וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לשמור על כדור הארץ": אובמה דחה פרויקט ענק להקמת צינור נפט

הנשיא נימק את התנגדותו לפרויקט השאפתני, שנועד להעברת יותר מ-800 אלף חביות נפט בין קנדה לארצות הברית, בהשפעתו על שינוי האקלים. בכך, סיים אובמה שנים של מחלוקות פנימיות בנושא. באוטווה הביעו אכזבה מההחלטה

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נואם באוניברסיטה האמריקנית בוושינגטון. אוגוסט 2015. רויטרס
"אישור הפרויקט הזה היה חותר תחת המנהיגות העולמית". אובמה/רויטרס

נשיא ארצות הברית ברק אובמה דחה אמש (שישי) את תכנית הקמת צינור הנפט Keystone XL, שנועד להעביר כ-830 אלף חביות נפט גולמי מקנדה לדרום ארצות הברית, ונימק את הדחייה בהשפעת הפרויקט על האקלים. בכך, סיים אובמה את הוויכוח בנושא צינור הנפט, שליווה את רוב כהונתו. שר החוץ ג'ון קרי פרסם גם הוא הצהרה שבה הביע את התנגדותו לפרויקט, והודיע לממשלה בקנדה על החלטת מדינתו.

"אמריקה היא כעת מנהיגה עולמית, והמשמעות של זה היא פעילות רצינית לשינוי האקלים", אמר אובמה לעיתונאים. "ובכנות, אישור הפרויקט הזה היה חותר תחת המנהיגות העולמית. וזה הסיכון הגדול שאנחנו עומדים בפניו, לא לפעול". לדברי הנשיא, כעת זה הזמן "לשמור על כוכב הלכת היחיד שיש לנו כל עוד אנחנו יכולים".

התומכים בפרויקט טוענים כי הוא יבטיח את אספקת הנפט מקנדה, בעלת ברית אמינה ביותר של ארצות הברית, ובכך יפחית את התלות במדינות המזרח התיכון. כמו כן, סברה רווחת נוספת היא שצינור הנפט יצור מקומות עבודה חדשים. לעומת זאת, המתנגדים טוענים כי העברת הנפט תשחרר כמויות גדולות של פחמן לאטמוספרה, מה שיצור שינוי אקלימי ויסכן את מסלול הצינור בזיהום.

לקריאה נוספת:
הסנאט עם אובמה: הצביע נגד פרויקט ענק להקמת צינור נפט
לראשונה זה 5 שנים: אובמה הטיל וטו על הצעת חוק רפובליקנית

ציוד להקמת צינור הנפט קיסטון, דקוטה הצפונית. רויטרס
ציוד להקמת צינור הנפט Keystone XL בדקוטה הצפונית שבארצות הברית/רויטרס

בהצהרתו, דחה אובמה את הטיעונים התומכים בהקמת הצינור. "החוקים הישנים אמרו שאנחנו לא יכולים לקדם את הצמיחה הכלכלית שלנו ולהגן על הסביבה באותה העת", אמר. "אבל זוהי אמריקה, ועלינו על דרכים חדשות וטכנולוגיות נוספות כדי למוטט את החוקים הישנים".

קרי, שהתנגד גם הוא להקמת הצינור, אמר: "ארצות הברית לא יכולה לבקש מאומות אחרות לקבל החלטות קשות כדי לטפל בשינוי האקלים אם היא לא מוכנה לקבל החלטות כאלה בעצמה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מנהיג המפלגה הליברלית בקנדה, ג'סטין טרודו, 2013. AP
"העם הקנדי רוצה ממשלה שתשמור על הסביבה". ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו/AP

ראס גירלינג, נשיא חברת "טרנס-קנדה", שהייתה אמורה לבצע את הפרויקט, הצהיר כי החברה "מאוכזבת" עם דחיית תכנית הקמת הצינור. "טרנס-קנדה בוחנת את ההחלטה ואת ההיגיון מאחוריה", אמר גירלינג, ולא ציין אם תנסה לאתגר את הדחייה בבית המשפט.

ההחלטה לבטל את הקמת צינור הנפט הגיעה יומיים לאחר שראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, נכנס לתפקידו. טרודו הודיע כי מדינתו מאוכזבת מהחלטה של ארצות הברית, אך גם ציין כי הדבר לא ישפיע על הידידות החזקה בין שתי האומות. "אנחנו מאוכזבים מההחלטה אבל מכבדים את זכותה של ארצות הברית לעשות אותה", אמר טרודו. "יחסי קנדה וארצות הברית גדולים יותר מכל פרויקט, ואני מצפה להתחלה חדשה עם הנשיא אובמה כדי לחזק את הקשרים המצוינים שלנו ברוח של חברות ושיתוף פעולה".

טרודו הוסיף: "אנחנו יודעים שהעם הקנדי רוצה ממשלה שהוא יכול לבטוח בה בכך שתשמור על הסביבה ותצמיח את הכלכלה. ממשלת קנדה תעבוד יד ביד עם מדינות השותפות לדעותיה כדי להילחם בשינוי אקלים, להסתגל להשפעותיו וליצור מקומות עבודה חדשים ונקיים". בתוך כך, שר החוץ קרי שוחח עם טרודו על החלטת ארצות הברית, והודיע לו כי המדינה נותרה מחויבת לידידות עם קנדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully