וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הסיפתח הסוער: "לא ניתן לקבוע שיהיה חורף גשום"

העונה הרטובה נפתחה השנה בצורה מבטיחה, כשבאזורים מסוימים בארץ כבר ירדה יותר מחצי הכמות השנתית. עם זאת, למרות השפעת האל ניניו, התחזית של השירות המטאורולוגי לחודשי החורף אינה מצביעה בהכרח על שנה ברוכה בגשמים

צילום: רויטרס, דוברות משטרה, בן לוי, מלכי דנא, שחר כפיר

השירות המטאורולוגי פרסם תחזית למשקעים הצפויים בחודשי החורף המרכזיים (דצמבר, ינואר, פברואר) שממנה עולה כי על אף השפעת תופעת האל ניניו, לא ניתן להעריך בהכרח שתהיה עונה גשומה מהרגיל.

החזאים בנו את התחזית על פי מודל מזג אוויר לטווח בינוני (ECMWF). זהו מודל עולמי שמוצמד למודל אוקייני, והשפעת תופעת האל ניניו, שצפויה להגיע לשיא בחודשי החורף, מוטמעת בו ונלקחת בחשבון. בהסתמך על המודל שעודכן החודש, ההסתברות לעונה גשומה מהרגיל היא 39%, ההסתברות לעונה ממוצעת - 31%, וההסתברות לעונה שחונה - 29%. לפיכך, נמסר שלא ניתן להודיע על אפשרות סבירה יותר מבין השלוש (קטגוריה שלה הסתברות גבוהה - מעל 40%).

עוד על מזג האוויר
שיטפונות בלי סוף וציקלון אימתני: האל ניניו אשם במזג האוויר הקיצוני?
אחרי שבוע רצוף של גשם, יש מקומות שכבר ירד בהם פי 5 מהממוצע
שיא גשם לשעה ודגים שוחים ברחובות אשקלון: "כל הבית נהרס"

ההודעה מתפרסמת אחרי סיכום ביניים של הגשמים שירדו עד כה, וממנו עולה כי באזורים שונים בארץ הצטברה כמות משקעים של פי חמישה ויותר מהרגיל לתקופה זו של השנה.

מזג אוויר סוער בתל אביב, 7.1.15. ראובן קסטרו
גלים מתנפצים על החוף בתל אביב/ראובן קסטרו

סתיו 2015 מאופיין באל ניניו חזק במיוחד, שכמוהו לא היה כמעט 20 שנה, מאז 1997. מוקדם יותר החודש העריכו ד"ר עמיר גבעתי, מנהל תחום מים עיליים בשירות ההידרולוגי ברשות המים, ופרופ' דניאל רוזנפלד מהמחלקה למדעי האטמוספירה מהאוניברסיטה העברית, שהתופעות החריגות בסתיו הנוכחי קשורות לתופעת האל ניניו, אשר משפיעה על המערכות האקלימיות בכל העולם.

האל ניניו היא תופעה אקלימית המתרחשת אחת לכמה שנים, שבמסגרתה ישנה עלייה בטמפרטורה של מי האוקיינוס השקט. זו גורמת לשינוי הזרמים ולשינוי והקצנה בדפוסי האקלים באזורים נרחבים על פני הגלובוס. בעוד שאזורים מסוימים חווים יותר גשם וסערות, אחרים חווים בצורות קשות.

בניו זילנד למשל אמרו כי האל ניניו עתיד לגרום לבצורת החמורה ביותר במדינה ב-50 השנים האחרונות, ובבריטניה נערכים לחורף "קטסטרופלי" עם כמויות שלג חריגות. במקום היבש ביותר בעולם - המדבריות של צ'ילה שבדרום אמריקה, ירד לאחרונה גשם אחרי 173 חודשים ללא טיפה. גם זה, כך לפי מומחי אקלים, קשור למופע האל ניניו הקיצוני.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההצפות השבוע באשקלון/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully