וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סימון המוצרים הוא לא חרם, אלא איתות אירופי עדין"

דב גיל-הר

13.11.2015 / 11:05

"אירופה לא מחרימה אותנו, להיפך", אומר אלון ליאל, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, בריאיון לאולפן וואלה! NEWS. "היא קוראת לנו להסדיר את עניין השטחים, לפני שהוא ידרדר לדברים חמורים יותר מסימון מוצרים"

צילום: אבי כהן, עריכה: מאיה בן ניסן

משרד החוץ וממשלת ישראל מגדירים את החלטת האיחוד לסימון מוצרים מיהודה ושומרון, רמת הגולן וממזרח ירושלים, כחרם על ישראל. עם זאת, ישנם דיפלומטים שרואים זאת אחרת. אלון ליאל, שכיהן בעבר כמנכ"ל משרד החוץ וכשגריר ישראל בטורקיה, טוען בריאיון לאולפן וואלה! NEWS שסימון המוצרים אינו חרם על ישראל, כי אם בדיוק ההיפך.

"בהחלטה עצמה כתוב שאירופה מתנגדת לחרם על ישראל ולא תטיל חרם על ישראל. ההחלטה לא מזמינה לחרם, אלא בדיוק להיפך. היא אומרת - 'אם תתייחסו אל ההערה שלנו בנושא סימון המוצרים ברצינות, זה לא יגלוש לתוך ישראל'", אמר.

עוד בנושא:
האיחוד האירופי אימץ הנחיות לסימון מוצרים מההתנחלויות
סימון מוצרים: ישראל תשהה שיחות עם האיחוד, השגריר זומן לנזיפה
המסמך האירופי: "לא מדובר בחרם, לא רוצים להטעות את הצרכן"

חרם פלסטיני על תוצרת ישראלית, פברואר 2015. AP
"איתות אירופי עדין". סימון מוצרים במרכול/AP

לדבריו של ליאל, "המהלך הזה למעשה הוא איתות אירופי מאוד עדין שאומר - 'חבר'ה, יש לכם אמנם קונצנזוס בתוככם שהשטח הזה הוא שטח ישראלי, אבל העולם, כולל אנחנו באירופה, רואים את זה אחרת. זה לא שטח ישראלי, תסדירו את העניין, תסדירו את היחסים שלכם עם הפלסטינים'. אגב, הם כבר לא אומרים לנו כל כך איך, הם כבר לא צועקים אפילו 'שתי מדינות'. אלא אומרים לנו תסדירו אותה בצורה כזאת כדי שהעסק לא יחמיר, שלא יגלוש לאו"ם, שלא ידרדר לדברים יותר חמורים מסימון מוצרים".

חרף האמור לעיל, מדגיש ליאל כי הוא לא שבע רצון מההחלטה לסמן מוצרים: "אני כמובן מתנגד לחרם על ישראל, ואגב, גם אני עצוב מאוד. אני עצוב שזה הגיע לזה".

הוא הוסיף כי לישראל יש את הכלים למנוע את האפשרות שסימון המוצרים יהפוך לחרם. "הסימון יקרה רק בחלקו הקטן, אבל בטח שתוצרת ישראל לא תוחרם. גם אנחנו נדאג לזה. המשמעות הכלכלית של סימון מוצרים זניחה לחלוטין", העריך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully