וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

40% מחקירות מצ"ח בשנה - בגין עבירות סמים של חיילים

3.11.2015 / 22:45

בדיון שנערך בוועדה למלחמה בסמים של הכנסת נמסר כי מדי שנה מוגשים כ-450 כתבי אישום בגין עבירות מסוג זה. מחצית מהן - מתבצעות בבסיסי צה"ל. ראש הוועדה, ח"כ זנדברג: "לבחון את אפקטיביות ההסברה בנושא"

בית המפשט הצבאי בעופר. יותם רונן
"משקיעים מאמץ גדול למלחמה בתופעות". בית דין צבאי/יותם רונן

בדיון שנערך הבוקר (שלישי) בוועדה למלחמה בסמים והאלכוהול של הכנסת בנושא שימוש בחומרים ממכרים בצבא, מסר מפקד המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח), אלוף-משנה ארז רבן, כי כ-40% מתוך 4,000 חקירות מצ"ח המתבצעות בשנה עוסקות בעבירות סמים. כמו כן, מדי שנה מוגשים כ-450 כתבי אישום בגין עבירות סמים, כאשר לפי רבן מדובר בעלייה משמעותית לעומת העבר.

רבן הסביר כי הרוב המכריע של עבירות הסמים – 83% - הן עבירות של שימוש עצמי. 10% נוספים מהעבירות הן בגין סירוב של חיילים למסור דגימות שתן, אשר נדרשות רק במקרה שיש מידע מודיעיני ספציפי לעבירה. "אנחנו עכשיו מנסים למצוא פתרונות למצב שבו צה"ל רוצה לחייב בעלי מקצועות שונים כמו נהגים, טכנאים או חוקרי מצ"ח למסור דגימות שתן באופן שוטף ללא הימצאות מידע ספציפי", הסביר.

בדיון נאמר כי למעלה ממחצית מהעבירות נעשות בחופשה, והיתר בבסיס. כמו כן, שליש מהתיקים נפתחים ללוחמים ושני השליש הנותרים הם לחיילים בתפקידים עורפיים. לפי רבן, החלוקה מקבילה לקיימת בצבא. לדבריו, "אנחנו משקיעים מאמץ גדול כולל מודיעין על מנת להילחם בתופעות".

עוד בוואלה! NEWS:
"יום בשורה": התלמידות הספרדיות שהופלו באלעד ישובו ללימודים
פלסטינים רקדו והניפו דגל פלסטין - חיילי צה"ל ירו לעברם. תיעוד
משיח לא בא: מים שפרצו מהכותל גרמו למאמינים להכריז שאחרית הימים הגיעה

שוטר צבאי בכלא צבאי. דובר צה"ל
כ-83% מעבירות הסמים בצה"ל - בגין שימוש אישי. כלא צבאי/דובר צה"ל

נציגי הצבא הסבירו כי יש קושי להציג את נתוני העבירות הקשורות לאלכוהול, שכן פעמים רבות הסעיף שלפיו נשפט החייל בדין משמעתי הוא סעיף כללי של עבירה על חוקי הצבא. על מנת להציג את הנתונים המדויקים, יש צורך לעבור על כל דוחות המשפט ולברר אילו מהעבירות כללו שימוש באלכוהול. יו"ר הוועדה, ח"כ תמר זנדברג (מרצ), הנחתה את נציגי הצבא לאסוף את המידע ולהציגו בוועדה במועד מאוחר יותר.

סגן-אלוף ענת הראל, ראש ענף חינוך והסברה בחיל החינוך, הסבירה כי יש קשר ישיר בין שימוש בחומרים ממכרים לבין תופעות כמו בריונות ואלימות. לדבריה, "מבחינת החינוך אנחנו לא שמים במקשה אחת את השימוש באלכוהול ובסמים.
אלכוהול הוא חומר חוקי וההסברה בעניינו הרבה יותר מורכבת". היא הוסיפה כי "ניסינו לפלח את אופי השימוש ביחידות וגילינו שאצל תומכי לחימה השימוש מגיע בשל סיבות של שעמום ושחיקה, ולעומת זאת ביחידות הלוחמות הוא נובע מסיבות שונות לגמרי של רצון להתפרק מהדריכות הקבועה שיש בתפקיד לוחם בסביבה הצבאית".

בסיכום הדיון, ח"כ זנדברג אמרה כי יתקיים דיון המשך על נתוני עבירות משמעתיות וכל עבירה שמצ"ח והפרקליטות הצבאית עוסקות בהן, הכוללות שימוש באלכוהול ובסמים. "נקיים דיון על נתונים כמו מדרג החומרה, האם יש אבחנה בין סוגי אלכוהול, מה היה העונש, באילו חילות וכל נתון נוסף שקיים בנושא. בנוסף יש לבחון פרמטרים למדידה ולהערכה של הפעילות החינוכית", הוסיפה. זנדברג ציינה כי לנושא מופנה תקציב של כמיליון שקלים בשנה, וביקשה לגבש "מדד אפקטיביות" על מנת לבדוק אם הוא ממלא את יעדיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully