וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גזל אדמות": חניון באפרת נבנה על קרקע פלסטינית פרטית

6.11.2015 / 2:59

בצילומי אוויר של האזור נראה כי העבודות באזור החניון, שהסתיימו ב-2012, החלו בהדרגה כבר בשנת 1999, לכאורה כדי להקשות על הפלסטינים לגשת לאדמתם. חוקר שעוקב אחר הנושא אומר: "זו שיטה ידועה של המתנחלים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תצלום משנת 1997. המצב המקורי של הקרקע שעליה נבנה חניון ה"מ.ח.ר"/מערכת וואלה!, צילום מסך

חניון ה"מ.ח.ר" (מרכז חירום רפואי) בהתנחלות אפרת שבגוש עציון נבנה ככל הנראה על קרקע פלסטינית פרטית, השייכת לתושבי היישוב אל-חדר שנמצא בסמוך להתנחלות. למרות ההשתלטות על אדמה פרטית, עד כה לא נפתחו בהליכים נגד בנייה בלתי-חוקית זו. כפי שניתן לראות בתמונות, השטח שנמצא ממזרח לכביש הוא פרטי, ועל חלקו ניתן עדיין לראות עצים של פלסטינים.

קיומן של מובלעות קרקע השייכות לפלסטינים בתוך התנחלויות היא תופעה נפוצה, אך לרוב תוכניות הבנייה והפיתוח של ההתנחלויות לוקחות את המובלעות הללו בחשבון ולא מתוכננת בהן בנייה. בפועל העניין גורם לכך שלעתים קרובות פלסטינים לא יכולים להיכנס לחלקה שלהם, משום שהיא נמצאת בלב התנחלות.

מתצלומי אוויר של אזור החניון, שצולמו משנת 1997, עולה כי הוא נבנה בשנת 2012, אך העבודות החלו מוקדם יותר. בתצלום משנת 1997 נראה המצב המקורי של הקרקע, שעליה טרסות חקלאיות. בשנת 1999 התווסף שביל עפר היקפי סביב החלקה החקלאית. ב-2001 כבר אפשר לראות בתצלום האוויר שבוצעו עבודות בשטח: הוא יושר ולא נשאר זכר לקיומה של חקלאות. תצלום אוויר שבוצע עשור לאחר מכן מראה כי לא התקדמו בעבודות במהלך השנים, ועשביה ירוקה מילאה את האזור.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
מתווה הגז יוצא לפועל: נתניהו הודיע כי יפעיל את סעיף 52
נאס"א: "רוח סולרית" מהשמש הפכה את מאדים לכוכב ללא חיים
ההסתה לפיגועים: "גם אם אין חשמל, אי אפשר להרוג את האינטרנט"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צילום משנת 1999. נוסף שביל עפר היקפי סביב החלקה החקלאית/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתצלום משנת 2012 אפשר לראות כי החניון נסלל, וסימוני מקומות החנייה בולטים. לדברי דרור אטקס, חוקר שעוקב אחר מדיניות ההתנחלויות בשטחים, "זו שיטה ידועה של המתנחלים ב'נוהל גזל האדמות' של הפלסטינים". עוד הוסיף אטקס: "הרבה פעמים נתקלים בשיטת העבודה הזו: קודם כל גורמים לפלסטינים להתייאש מלהגיע לאדמות שלהם, ומספר שנים לאחר מכן מבצעים את הגזל הסופי וקובעים עובדות מוגמרות בשטח".

לדעתו של אטקס, "גניבת אדמות פרטיות של פלסטינים טבועה עמוק בגנום של מפעל ההתנחלויות כולו. די בשפשוף קל של תדמית המהוגנות הצדקנית שמרוחה מעל הבורגנות של אפרת, על מנת לגלות שמקומיים רבים גונבים מהשכנים העניים שלהם כדי להעביר למתנחלים העשירים עוד אדמה". זאת, הוא מציין, "אף מעבר למה שהמדינה גנבה בעבר עבורם באופן רשמי. לא יהיה זה בגדר הימור גדול מדי אם ננחש שגם הפעם הגנבים לא ייענשו".

במועצה המקומית אפרת אומרים כי זו הפעם הראשונה שמועלית טענה זו, והדברים ייבדקו במהלך הימים הקרובים.

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.co.il

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תצלום משנת 1999. השטח יושר ולא נותר זכר לחקלאות/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תצלום בשנת 2011. עשביה ירוקה מילאה את האזור/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צילום משנת משנת 2012/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully