וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון למפלגות החרדיות: הפטור מגיוס יוארך עד 2020

6.11.2015 / 10:33

תזכיר תיקון חוק הגיוס החדש, שממתין לאישור הממשלה והכנסת אך צפוי לעבור ללא קושי, קובע כי תידחה התקופה שבה יוצבו יעדי הגיוס. הח"כים החרדים איימו כי אם לא ישונה החוק, הם לא יתמכו בתקציב. "החרדים הולכים לקומבינה"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: גדי וינסטוק

(סגן שר הביטחון: "המשטרה חוקרת הדלפת פרטים של חיילים חרדים")

לאחר שהמפלגות החרדיות בכנסת הבטיחו לערוך שינויים מהותיים בחוק הגיוס שנחקק בממשלה הקודמת, הלילה (שישי) הופץ לשרי הממשלה תזכיר תיקון חוק הגיוס החדש. על פי התיקונים, "תקופת ההסתגלות" – שאפשרה לחרדים בנוסח החוק הקודם פטור מלא מגיוס עד לשנת 2017 – תידחה עד לשנת 2020. לאחר מכן, עד שנת 2023, תחל "תקופת הסתגלות שנייה", שבמהלכה ייאלצו החרדים לעמוד ביעדי הגיוס שקבעה הממשלה.

התיקון יובא לאישור השרים בעוד כשבוע, ולאחר מכן לאישור במליאת הכנסת, אולם צפוי לעבור ללא קושי. בהתאם לדרישת הח"כים החרדים, ההצבעות ייערכו לפני אישור התקציב. שינוי חוק הגיוס הוא ניצחון למפלגות החרדיות שדרשו את שינויו עם הקמת הממשלה הנוכחית, ומגיע לאחר שבתקופה האחרונה עמלו על ניסוח השינויים גורמים משפטיים יחד עם שר הביטחון משה יעלון, שרת המשפטים איילת שקד וח"כים מהמפלגות החרדיות. לאחרונה, אף איימו החרדים כי אם לא ישונה החוק, הם לא יתמכו בתקציב.

עוד בוואלה! NEWS:
שיא כל הזמנים בגיוס חרדים לצה"ל: 2,300 מתגייסים בשנה
צה"ל ביטל מעמד המעניק פטור מגיוס ליותר מאלף חרדים
חקירה: האם גורמי צבא סייעו לפעילות הסתה נגד גיוס חרדים?

ח"כ איילת שקד והשר משה יעלון בוועדה לשוויון בנטל, ספטמבר 2013. טלי מאייר
השתתפו בניסוח השינויים. שקד ויעלון בוועדה לשוויון בנטל/טלי מאייר

עוד צוין בתיקון החוק כי במידה ויהיה כשל בעמידה ביעדים ב"תקופת ההסתגלות השנייה", לא יינקטו סנקציות פליליות אוטומטית, אלא הדבר יהיה לשיקולו של שר הביטחון. בתום התקופה, ב-2023, תידרש הכנסת להאריך שוב את החוק. אם לא תעשה זאת, החוק יופקע ואז יופעלו סנקציות פליליות על חרדים שאינם מתגייסים מתוקף חוק שירות ביטחון, החל גם על חרדים.

בתזכיר החוק שהופץ הלילה נכתב כי החוק הקודם, שקידמה "יש עתיד" בראשותו של יאיר לפיד, "עורר התנגדות עזה בקרב הציבור החרדי ואיים לקטוע תהליך חיובי שהחל לפני קבלתו, אשר הצביע על עלייה מתמדת והדרגתית במספר המתגייסים מקרב ציבור זה". בלשון התזכיר צוין כי העלייה במספר החרדים שהתגייסו "התחוללה ממילא מבלי שחרב חובת הגיוס במקרה של אי-עמידה ביעדים התנופפה מעל לראשיהם".

"מבחנם של מי שאישרו את חוקי השוויון בנטל ונלחמו למען השוויון"

בכנסת התקיים השבוע "כנס חירום", שיזמו ח"כים ונציגי ארגונים, נגד השינויים הצפויים בחוק הגיוס בהתאם לדרישות המפלגות החרדיות. ח"כ עפר שלח (יש עתיד) אמר במהלך הדיון: "אנחנו הולכים למצב שבו כולם יודעים שלא ניתן לשנות את השינויים שהחרדים היו רוצים, כי הם עצמם יודעים שהם לא יעברו בבג"ץ, ולכן הולכים לקומבינה".

עוד מסר היום ח"כ שלח: "טיוטת התיקון לחוק הגיוס חושפת את הקומבינה של הממשלה במלוא עליבותה. אין בה אפילו ביטול של מה שמכונה הסנקציות הפליליות, אותו סעיף שלטענת המפלגות החרדיות הוא בדם ליבן. כל מה שיש בה הוא דחייה בשש שנים של החלתן, שגם היא לא תעבור בבג"ץ".

לדבריו, "ראש הממשלה, שר הביטחון ושרת המשפטים, שלושתם שותפים בכירים לחוק שהובלנו בכנסת הקודמת, מבזים את הבסיס הערכי המלכד את הציבור הישראלי, שמכוחו הם ממלאים את תפקידם. אם התיקון העלוב הזה יעבור, לנתניהו וליעלון לא תהיה יותר סמכות מוסרית לגייס אנשים לצבא העם ולשלוח אותם להגנת המולדת. ניאבק במהלך הפתטי הזה בכנסת, ברחוב ובבתי המשפט - ואני קורא לכל חבר קואליציה שדעתו דומה, ויש הרבה כאלה, להצטרף אלינו בהפלתו".

ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) מסר היום כי "השינויים שהממשלה מתכוונת להעביר בתיקונים לחוקי השוויון בנטל מבטלים את ההישגים ואת הכיוון החיובי אותו ראינו מאז שהחוקים חוקקו. זו דחייה תחת אצטלה של שינויים, שנועדו למוסס את עיקרי החוק, שמלכתחילה נחקק תוך התחשבות מרבית במאפיינים הייחודים וברגישות מרבית לצרכי העדה החרדית. יהיה זה מבחנם של מי שאישרו את חוקי השוויון בנטל ונלחמו בשנים האחרונות למען השוויון והאחדת הקריטריונים של כל צעירי ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully