וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מואשם ברצח: לא הוכנס להר הבית - והחליט לתכנן פיגוע בעיר העתיקה

יהושע בריינר

5.11.2015 / 11:18

מכתב האישום נגד עבד אל-עזיז מרעי, שתכנן את הפיגוע שבו נרצחו הרב נחמיה לביא ואהרון בנט, עולה כי לאחר שרכש עבור המחבל את הסכין, ואמר לו "לבצע משהו שווה", הוא ביקש ממנו שלא יזכיר את שמו אם ייתפס ושיטען כי פעל לבדו

צילום: רוני כנפו, עריכה: גדי וינסטוק

כתב אישום הוגש היום (חמישי) לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד עבד אל-עזיז מרעי, סטודנט באוניברסיטת אבו דיס שבמזרח ירושלים, לפיו הוא יזם את פיגוע הדקירה בעיר העתיקה שבו נרצחו נחמיה לביא ואהרון בנט. לפי כתב האישום, מרעי, במקור מעיירה ליד חברון בן 21, עודד את מוהנד שפיק חלבי לבצע את הפיגוע ואף רכש עבורו את הסכין שעמה דקר את קורבנותיו. הוא מואשם בשתי עבירות של רצח בכוונה תחילה, עבירה של ניסיון רצח, ועבירות נוספות, בהן עבירת מימון טרור.

מכתב האישום עולה כי לאחר שנמנעו להיכנס להר הבית על ידי כוחות הביטחון, עודד מרעי את חלבי לבצע את פיגוע הדקירה ואף החליט שאם יסרב יבצע אותו בעצמו. יום למחרת הפיגוע הוא אף הרהר ברעיון לבצע בעצמו פיגוע דקירה דומה, ושלושה ימים לאחר מכן הוא נעצר.

עוד בנושא:
מצלמה רועדת, ריצות וצרחות: תיעוד רגעי האימה בפיגוע בירושלים
שני הרוגים ושני פצועים אנוש וקל בפיגוע בירושלים
חשד: רכש סכין ב-50 שקלים והסיע את המחבל לפיגוע בירושלים בסוכות

הארכת מעצר לעבד אל-עזיז מרעי, תושב אבו דיס, על תכנון הפיגוע ברחוב הגיא בירושלים. נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
מרעי בעת הארכת מעצרו, ביום ראשון/נועם מושקוביץ

בין השניים לא הייתה היכרות מוקדמת עד אותו יום בתחילת חודש אוקטובר, שבו התקשר חלבי למרעי לאחר ששמע מחבריו שהוא יכול לסייע לו להיכנס לירושלים. חלבי אמר לו שחלומו הוא להגיע להתפלל במסגד אל-אקצא, וביקש ממנו לסייע לו במשימתו. יום למחרת הם נפגשו ונסעו במונית לאלעיזריה, עיירה פלסטינית ממזרח לירושלים ומשם צעדו ברגל לכיוון העיר, טיפסו על גדר ההפרדה העשויה מתכת, וירדו בצידה השני באמצעות צינור שהיה במקום.

כשהגיעו אל שער האריות בשכונת ראס אל-עמוד, הציע מרעי לחלבי שייכנס ראשון להר הבית, ולאחר מכן ייכנס בעצמו. אלא ששוטרים שעמדו במקום מנעו זאת ממנו. לאחר מכן צעדו השניים לעבר מגרש כדורגל סמוך, היטהרו שם לפני התפילה, חזרו לכניסה להר הבית, והתפללו מחוץ לשער האריות. לאחר התפילה ניסו השניים להיכנס בשנית להר הבית, הפעם דרך שער השלשלת. אך גם הפעם לא התירו להם כוחות המשטרה להיכנס למקום.

מאוכזב מתגובת השוטרים, אמר חלבי למרעי שהוא מרגיש מושפל משום שלא התאפשר לו להתפלל במסגד אל אקצא, וזוהי זכותו כמוסלמי. חלבי אף ציין בפניו שהוא חש רצון לסטור לשוטר שמנע ממנו את הכניסה, אך מרעי הניא אותו מכך ואמר לו שהוא מסתכן במעצר. בשלב זה, כך עולה מכתב האישום, עלה במוחו של הנאשם הרעיון לבצע יחד עם חלבי פיגוע שבו יירצחו יהודים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אהרן בנט והרב נחמיה לביא שנרצחו בפיגוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

תוך זמן קצר החל מרעי להוציא את הרעיון לפועל וביקש מחלבי לממן את הקנייה של הסכין. חלבי הושיט לו שטר של 50 שקלים, מרעי לקח אותו וביקש ממנו לחכות לו בתחנת האוטובוס לכיוון אבו דיס. הוא נכנס לחנות כלי בית ברחוב סולטאן סלימאן שליד לשער שכם, וביקש מהמוכר סכין קצבים. הוא בחר בסכין בעלת ידית עץ ולהב מחודד, שילם עבורה 30 שקלים, הניח אותה בשקית שחורה, ושם פעמיו אל עבר תחנת האוטובוס שבה חיכה לו שפיק, כשהסכין מוסתרת מאחורי גבו.

כאשר הוא צעד מהחנות שבה רכש את הסכין בחזרה לתחנת האוטובוס, אמר לו מרעי שלא יסתפק באותה סטירה מצלצלת שלה ייחל קודם לכן וכי אם ברצונו לבצע פעולה, עליו לבצע "משהו שווה". לצד השכנועים, מרעי החליט שאם שפיק לא יסכים לבצע את הפיגוע, הוא יבצע אותו בעצמו. אולם לא היה בכך צורך, משום שחלבי השתכנע לבצע פיגוע דקירה רצחני שסופו יהיה במותו ובהפיכתו לשהיד. לאחר שהתרצה, מרעי הגיש לו את השקית השחורה עם הסכין ואמר לו שעליו למות "מות קדושים" במהלך הפיגוע על מנת להפוך ל"שהיד" והזהיר את חלבי לבל ייעצר. כמו כן, הוא ביקש ממנו שלא יזכיר את שמו אם ייתפס ושיטען שפעל לבדו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מוהנד שפיק/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלו היו הרגעים שקדמו למסע הדקירות שבסופו נרצחו בנט ולביא, ונפצעה באורח קשה אדל בנט, אשתו של אהרון. חלבי חוסל במקום. עוד צוין בכתב האישום כי כאשר שמע מרעי בחדשות על תוצאות הפיגוע הרצחני, הוא נשא תפילת הודיה. כמו כן, יום למחרת הוא הרהר ברעיון לבצע בעצמו פיגוע דקירה רצחני נוסף, אולם שלושה ימים לאחר מכן התבצע מעצרו, שייתכן ומנע פיגוע נוסף.

תרצה לוי-לביא, אמו של נחמיה לביא, אמרה בתגובה כי "מדובר באדם מלא רשעות שצמח בחברה מלאה רשעות. זה ברור שהם רוצים לקום עלינו. צריך לעשות את הצעדים מצד הצדק וההרתעה לקראת דברים שחלילה לא יקרו. אדם שלקח סכין ונתן לאחר כדי שיהרוג, זה לא משנה אם הוא דקר בפועל, אין הבדל ביניהם. אין לנו עניין של נקמה אישית ברשע התורן, והצדק צריך להיעשות שאדם כזה לא יראה אור יום כי החברה שלנו לא צריכה שזיהום יסתובב בתוכנו, שחייו לא יהיו חיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully