וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלמנת יצחק נבון בהלווייתו: "מקווה שיקומו מנהיגים כמוך - שיאחדו את העם"

הנשיא החמישי של מדינת ישראל, שהלך אתמול לעולמו בגיל 94, הובא למנוחות בהר הרצל. לפני כן ארונו הוצב בבית הנשיא ורבים הגיעו לחלוק לו כבוד אחרון. הנשיא ריבלין: "הגעת למשכן כנשיא - ויצאת ממנו כנשיא"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

יצחק נבון, נשיאה החמישי של מדינת ישראל, שהלך אתמול לעולמו בגיל 94, הובא למנוחות היום (ראשון) בהר הרצל. טרם ההלוויה, הוצב ארונו במשכן הנשיא, לשם הגיעו רבים על מנת לחלוק לו כבוד אחרון. ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה ראובן ריבלין, הנשיא לשעבר שמעון פרס וכן בני משפחתו של נבון ספדו לו. נבון הותיר אחריו את אשתו מירי, שני ילדים, ארז ונעמה, ונכדים.

בפתח ההלוויה, אמר מנחה הטקס יהורם גאון: "יהורם גאון: "לאחר מותו של אביו, אימצתי את נבון כאבא. כמה הייתי נרגש לשבת עמו, לשמוע את קולו, את דבריו השנונים ואת חוכמתו. לו ידע איך הייתי נרגש ורוטט לאורו בהופעותיי. ראיתי בכל הערה שלו מחמאה. מעטים יש כאלה שהשכינה שורה עליהם, שבואם לכל מקום מלווה בהדרת מלכות. משכמו ומעלה, ובה בעת היה בן העם – בכל רבדיו. לא בסביבתו של העם, לא מעליו – אלא בתוכו, כאחד האדם".

עוד בוואלה! NEWS:
אובמה ישאל את נתניהו: איך תמנע מדינה דו-לאומית?
נעצר המחבל שביצע את הפיגוע שבו נפצע קשה חייל ליד חברון
היום ומחר: הגשמים המקומיים ימשיכו והטמפרטורות ירדו

טקס הצבת הארון  של הנשיא לשעבר יצחק נבון, בית הנשיא נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
הצבת הארון במשכן הנשיא, הבוקר/נועם מושקוביץ

הנשיא ריבלין נשא אף הוא דברים בפתח ההלוויה ושיבח את כבודו של נבון לשורשיו ואת עשייתו הציבורית לאורך השנים. "אני זוכר איך התכבדת בשורשים העתיקים, המחברים את האדם באופן עמוק לארצו, למולדתו, לעמו, למורשת ולמסורת. אני זוכר איך התכבדת באדמה. יותר מזה, אני זוכר איך התגאית בפירות, בדורות הצעירים, נושאי הדגל, מעבירי הלפיד", אמר ריבלין. "שנים כיהנת גם כמזכירו של בן גוריון. הוא חשב שהציונות ותחיית האומה החלו עם העלייה השנייה – אתה ידעת ששורשיהם עתיקים הרבה יותר. ידעת שתחיית העם טמונה בשורשיו".

"הייתי שותפך לאהבת ירושלים, שהיית ממגיניה לפני קום המדינה. אל משכן נשיאי ישראל הגעת כנשיא, ויצאת ממנו היום כנשיא. משכן נשיאי ישראל כיבד אותך והתכבד בך. העריך אותך והוערך על ידך. לא אבן אחת הנחת, יצחק, אבנים רבות – אבני יסוד, אבני בניין", הוסיף ריבלין.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מסע הלוויה של הנשיא לשעבר יצחק נבון מבית הנשיא להר הרצל. נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
מסע ההלוויה, היום/נועם מושקוביץ

ראש הממשלה בנימין נשא דברים בהלוויה ואמר: "יצחק נבון נהג לומר בגאווה לא מוסתרת שהוא בן הדור האחרון לשיעבוד והדור הראשון לגאולה. הוא השתתף במערכה להקמת המדינה, ולאחר הכרזת העצמאות סייע בנאמנות לבן גוריון. הוא גם ראה בבן גוריון גם את מורהו הרוחני. הוא היה חדור באהבת ישראל. לא מעושה, לא מדומה ולא מתחסדת. אהבה אמיתית שבקעה ממעמקי ליבו. והעם השיב לו אהבה".

עוד הוסיף נתניהו: "בשנה האחרונה פרסם את האוטוביוגרפיה שלו ובשורותיה האחרונות כתב 'אור לגויים אינה מליצה, היינו דוגמה לעם שצמח מן החורבות והקים מדינה לתפארת'. הנשיא החמישי יצחק נבון הטביע חותמו על התרבות שלנו ועל המדינה שלנו. נזכור אותו באהבה גדולה. יהי זכרו ברוך".

הנשיא ראובן ריבלין עם מירי שפיר נבון, רעייתו השנייה של הנשיא לשעבר יצחק נבון במסע הלוויה של נבון מבית הנשיא להר הרצל. נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
הנשיא ריבלין מגיע להר הרצל/נועם מושקוביץ

גם הנשיא לשעבר שמעון פרס ספד לנבון. בהספדו אמר: "היינו חברים בלב ונפש, שירתנו יחד את המדינה כיובל שנים. זכינו יחד בזכות גדולה לצקת מים עלי ידיו של גדול המנהיגים היהודים בדורנו - דוד בן גוריון. יצחק השיא מספר עצות מצוינות לדוד בן גוריון, והוא קיבלן ברצון".

"כנשיא, הוא האיר את פני עמינו על כל חלקיו, הוא היה נשיא של עם, לא רק של מדינה. הוא היה אהוב כל כך, כיוון שנשאר תמיד נאמן לדרכו. דרך של שלום בין אנשים, צמצום פערים בחברה הישראלית וחינוך לאהבת הארץ. כשהיה צריך, לא פחד לחוות את דעתו האישית, ולדרוש לחקר האמת, ולשינוי עמדות הממשלה. הוא סבר שהחברה נושאת באחריות להיווצרותן של קבוצות חלשות, ועליה לתקן את העוולה החמורה הזאת", הוסיף.

פרס סיים את דבריו בפרידה אישית מנבון: "יצחק יקירי, עשית מסע ארוך, מפרך ומבורך, לאורך כל דרכה של מדינת ישראל מגלות לעצמאות למענו של עם ישראל. כל חייך היית בבחינת עולה לפסגותיה של ירושלים, לעמקים של ישראל- עד נשמתך האחרונה. אחי הטוב, אני כבר אחוז געגועים, אני בטוח שאנו ובנינו נוסיף ללכת עד שנגיע".

טקס הצבת הארון  של הנשיא לשעבר יצחק נבון, בית הנשיא נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
טקס הצבת הארון של הנשיא לשעבר יצחק נבון, בית הנשיא נובמבר 2015/נועם מושקוביץ

נבון נולד בירושלים בשנת 1921, למשפחה ירושלמית ותיקה ממוצא ספרדי. הוא שירת בהגנה כראש המחלקה הערבית בשירות הידיעות של הארגון. לאחר קום המדינה, בשנת 1949, יצא לשליחות דיפלומטית באורוגוואי וארגנטינה, ועם שובו ארצה בשנת 1951 התמנה למזכירו הפוליטי של משה שרת.

הוא כיהן בשורה של תפקידים פרלמנטריים במשך 13 שנים, עד שנבחר בשנת 1978 לכהן כנשיאה החמישי של מדינת ישראל, ומילא את התפקיד עד שנת 1983. הוא ויתר על התמודדות לכהונה שנייה כנשיא, בכוונה להתמודד על ראשות מפלגת העבודה בכנסת ה-11. בכך היה לנשיא היחיד ששב לחיים הפוליטיים לאחר פרישתו. בשנת 1984 הוא התמנה לתפקיד שר החינוך והתרבות, וכיהן בו עד שנת 1990. לקראת הבחירות האחרונות הוא הצטרף לרשימת "המחנה הציוני" לכנסת ה-20 והוצב כסוגר הרשימה במקום ה-120.

נבון, שהיה גם סופר ומחזאי, נסע במהלך כהונתו כנשיא לביקור ממלכתי במצרים, ונאם שם בפני הפרלמנט. לאחר טבח סברה ושתילה בשנת 1982 הוא איים כי יתפטר אם לא תוקם ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת האירוע.

טקס הצבת הארון  של הנשיא לשעבר יצחק נבון, בית הנשיא נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
הצבת הארון, הבוקר/נועם מושקוביץ

מירי שפיר נבון, רעייתו של הנשיא המנוח, אמרה: "תודה על שזכיתי להיות לצדך לאורך 20 שנה. להיות עדה לאהבה שתושבי הארץ הזו מרעיפים עליך – בני כל העדות וכל הדתות. כי כולם חשו שבאמת אכפת לך מהם. כל חייך פעלת להשגת יחס שוויוני לכולם. נלחמת בגזענות, באפליה, בשנאת הזר, בכל גילוי של אלימות, קיצוניות ופנאטיות. היית דמוקרט אמיתי, ליברל, פמיניסט, לוחם צדק, מכבד כל אדם וכל תרבות. תודה על זוגיות מופלאה של אהבה, כבוד הדדי, הערכה ועידוד".

"חלמת ונלחמת על השגת השלום בתוכנו ועם כל שכנינו. האמנת בכל ליבך שהשלום ניתן להשגה. לא הצלחת שחלומך יתגשם, הוא רק הלך והתרחק. אבל אף פעם לא איבדת את התקווה, ואני מקווה שיקומו לנו עוד ועוד מנהיגים צעירים שאתה תשמש להם דוגמה ומופת, שילכו בדרכך, שידעו לאחד את העם ולא לפלגו. שידעו לדבר לעם בגובה העיניים ורק אמת. שידעו לחזק, להציג חזון ולעורר תקווה. שיפעלו כמוך, בעדינות, בתבונה ובאומץ – ויצליחו להגשים את חלומך", הוסיפה רעייתו.

טקס הצבת הארון  של הנשיא לשעבר יצחק נבון, בית הנשיא נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
טקס הצבת הארון של הנשיא לשעבר יצחק נבון, בית הנשיא נובמבר 2015/נועם מושקוביץ

בהמשך להספד אשתו של נבון, בתו, נעמה, נשאה אף היא דברים ודיברה בשבחו של אביה וחזונו. "האבא הציבורי שלי מייצג את הסיפור של ישראל, של הדור שבנה ולחם, ולא נח לרגע. וגם בתקופת העלייה והצנע, כשלא היה כלום, וידא שיש חינוך, תרבות, סולידריות ורווחה. יש לי אבא ציבורי ששייך להנהגה שהאמינה שאפשר למצוא פתרונות, שאפשר לטפל ולעשות ולנוע קדימה. הוא שייך להנהגה שדרשה מעצמה לעשות את המיטב בשביל הדורות הבאים. האמנת שנבחר ציבור בא לשרת את הציבור, וטובת העם נובעת מאהבת העם, גדולה וענקית", אמרה.

בתו של נבון הוסיפה: "תפקיד הנשיא היה תפור עליך – כי באת לכבד, באת לאחד, ובאת להכיר במעמד החברתי של כולנו. של השונה, של האחר, של האנשים שמדברים בשפות שונות ומאמינים בדתות שונות, ויוצרים את ישראל שלנו. נשארנו לממש את החזון של מדינה טובה יותר, של סולידריות, של קבלה ושל סובלנות".

טקס הצבת הארון  של הנשיא לשעבר יצחק נבון, בית הנשיא נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
טקס הצבת הארון של הנשיא לשעבר יצחק נבון, בית הנשיא נובמבר 2015/נועם מושקוביץ

בנו של נבון, ארז, סיפר על צניעותו של אביו ועל אהבת האדם שבו. "על פני הארץ כולה, בהרים, במושבים, בקיבוצים, בכפרים ובעיירות הפיתוח – בכל מקום ואתר, בצנעה רבה עמדת בין האנשים. לא לידם, לא מעליהם – אלא פשוט ביניהם. לאורך תחנות חייך, בכל יישוב שבו ביקרת בחרת ללון, ולא להיות אורח לרגע. רצית לחוש את המצוקה ולמצוא דרכים לפתרונה. ידעת לפנות לכל אדם בשפתו, להכיר ולכבד את מנהגיו, להכיר ולמצוא מסילות בדרכיו של העם הישראלי", אמר נבון. "אצילותך השורשית קנתה לה אוהדים רבים. אוהב אדם היית – אדם באשר הוא אדם. באופן הכי טבעי, התנצלת לאחרונה בפני אחות שמדדה לך את לחץ הדם – התנצלת כי אתה יושב והיא עומדת. מול ימים עכורים של פירוד, ניצבת כמופת אישי של רוח טובה ומפשרת, הרלוונטית גם לימינו, בהווה הבלתי סובלני".

הוא המשיך: "החודשים האחרונים היו לא פשוטים. ראינו אותך דועך, מירי כסלע איתן לצדך, ואנחנו מאחוריך. נפטרת מוקף אהבה ביום שישי בערב. חמש שנים בדיוק לאחר לכתו של אחיו הבכור, ויקטור, שנפטר ב-6 בנובמבר 2010. החודשים האחרונים הבהירו לי שלעתים תקופת הפרידה עלולה להיות קשה מן המוות. היית אופטימי, לוחם, מלא אמונה והכרת תודה".

(עדכון ראשון: 11:44)

פסלו של הנשיא לשעבר יצחק נבון, בית הנשיא נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
פסלו של הנשיא לשעבר יצחק נבון, בית הנשיא נובמבר 2015/נועם מושקוביץ
ארז  נבון בטקס הצבת הארון  של הנשיא לשעבר יצחק נבון, בית הנשיא נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
ארז נבון בטקס הצבת הארון של הנשיא לשעבר יצחק נבון, בית הנשיא נובמבר 2015/נועם מושקוביץ
טקס הלוויה לנשיא לשעבר יצחק נבון, הר הרצל. נובמבר 2015. גיל יוחנן, פול צלמים
טקס הלוויה לנשיא לשעבר יצחק נבון, הר הרצל. נובמבר 2015/פול צלמים, גיל יוחנן
טקס הלוויה לנשיא לשעבר יצחק נבון, הר הרצל. נובמבר 2015. גיל יוחנן, פול צלמים
טקס הלוויה לנשיא לשעבר יצחק נבון, הר הרצל. נובמבר 2015/פול צלמים, גיל יוחנן
טקס הלוויה לנשיא לשעבר יצחק נבון, הר הרצל. נובמבר 2015. גיל יוחנן, פול צלמים
טקס הלוויה לנשיא לשעבר יצחק נבון, הר הרצל. נובמבר 2015/פול צלמים, גיל יוחנן
רוה"מ בנימין נתניהו בטקס הלוויה לנשיא לשעבר יצחק נבון, הר הרצל. נובמבר 2015. גיל יוחנן, פול צלמים
רוה"מ בנימין נתניהו בטקס הלוויה לנשיא לשעבר יצחק נבון, הר הרצל. נובמבר 2015/פול צלמים, גיל יוחנן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully