וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות הרוגים בחודש: איראן שוקעת במלחמה בסוריה ומשלמת על כך בדם

2.11.2015 / 7:41

תחילת המבצע הרוסי הוביל את טהראן לשלוח כוחות נוספים לסוריה. בשל האבידות הרבות, בהם גם של גנרלים בכירים, מתחילה להישמע ביקורת נדירה מבית. "מי יפקד עלינו כשדאעש יהיה בגבול?"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

יותר מ-30 הרוגים בחודש אחד - זהו מניין הקורבנות האיראנים שנפלו בקרבות בסוריה מאז תחילת המבצע הרוסי לפני חודש. לצד המעורבות של מוסקבה, הגבירה טהראן את תמיכתה במשטרו של בשאר אסד, שנמשכת מאז תחילת מלחמת האזרחים.

טהראן עצמה מכחישה את הטענות שלפיהן אלפים מחייליה משתתפים במתקפות הקרקעיות שבהן דמשק פתחה בתמיכה רוסית, אך מודה כי היא הגדילה את מספר יועציה במדינה. ביום שלישי שעבר אישר זאת גנרל חוסיין סלאמי, סגן מפקד משמרות המהפכה, שאמר כי כתוצאה מכך גם גברו האבדות שכוחותיו סופגים.

עוד בנושא:
עשרות הרוגים לצבא אסד: דאעש מתקדם במרכז סוריה - חרף המבצע הרוסי
הכוחות האמריקניים יישלחו לסוריה כבר בשבועות הקרובים
המלחמה החמה: כך מנסה פוטין להשיג שליטה עולמית

הלווייתו של גנרל חוסיין המדאני, שנהרג בקרבות בסוריה, בטהראן, איראן, אוקטובר 2015. AP
הלווייתו של גנרל חוסיין המדאני, שנהרג בקרבות בסוריה, בטהראן/AP

על אף שהבכיר לא פירט את מניין ההרוגים, בהסתמך על הודעות רשמיות שפורסמו בכלי תקשורת איראניים ועל דיווחים ברשתות החברתיות, עולה כי 32 לוחמים וקצינים ממשמרות המהפכה וממיליציית הבסיג' הכפופה להם נהרגו באוקטובר בסוריה.

הבכיר ביותר שבהם והראשון שדבר מותו נמסר במהלך החודש, היה גנרל חוסיין המדאני, סגן מפקד משמרות המהפכה. הוא היה הקצין בעל הדרגה הגבוהה ביותר שנופל במבצע על אדמה זרה מאז פרוץ המהפכה האיסלאמית ב-1979.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

דמות מרכזית בתיאום בין טהראן לדמשק

המדאני, בוגר מלחמת איראן-עיראק, מונה לתפקיד ב-2005. הוא סייע למשטר בדיכוי המחאה הירוקה שפרצה ב-2009, אז זכה הנשיא לשעבר מחמוד אחמדינג'אד בכהונה שנייה ברקע טענות האופוזיציה לזיופים נרחבים לטובתו. הוא נחשב לדמות מרכזית בתיאום שיתוף הפעולה הצבאי בין טהראן לדמשק במלחמה במורדים, ומותו על ידי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) באזור חאלב היווה מכה קשה למאמצים אלו.

רוב האבידות שספגו הכוחות האיראניים נרשמו במחוז האסטרטגי שבצפון המדינה, ובהם גם עבדאללה בקארי, אחד משומרי ראשו לשעבר של אחמדינג'אד שלפי התקשורת הרשמית נהרג בחאלב, כשהגן על אתר הקדוש לשיעים.

נשיא איראן לשעבר מחמוד אחמדינג'אד לצד ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית עלי אכבר סלאחי בהלוויה בטהראן של לוחם איראני שנהרג בסוריה, 28 באוקטובר 2015. רויטרס
אחמדינג'אד מתאבל על מות שומר ראשו בהלווייתו בטהראן/רויטרס

לשם גם הגיע לאחרונה מפקד כוח "קודס" במשמרות המהפכה, גנרל קאסם סולימאני. סולימאני אחראי על פעילות משמרות המהפכה במדינות זרות ומתוקף תפקידו שכנע את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לסייע בלחימה, שאת מסלולה, כך לטענתו, ניתן לשנות במהרה.

בעבר נחשב הגנרל הבכיר ל"איש הצללים" של המשטר, שרוקם את מזימותיה של הרפובליקה האיסלאמית מחוץ לגבולות המדינה מאחורי הקלעים. עם זאת, מאז תחילת מאבקה של טהראן בדאעש - הן בעיראק והן בסוריה - תועדה פעמים רבות נוכחותו של סולימאני בשטח ולוחמים רבים מיהרו להצטלם עמו ולפרסם את תמונותיהם המשותפות ברשתות החברתיות, שעתה מופצות שוב עם מותם.

מפקד כוח "קודס" במשמרות המהפכה, גנרל קאסם סולימאני, עם מוסטפה סדרזדה, מפקד מיליציה שיעית שנהרג בסוריה. טוויטר, צילום מסך
סולימאני עם מוסטפה סרדזרי/צילום מסך, טוויטר

רצף התקריות הקטלניות האחרונות עורר גם ביקורת נדירה בתוך איראן ורבים החלו לתהות על טיבה של התמיכה הבלתי מסויגת במשטרו של אסד. עד הסבב האחרון, דווח על כ-125 אנשי צבאי איראנים שנהרגו בסוריה מאז החלה מלחמת האזרחים במרץ 2011, אך המספר האמיר ל-157 חללים בתוך חודש אחד בלבד.

"אסור לנו לאבד את המפקדים שלנו כל כך מהר. זאת טעות שעליה חזרנו רבות במהלך המלחמה הכפויה", נכתב על ידי גולש לאחר אישור על מותם של שני קולונלים בקרבות, שאת נפילתם השווה לאלו שאיבדו את חייהם במלחמה העקובה מדם עם סדאם חוסיין.

בעוד שרבים מתומכי ההתערבות בסוריה מתרצים זאת בצורך ההכרחי להילחם ב"מדינה האיסלאמית", אחרים מזהירים שביום שבו הארגון יסתער על הגבולות לא יהיה מי שיפקד על המאבק בו. תושבים אחרים, שכבר התנדבו ולחמו בסוריה, תיארו את הקשיים שחוו ואת החוסר בציוד הולם.

"כמי שכבר היה שם למשך תקופה, אני יכול לספר שסוריה היא לא מקום מתאים עבור מתנדבים", כתב אדם שהזדהה כחסן האדי באחד הדיווחים של סוכנות הידיעות "פארס", המזוהה עם משמרות המהפכה, על אבידות בסוריה.

המנהיג הרוחני העליון של איראן, עלי חמינאי, יוני 2015. AP
חזר על העמדה הנוקשה המסורתית. חמינאי/AP

בשבועיים האחרונים התחדשו ביתר שאת השיחות הבינלאומית על עתידה של סוריה, בהובלת רוסיה וארצות הברית ובהשתתפותה לראשונה של איראן, שעד כה הודרה מהדיונים הללו. בין לבין נפוצו דיווחים שלפיהם טהראן מוכנה לוותר על אסד במסגרת הסכם שיביא לסיום המלחמה, אך גורמים רשמיים, בהם סגן שר החוץ חוסיין אמיר עבדאללהיאן, הכחישו זאת.

על העמדה המסורתית והנוקשת של הרפובליקה האיסלאמית חזר אתמול המנהיג העליון עלי חמינאי, כשטען כי יש לקיים בחירות בסוריה שיביאו לסיום המלחמה. הוא תקף את המעצמות שתומכות בארגוני המורדים ואף שלל את האפשרות של שיתוף פעולה עם ארצות הברית בסוגיות אזוריות. זאת על אף ששר החוץ מוחמד ג'וואד זריף לקח חלק בשיחות שהתקיימו בסוף השבוע בווינה, שם נועד בין היתר גם עם עמיתו האמריקני ג'ון קרי.

"האמריקנים מנסים לכפות את האינטרסים שלהם, לא לפתור בעיות. 70%-60% באמצעות משא ומתן והשאר דרך פעולות לא חוקיות אז מה הטעם לשאת ולתת עמם?", אמר חמיאני בכינוס השנתי של נציגי איראן באולם ואותת שהפסקת שפיכות הדמים, כולל של אנשיו, לא צפויה להיפסק בעתיד הקרוב לעין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully