וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיטפונות בלי סוף וציקלון אימתני: האל ניניו אשם במזג האוויר הקיצוני?

עדי חשמונאי והילה קובו

4.11.2015 / 14:15

סתיו 2015 מאופיין באל ניניו חזק מאוד, תופעה אקלימית שמקורה בהתחממות מי האוקיינוס השקט. כתוצאה מכך, אזורים שונים בעולם חווים הקצנה במזג האוויר, וכך גם אצלנו. מומחה ברשות המים: "אנו עדים להתגרות התופעות החריגות". כתבה מיוחדת בנושא מאולפן וואלה! NEWS

עריכה: מאיה בן-ניסן, ניר חן, מעצב גרפי: אביחי ברוך, תחקיר: נועה שוסטרמן

מי "אשם" בריבוי השיטפונות שפקדו את הדרום בחודשים האחרונים ובגשמי הזעף שהציפו את השרון? עובדי השירות ההידרולוגי שברשות המים מוצאים עצמם עסוקים מהרגיל בסתיו הנוכחי - הגדוש באירועי מזג אוויר קיצוניים. נראה שיש להם השערה מבוססת להסבר אפשרי לאקלים המשוגע.

מאז האובך הגדול שכיסה את המדינה בראשית ספטמבר, כמעט בכל שבוע מתרחש שיטפון בנחלי דרום הארץ, כאשר השיא היה בראש השנה, אז שיטפון אדיר פקד את נחל פארן ושבר שיא של 44 שנים בעוצמת הזרימה, ושיא של כל הזמנים בנחל עצמו. בהמשך פקדו את נחלי הנגב והערבה כמה אירועי שיטפון קיצוניים, כאשר רק בשבוע שעבר מדדו בבאר אורה הסמוכה לאילת כמות משקעים של 62 מ"מ גשם בתוך כמה שעות. כמות זאת גדולה פי שניים ויותר מהכמות השנתית כולה באזור זה.

עוד על מזג האוויר הקיצוני
נשבר שיא כל הזמנים לגשם באוקטובר: "להתכונן למצב קיצוני יותר"
אובך כבד ורוחות עזות: זיהום אוויר חמור עד פי 20 מיום רגיל
תיעוד: הציקלון העוצמתי "צ'פלה" שוטף את תימן
מזג האוויר המשוגע מפתיע גם את המומחים

שיטפון בנחל צין, פברואר 2015. ניר שטיינברג, מערכת וואלה! NEWS
שיטפון בנחל צין/מערכת וואלה! NEWS, ניר שטיינברג

ד"ר עמיר גבעתי, מנהל תחום מים עיליים בשירות ההידרולוגי ברשות המים, ופרופ' דניאל רוזנפלד מהמחלקה למדעי האטמוספירה מהאוניברסיטה העברית, סבורים שהתופעות החריגות הללו בסתיו הנוכחי קשורות לתופעת האל ניניו, אשר משפיעה על המערכות האקלימיות בכל העולם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
בבריטניה נערכים לחורף קטסטרופלי ובניו זילנד חוששים מבצורת חמורה

האל ניניו היא תופעה אקלימית המתרחשת אחת לכמה שנים, שבמסגרתה ישנה עלייה בטמפרטורה של מי האוקיינוס השקט. זו גורמת לשינוי הזרמים ולשינוי והקצנה בדפוסי האקלים באזורים נרחבים על פני הגלובוס. בעוד שאזורים מסוימים חווים יותר גשם וסערות, אחרים חווים בצורות קשות.

בניו זילנד למשל אמרו כי האל ניניו עתיד לגרום לבצורת החמורה ביותר במדינה ב-50 השנים האחרונות, ובבריטניה נערכים לחורף "קטסטרופלי" עם כמויות שלג חריגות. במקום היבש ביותר בעולם - המדבריות של צ'ילה שבדרום אמריקה, ירד לאחרונה גשם אחרי 173 חודשים ללא טיפה. גם זה, כך לפי מומחי אקלים, קשור למופע האל ניניו הקיצוני.

לחות מאזורים טרופיים

סתיו 2015 מאופיין באל ניניו חזק במיוחד, שכמוהו לא היה כמעט 20 שנה, מאז 1997. על פי רישומי השירות ההידרולוגי גם אוקטובר 1997 היה עתיר שיטפונות בנגב, ובאזור אילת ונרשמו גם אז שיטפונות חריגים.

לדברי פרופ' רוזנפלד, בשנת אל ניניו מזרח האוקיינוס השקט מתחמם (עד כדי 2.5 מעלות השנה) וכתוצאה מכך לחץ אוויר נמוך ולחות טרופית מגיעה ביתר שאת לאזור המפרץ הפרסי ולים סוף. "כתוצאה מכך אנחנו חווים בימים אלה אפיק מים סוף המביא גם רוחות דרומיות, גשם ואבק לארצנו", אמר.

לדבריו, האל ניניו הקיצוני שמתרחש כעת יכול להסביר גם את סופת הציקלון הנדירה אשר הכתה בימים האחרונים בחופי תימן וערב הסעודית - תופעה שהיא נדירה ביותר, ולמעשה חסרת תקדים מבחינת עוצמתה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צילום של סופת הציקלון "צ'פלה" שפגעה בתימן ובעומאן/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אנחנו עדים להתגברות מופעי אקלים קיצוניים בכל העולם ובכלל זה גם באזורנו", הוסיף ד"ר גבעתי. "רשות המים כבר מספר שנים נערכת לתופעות הנלוות של האקלים המשתנה: הגדלת היצע המים במדינה, על מנת להתמודד עם ירידה בהיצע בתקופות הבצורת, דוגמת זו שהתרחשה פה רק לפני שנים בודדות". מהצד השני, הבהיר, הרשות עומלת גם על שיפור המוכנות לאירועי קיצון כמו שיטפונות בנחלים והצפות באזורי הערים. "לרשות המים כלים לחיזוי שיטפונות, גאויות והצפות והיא נעזרת בכלים אלו גם להתריע ולהמליץ להיערך להם בהתאם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אובך כבד בשמי תל אביב, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully