וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הקשר בין הציקלון בתימן למזג האוויר בישראל?

7.11.2015 / 14:40

הציקלון "צ'פאלה" שהכה בתימן והוביל להרוגים ואלפים ללא קורת גג - תופעה נדירה בחצי האי ערב. מדוע הכה שם, מה בכלל ההבדל בין ציקלון להוריקן והאם אסון טבע דומה יכול להגיע גם לישראל?

עריכה: מאיה בן-ניסן, ניר חן, מעצב גרפי: אביחי ברוך, תחקיר: נועה שוסטרמן

כששומעים בחדשות על סופת ציקלון או הוריקן שמתקרבת אל החוף, בדרך כלל מדובר בסופה טרופית בדרכה להכות במדינות דרום-מזרח אסיה, אוסטרליה, יפן או ארצות הברית. לעומת זאת, סופת ציקלון שמגיעה אל חופי חצי האי ערב, ובאופן ספציפי מכה בתימן המדברית, היא תופעה נדירה, שלא הייתה כמוה מאז שנת 2007.

הציקלון צ'פאלה היכה השבוע בעיר החוף מוקאלה שבתימן והביאה להרוגים, למאות פצועים ולאלפים שנותרו ללא קורת גג לאחר שפונו מבתיהם. מספר הנפגעים המדויק ייאמד רק עוד כמה ימים, עם שוך המפולות וההצפות שהביאו עמם הרוחות והגשמים העזים.

לקריאה נוספת בנושא:
תימן עוד לא התאוששה - וציקלון נוסף בדרך להכות במדינה
תיעוד: הציקלון העוצמתי "צ'פאלה" שוטף את תימן
לראשונה: ציקלון נדיר ועוצמתי צפוי להכות בתימן

הצפות באי התימני סוקוטרה בשל ציקלון "צ'פלה", נובמבר 2015. רויטרס
הצפות בתימן, השבוע/רויטרס

במקביל, ירדן השכנה הוכתה השבוע בגשמים עזים שגרמו לשטיפונות ולהצפות. בכמה אזורים הגיע מפלס המים לגובה של מטר, ומנהרות רבות וכבישים ראשיים נחסמו לתנועה.

אז מהו, בעצם, ציקלון? מהם התנאים הנדרשים להיווצרותו? מה גודל השטח שהוא עלול לזרוע בו הרס ולאיזו מהירות יכולות להגיע הרוחות בסערה כזו? מה ההבדל בינו לבין טייפון, הוריקן וטורנדו? איך אפשר להסביר את הנחיתה הנדירה של הציקלון דווקא בתימן? ושאלת השאלות: האם תופעה אקלימית כזו יכולה להגיע גם לישראל, והאם השיטפונות שאירעו גם פה לאחרונה קשורים למזג האוויר בחצי האי ערב ובקרב שכנותינו האחרות? צפו בכתבה ותוכלו לומר: "וואלה, הבנתי".

לכל הפרקים של וואלה, הבנתי - לחצו כאן

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
הרוגים, פצועים והרס רב בסופת ציקלון נדירה שהכתה בתימן. ספק 500
הצפות בתימן, השבוע/ספק 500

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully