו טענו כי אזור התעשיה "מבוא חבר" הוגדר כ"אזור תעשיה ירוק" ולא ייתכן שיהיה בו מפעל כימי "שברור שיש בו כדי להסב פגיעה בתושבים". המפעל עתיד לקום מאות מטרים בקו אווירי מאזורי מגורים, בתי ספר וגני ילדים.

לדברי הפעילים, באזור הגלבוע נפוץ משטר רוחות שאינו מפזר את האוויר בעמק אלא "כולא" אותו בתוכו. מצב זה מפחית משמעותית את ערבול המזהמים באוויר ולכן מותיר ריכוז גבוה באופן יחסי של תוצרי הפליטה. "נוסף על כך, האזור מאופיין ברוחות חלשות ביותר שאינן מאפשרות הרחקת הזיהום באופן מהיר. מצב זה, יחד עם פליטת מזהמים כגון תחמוצות גופרית וחנקן וכן שימוש בממיסים אורגניים מגביר את הסיכון לחשיפה לחומרים מסוכנים. גם מטרדי הריח יהיו קשים יותר, יישארו לאורך זמן ולא יתפזרו", אמרו.

מטה המאבק הכריז כי יחדש את פעילותו ובכוונת הפעילים לערוך הפגנה בימים הקרובים. בהודעה שפירסמו כתבו כי "הגלבוע הוא אחת מהריאות הירוקות האחרונות שנשארו בארץ, והוא מהווה מוקד תיירותי שעתיד להיפגע מאוד - ובכך תיגרם פגיעה בפרנסתם של רבים. גם החקלאות שהיא עיקר שטחי הגלבוע תיפגע כתוצאה מאוויר מזוהם ומזיהום קרקע ומים. הכבישים בעמק צרים ואינם יכולים להכיל משאיות הנושאות חומרים מסוכנים, ומהווים סכנה יומיומית גדולה מאוד. זה עוד טרם דיברנו על הפסולת הכימית, באוויר, במים ובאדמה כחלק שגרתי מפעילותו של המפעל שיש בה כדי לגרום נזקים אדירים ואף בלתי הפיכים לתושבים ולסובב אותם".

מפרוטרום מסרו: "המפעל אותו מתעתדת פרוטרום להקים בגלבוע יהיה מפעל ירוק ונקי, אשר יעמוד בכל דרישות הסביבתיות המחמירות בעולם, ללא כל פעילות כימית מזהמת, ולא יהווה סיכון או מפגע לסביבה ולתושבי האזור. הקמת המפעל בגלבוע תתרום לצמיחת האזור, תספק מקומות תעסוקה לתושביו ותחזק את כלכלתו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הגלבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully