וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתח שיא לפני אישור התקציב: הבית היהודי עשו לנתניהו "הקש בגג"

12.11.2015 / 19:45

בנט החליט שלא לשתוק אל מול ההצהרות של נתניהו בארה"ב וגרם למבוכה גדולה לקואליציה כששני ח"כים מסיעתו נעדרו מהצבעה. וגם: התעקשות של דרעי על מע"מ אפס והפתרון היצירתי שנמצא לסוגיית תקציב הביטחון

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

(הפסד השלישי לקואליציה בגלל היעדרותם של סמוטריץ' ומועלם, אתמול)

היחסים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ובין שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט מעולם לא התאפיינו בעודף של חיבה וחום אנושי, אבל כעת נראה שאחרי כמה חודשים שקטים באופן יחסי, הם הגיעו לנקודת שפל חדשה: אתמול, באקט של התרסה מכוונת כלפי נתניהו, הורה בנט לשני חברי כנסת, בצלאל סמוטריץ' ושולי מועלם רפאלי, להיעדר מהצבעה על חוק העובדים הסוציאליים של האופוזיציה, מה שנתן ליש עתיד רוב בהצבעה, והנחיל לקואליציה את ההפסד השלישי על הצעת חוק בקריאה טרומית. ההיעדרות הזו, כך הסבירו שני חברי הכנסת, היא במחאה על קצב הבנייה ביהודה ושומרון, אבל האמת היא שהתמונה מורכבת יותר.

בנט מסתכל אל שבוע הבא, מועד אישור תקציב המדינה. הוא יודע שמיד לאחר שהתקציב יעבור, תבטיח הממשלה את קיומה עד סוף 2016 לפחות. בנקודה הזו צפוי נתניהו להאיץ את המגעים לאחדות מול יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, במה שעלול להביא לפרישה כפויה של הבית היהודי מן הקואליציה. לכן, יש מי שראו את ההצבעה אתמול כחלק ממהלך מתוחכם של הכשרת הפרישה מהממשלה כבר מעכשיו. החשש של בנט מכניסה אפשרית של הרצוג אולי לא תלוש מהמציאות, בטח לא בשבוע שבו הרצוג מעביר החלטה חשובה של צירוף 450 מאנשיו, שמחזקת את כוחו בוועידת המפלגה, במה שיקל עליו בעתיד לאשר הצטרפות שכזו, אולם נראה שעדיין הסיכויים לכך נמוכים. מאוד.

שר החינוך נפתלי בנט בחמ"ל משרד החינוך, אוגוסט 2015. נועם מושקוביץ
"גם ההתנתקות החלה בראיון תמים וראינו לאן זה הגיע". בנט/נועם מושקוביץ

לנתניהו אין אינטרס לאפשר לבנט למצב את עצמו כמנהיג הימין מהאופוזיציה ולנגוס בקולות הליכוד, ומהצד השני בנט לא יצא ביוזמתו מהקואליציה בשום תסריט ויסכן את כהונתה של ממשלת ימין. לכן, כל הסימנים מראים כי המשבר בין השניים ייפתר בשבוע הקרוב והתקציב יעבור. אבל עד שזה יקרה, צפוי עוד שבוע ארוך. כל החשדנות, הטינה האישית והמתח בין השניים יתנקזו לתוך כמה ימי דיונים שבהם יאושר תקציב המדינה. אם לבנט יש איזשהו מנוף לחץ אמיתי על נתניהו בנושא הבניה בקדנציה הזו, הוא טמון בשבוע הזה.

אבל מעבר להסבר הקונספרטיבי, קיים גם ההסבר המסורתי והפשטני: בנט אמר היום בשיחות סגורות כי הורה להפיל את החוק במחאה על דבריו של נתניהו בארצות הברית, לפיהם יסכים לשקול מהלך חד צדדי בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני. "גם בהתנתקות זה התחיל בראיון תמים ליואל מרקוס וראינו לאן זה הגיע", אמר לאנשיו והוסיף: "חשוב היה לנו להעביר את המסר, מה קורה כששני ח"כים שלנו לא מגיעים להצביע".

ח"כ ינון מגל, ישיבת סיעת הבית היהודי, הכנסת, 20 ביולי 2015. נועם מושקוביץ
"לא מתכוונים לפרק את הקואליציה, אבל נתניהו צריך להבין שאי אפשר להתעלם מאיתנו". מגל/נועם מושקוביץ

כאשר מסתכלים על הדברים שיו"ר הסיעה, ינון מגל, אמר רק בשבוע שעבר ("הקואליציה הזו שברירית מדי בשביל משחקים קואליציוניים, ואנחנו בתור אחת ממפלגות הקואליציה נאמנים לקואליציה לחלוטין"), האיתות ברור. "מבחינתו, עשינו אתמול 'הקש בגג'", הסביר הבוקר מגל את העניין, בניסיון להפחית מחשיבות התקרית. "אין לנו שום כוונה לפרק את הקואליציה, אבל ראש הממשלה צריך להבין שאנחנו בקואליציה שלו, ושהוא לא יכול להתעלם מאתנו. אנחנו מייצגים בדרישות האלה גם את הציבור שלנו וגם את הציבור שלו. אנחנו לא יכולים לשלם מחירים בלי גבול. התחייבנו בפני הבוחרים על דברים מסוימים ואנחנו מצפים שיעמוד במילתו".

תקציב המדינה – גרסת הטוטו

לא רק בגזרת נפתלי בנט יש לנתניהו צרות. אתמול, בדקה ה-99, שניות לפני שהחלה בוועדת הכספים של הכנסת ההצבעה הגורלית על אישור תקציב המדינה, חברי סיעת ש"ס הודיעו כי הם מתנגדים - ובלעדיהם אין רוב. יו"ר הוועדה משה גפני נאלץ לפזר את הישיבה. הביזיון היה גדול. בסביבת השר דרעי מסבירים כי לא יסכים לאפשר מצב שבו האוצר נסוג בו מההבטחות בנוגע למע"מ אפס על תחבורה ציבורית, ומע"מ אפס על מים לארבעת העשירונים העליונים. באוצר מציעים כי המהלך לא יאושר בדרך של חקיקה אלא בתור "הנחה", אך דרעי לא מוכן לשמוע. מבחינתו, כל עוד הדבר לא בחקיקה, יהיה קל לבטל את ההטבה הזו בעתיד. "גם ככה הסכמנו להתפשר על מע"מ אפס על חשמל לעשירונים התחתונים ודחינו את היישום של זה לשנה הבאה", אמרו בסביבתו. "האוצר צריך לכבד את ההסכמים שהגענו אליהם. בלי זה אין תקציב".

לתוך הכאוס הזה נחת היום נתניהו, שצפוי לכנס מיד את ראשי המפלגות בניסיון לכבות את כל השריפות. מדובר, אמנם, ברוטינה שחוזרת על עצמה מדי שנה: כל הסיעות עושות שרירים לפני ההצבעה על התקציב, ולבסוף מצביעות בעדו. אלא שנראה שהפעם מישהו לא תפר בצורה מהודקת את כל הקצוות.

השר אריה דרעי בפתח ישיבת הממשלה השבועית, נובמבר 2015. אמיל סלמן, פול צלמים
"האוצר צריך לכבד את ההסכמים. בלי זה, אין תקציב". דרעי/פול צלמים, אמיל סלמן

ביטול חוק הגיוס והחזרת המצב לקדמותו, כפי שדורשים ביהדות התורה, הוא דוגמה מצוינת לכך. עד עכשיו, שבוע לפני התקציב, לא ברור אם הנושא יעלה לקריאה ראשונה או גם לקריאה שניה ושלישית, ואם ביהדות התורה יסכימו לכך או לא. וזה, עוד לפני העיסוק בבעיה הפעוטה שנקראת תקציב הביטחון.

נכון לכתיבת שורות אלה, בגלל שאין הסכמה על גובה תקציב הביטחון וחייבים לאשר משהו בוועדה, הגו בלשכת יעלון יחד עם יו"ר הקואליציה הנגבי את הפתרון הבלתי נתפס הבא: בהצעת חוק התקציב יופיעו המון סעיפים עם המון מספרים אפשריים לגובה תקציב הביטחון, החל מ-56 מיליארד שקל ועד 63 מיליארד. בסופו של דבר, ביום ההצבעה, הקואליציה תפיל את כל הסעיפים האחרים ותצביע ברגע האחרון על אחד מהם, שיקלע בול למספר שעליו יסכמו, בהנחה שבכלל יהיה סיכום כזה. ממש כמו בטוטו. חברי האופוזיציה, יו"ר ועדת הכספים גפני ואפילו יו"ר הכנסת יצאו נגד המהלך וטענו שהדבר מבטל הלכה למעשה את כל העבודה שעושים בוועדת הכספים, ובאופן כללי עושה צחוק מדרך התנהלות פרלמנטרית תקינה. עד כה, לא נמצא פתרון אחר.

הפוסט שהסגיר את החתול השחור בין כחלון לגלנט

מאז הקמת מפלגת כולנו, מלווה את הסיעה רעש רקע עקבי ובלתי פוסק של מתיחות ביחסים בין יו"ר המפלגה, משה כחלון ושר הבינוי, יואב גלנט. החתול השחור בין השניים, מספרים גורמים במפלגה, עבר עוד בטרם הבחירות. אבל לאחריהן, הקרע התגבר כאשר כחלון לקח לעצמו את ראשות קבינט הדיור ואת מנהל מקרקעי ישראל. כך יצא שגלנט נשאר שר הבינוי והשיכון בתואר, בעוד כחלון הוא שר העל לענייני דיור. כל שאלה שהייתה מופנית למי מהשניים על היחסים הקרירים, הייתה מיד נענית בביטול. "קשקוש", אמרו לא פעם גורמים בסביבת כחלון, כשנשאלו על כך.

והנה, לפני כמה ימים, הודות למארק צוקרברג ואופציית עריכת הפוסטים בפייסבוק, יכלו קוראים חדי עין הבקיאים בסיפור לשים לב למקרה מעניין. זה קרה כאשר נתניהו, גלנט, כחלון וישראל כץ נסעו יחד לאשקלון, כדי לחתום על הסכם גג לבניית 30 אלף יחידות דיור בעיר. גלנט העלה על כך פוסט בעמוד הפייסבוק שלו, רק שבהחלטה תמוהה החליט להתעלם לחלוטין מחלקו של שר האוצר, ולא נקב בשמו. "אתמול הגעתי לאשקלון יחד עם ראש הממשלה וצוות שרים מצומצם", תיאר בלקוניות את הרכב המשתתפים באותו אירוע חגיגי, אליו צירף תמונה בה הוא עומד לצד ראש העירייה, איתמר שמעוני.

בלשכתו של יו"ר כולנו פחות אהבו את הפוסט, ובמהלך היום נאלץ השר לערוך אותו לא פחות מארבע פעמים בניסוחים מתפתלים כאלה ואחרים. הנקודה המעניינת היא, שגם בנוסח הרביעי לא נמצא מקום לתת קרדיט לשר האוצר, לא בתוארו ולא בשמו. "ההסכם שנחתם משקף את מחויבותה של הממשלה כולה, של ראש הממשלה ושל משרדי האוצר, הבינוי והשיכון והתחבורה להאיץ את הפיתוח, השיווק והבניה בעיר", כתב גלנט בניסיון הרביעי שלו לשנות את הנוסח לכזה שלא יגרום להרמות גבה בלשכת שר האוצר. בשתי הלשכות דחו את הדברים על הסף, ומסרו כי היחסים בין השניים טובים.

"הממשלה היא כמו הבחור שמקיים יחסי מין כמעט בכל יום"

ועדת הכלכלה של הכנסת מעולם לא נחשבה למקום סקסי במיוחד, אבל כנראה שיש מי שדווקא אחד המקומות האפורים בכנסת מוציא ממנו את הטיעונים היצירתיים ביותר. בדיון על מחירי הדיור השבוע, בהשתתפות השר כחלון, ביקש חבר הכנסת אילן גילאון ממרצ להמחיש עד כמה אין משמעות לפעולות הממשלה בניסיון להוריד את מחירי הדיור, אם בסופו של דבר הן לא יצליחו. "זה מזכיר לי הסיפור על ההוא שמקיים יחסי מין כמעט בכל יום", אמר גילאון לח"כים ההמומים ומיד הוסיף: "כמעט ביום ראשון, כמעט ביום שני וכמעט ביום שלישי". ליו"ר הועדה, איתן כבל, לא נותר אלא לסכם: "נשדר את זה בדיליי ב-VOD של הכנסת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully