וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פצצה או תקלה טכנית? התרחישים האפשריים להתרסקות המטוס הרוסי

בעוד ארצות הברית, מצרים ורוסיה ממשיכות להדוף את הטענות כי האסון האווירי בחצי האי סיני קשור בטרור, מומחים מעריכים שייתכן שפצצה גרמה להתפרקותו באוויר. אך השאלה מה גרם להתרסקות המסתורית עדיין פתוחה

עריכה: ניר חן

גורמים רשמיים בממשל האמריקני אמרו הלילה (שלישי) לרשת NBC האמריקנית כי נתונים שהגיעו מלוויין מוכיחים כי המטוס הרוסי שהתרסק בשבת בצפון חצי האי סיני לא נפגע מטיל. גורם בכיר במשרד ההגנה אמר לרשת כי לוויין אמריקני איתר באמצעות אינפרא-אדום הבזק חום באזור ההתרסקות, באותו הזמן שבו דווח על נפילת המטוס. לדבריו, המודיעין האמריקני מעריך כי ייתכן שהיה פיצוץ במטוס עצמו, שאירע במכל הדלק או נגרם מפצצה, אך הוא שולל את הטענות של ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) לפיהן הפילו את המטוס באמצעות טיל נ"מ. הגורם הדגיש כי אם היה נורה טיל לעבר המטוס, הלוויין היה מזהה את החום הנוצר במסלולו. "ההנחות לפיהן המטוס הופל באמצעות טיל ירדו מהשולחן", אמר. בכיר נוסף ממשרד ההגנה אישר את הדברים ואמר כי "המטוס התפרק בגובה רב מאוד שבו, לפי נתוני הלוויין, היה פיצוץ שנבע מגורם בלתי ידוע. אין כל הוכחה לכך שטיל מכל סוג שהוא הפיל את המטוס".

ג'יימס קלאפר, הממונה על המודיעין בממשל האמריקני, הדגיש אמש כי אין כל ראיות שתומכות באפשרות שהתרסקות המטוס הרוסי במצרים נבעה מפעילות טרור. גם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ניסה להדוף את הטענה לפיה מדובר במתקפת טרור של דאעש.

לקריאה נוספת:
פענוח הקופסה השחורה שנמצאה בסיני: "המטוס לא נפגע באוויר"
חקירת ההתרסקות בסיני: "המטוס הרוסי התפרק בעודו באוויר"

הריסות המטוס בסיני, נובמבר 2015. RT, צילום מסך
פיצוץ, תקלה או טיל? הריסות המטוס במצרים/צילום מסך, RT
אשתו של טייס המשנה של המטוס סיפרה כי בעלה התלונן לפני הטיסה על מצב המטוס

עם זאת, הממשל האמריקני הדהד בהודעתו את מה ששואלים רבים: מה גרם למטוס הרוסי להתרסק בחצי האי סיני בשבת האחרונה? לשאלה זו יש ככל הנראה שלוש תשובות אפשריות.

אחת ההשערות הסבירות ביותר שעומדות על הפרק היא כשל טכני או מכני. זאת, אף שחברת התעופה "קוגלימביה" שללה את האפשרות כי ההתרסקות בשבת, שגבתה את חייהם של 224 בני אדם שהיו בדרכם משארם א-שייח לסנט פטרסבורג, נגרמה מבעיה טכנית או טעות אנוש. החברה טענה כי המטוס היה במצב מצוין, ואף העלתה היום לאתרה מסמכים הנוגעים לבדיקות שבוצעו לו. אולם מניתוח ראשוני שערך צוות החקירה המצרי של הקופסה השחורה עלה כי נשללה האפשרות של פגיעה חיצונית במטוס, מה שמחזק את הטענה שמדובר בתקלה.

מטוס האיירבאס A321 היה בן 18 שנה, גיל שלא נחשב "זקן" בענף התעופה. עם זאת, לפי האתר "הרשת לבטיחות בתעופה", ב-2001 זנבו ניזוק בתאונה שאירעה על המסלול בנמל התעופה של קהיר. תאונה זו "יכולה מאוד להיות רלוונטית" כשבודקים את הגורמים להתרסקות, אמר טוני קייבל, חוקר בכיר לשעבר ל"גרדיאן" הבריטי. "נזק מפגיעת זנב עשוי להיגרם באזור שסתום הלחץ האחורי, ולכן עייפות החומר במקום זה עשויה לנבא רעות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
משפחות הקורבנות של התרסקות המטוס הרוסי בסיני. רויטרס
קרובת משפחה של אחד הקורבנות לאחר שקיבלה את הבשורה הקשה בנמל התעופה/רויטרס

בעיתון הבריטי ציינו אסון אווירי קשה שנבע מתיקון לקוי לאחר פגיעת זנב. ב-12 באוגוסט 1985 התרסק מטוס בואינג 747 של טיסת ג'פאן איירליינס 123 על צלע ההר טאקאמהגארה שביפן כתוצאה מהתפרצות לחץ האוויר שקרעה את הקווים של כל ארבע המערכות ההידראוליות. שבע שנים לפני שהתרסק, תוקן השסתום הלחץ האחורי אך לא באופן התואם את הנחיות היצרן, דבר שהוביל להקטנת אריכות הימים של חלק המטוס.

נטליה טרוקאצ'בה, אשתו של טייס המשנה של המטוס, סיפרה כי בעלה התלונן לפני הטיסה על המצב של המטוס. "בתי התקשרה אליו לפני שטס. הוא התלונן כי התנאים הטכניים של המטוס אינם במצב טוב". עם זאת, למטוסי A320 יש היסטוריית טיסה נקייה יחסית מתאונות, מלבד התרסקות מטוס "ג'רמנווינגס" שנעשתה בכוונה על ידי הטייס והתרסקות "אייר אסיה" באינדונזיה שככל הנראה נבעה מעלייה חדה מדי של הטייסים.

העברת גופות ההרוגים מהתרסקות המטוס בסיני לסנט פטרסבורג, נובמבר 2015. רויטרס
דאעש השמיע איומים על רוסיה בשל מעורבותה בסוריה. הגעת קורבנות ההתרסקות לרוסיה/רויטרס

האפשרות השנייה, אשר כאמור נשללה על ידי המודיעין האמריקני וגורמים נוספים, היא פגיעת טיל קרקע-אוויר, כפי שאירע באסון האווירי של מטוס "מלזיה איירליינס" באוקראינה לפני יותר משנה. שלוחת דאעש בסיני קיבלה אחריות על ירי טיל ובתגובה החליטו כמה חברות תעופה, בהם לופטהנזה ואיחוד האמירויות, להפסיק לטוס מעל האזור.

אולם המטוס הגיע לגובה של 31 אלף רגל, ולכן מומחים מטילים ספק ביכולת של חמושים בסיני להפיל כלי טיס שנמצא בגובה כזה באמצעות משגר כתף של טילי קרקע-אוויר. טיסת "מלזיה איירליינס" טסה בגובה של 33 אלף רגל כשהופל על ידי מערכת טילי "בוק". מערכת זו מובלת על ידי כלי רכב ומתקדמת יותר מטילי כתף.

הריסות המטוס הרוסי שהתרסק בסיני. AP
הריסות המטוס הרוסי שהתרסק בסיני/AP

אם חקירת התאונה האווירית תשלול בעיה טכנית, התרחיש הסביר ביותר שגרם להתרסקות המטוס הוא פצצה. לאחרונה השמיע דאעש איומים נגד המעורבות הרוסית בסוריה. בכיר ברשות התעופה הרוסית אישר היום כי המטוס התפרק בעודו באוויר. מטען נפץ, שתואם ליכולותיהם של החמושים בסיני היה יכול לגרום להתפרקות מסוג זה.

גורם רשמי במצרים אמר לרויטרס כי חלק הזנב נמצא בנפרד משאר המטוס ועלה באש כשהגיעו הכוחות הראשונים לאזור ההתרסקות. ממצא זה עלול להצביע על פיצוץ שאירע על סיפון המטוס. גם מרכב המטוס, שנראה בתמונות מזירת ההתרסקות מקופל החוצה, עשוי להצביע על פיצוץ. רמת האבטחה בנמל התעופה בשארם א-שייח גבוהה כמו ברוב נמלי התעופה אך לא ניתן לשלול לגמרי אפשרות להחדרת חומרי נפץ למטוס.

(עדכון ראשון: 23:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully