וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכוחות האמריקניים יישלחו לסוריה כבר בשבועות הקרובים

31.10.2015 / 15:45

ארה"ב הדגישה כי מטרת הכוחות תהיה "לאמן, לייעץ ולסייע" לקבוצות מקומיות. מורדים סורים: "פתחנו בשלב הראשון של המבצע נגד דאעש". רוסיה: "כל פעולה על אדמת סוריה צריכה להיעשות תחת הסכמתו של השלטון הסורי"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(תיעוד: מסוקים של אסד מפציצים פרבר בדמשק)

מסתמן שהכוחות המיוחדים האמריקנים שיוצבו בסוריה, כפי שאישר אתמול (שישי) נשיא המדינה ברק אובמה, יישלחו אליה כבר בשבועות הקרובים. למשימה אין תאריך סיום, מסרו גורמים רשמיים, שהוסיפו כי הכוחות לא יוצבו בקו האש. דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, אמר בהצהרה רשמית כי "הנשיא היה די ברור בעמדתו שאין פתרון צבאי לבעיות שמטרידות את עיראק וסוריה. יש פתרון דיפלומטי".

ארנסט ציין כי מטרת הכוחות המיוחדים תהיה "לאמן, לייעץ ולסייע" לקבוצות מקומיות. כמו כן, הוא התייחס לכוונת ארה"ב לשלוח רק כמה עשרות חיילים ואמר כי "אני סבור שאם היינו מעוניינים במבצע צבאי היינו שולחים יותר מ-50 חיילים לשטח".

לוחמי צבא סוריה החופשי, מרץ 2013. רויטרס
"אין פתרון צבאי לבעיות שמטרידות את סוריה". לוחמי הצבא הסורי החופשי/רויטרס

באלסקה, אמר שר ההגנה אשטון קרטר לכתבים כי "התפקיד שלנו מבחינה יסודית ומבחינה אסטרטגית הוא לסייע לכוחות מקומיים, אך האם זה שם את הכוחות האמריקנים במצב פגיע? בהחלט, אין שאלה". עם זאת, הוא לא שלל שליחתו של כוח נוסף לסוריה, אם זו של הראשון תתברר כמוצלחת.

קואליציית "הכוחות הדמוקרטיים", המורכבת מלוחמים כורדים וכמה ארגוני אופוזיציה מתונים ונתמכת על ידי ארצות הברית, הכריזה היום על פתיחת מתקפה נגד דאעש במחוז חכה, שבצפון-מזרח סוריה. "הכרזנו היום על תחילת השלב הראשון במבצענו הצבאי", מסר דובר מטעם הקואליציה.

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, מתח ביקורת על ההחלטה האמריקנית. בסבב השיחות בנוגע לסיום מלחמת האזרחים בסוריה, שהתקיימו בווינה שבאוסטריה, הוא הדגיש כי עתידו של אסד "צריך להיות מוכרע על ידי הסורים", בדרך של בחירות. לברוב אמר כי כל פעולה על אדמת סוריה צריכה להיעשות תחת הסכמתו של השלטון הסורי. "רוסיה תמכה באופן עקבי בכך שהלחימה נגד הטרור תתבצע על בסיס החוק הבינלאומי, מה שאומר שלאור מבצע צבאי, אווירי או קרקעי, צריכה להיות הסכמה של הממשלה המדוברת ומועצת הביטחון של האו"ם", הוסיף.

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, אמר כי הוא "מסכים שלא להסכים" עם מקביליו הרוסים והאיראנים בנוגע לעתידו של אסד. "עמדת ארה"ב היא שאין סיכוי שאסד יכול לאחד את סוריה ולמשול בה", אמר. "אנחנו מאמינים שלסורים מגיעה בחירה אחרת, עם זאת, אנחנו לא יכולים לאפשר למחלוקות הללו לעמוד בדרכה של האפשרות שדיפלומטיה תביא לסיום ההרג". הוא הוסיף כי המשתתפים בשיחות - שהסתיימו לפי שעה ללא תוצאות - הסכימו לבקש מהאו"ם לתווך במקרה של הסכם שלום בין השלטון והאופוזיציה הסוריים ולסלול את הדרך לחוקה חדשה ובחירות שגם עליהן יפקח האו"ם. המשתתפים קבעו להיפגש שוב בעוד כשבועיים לסבב שיחות נוסף.

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, ושר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב בפתח השיחות בווינה על המשבר בסוריה. רויטרס, רויטרס
מתנגד להצבת הכוחות האמריקנים. לברוב וקרי בווינה/רויטרס, רויטרס

ארצות הברית תשלח כאמור כ-50 חיילים מאנשי הכוחות המיוחדים האמריקנים לאדמת סוריה במטרה לסייע ולייעץ למורדים המתונים בלחימה מול ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). גורמים אמריקנים טענו כי האסטרטגיה החדשה בלחימה בדאעש תכלול מבצעים מיוחדים בארביל שבצפון עיראק, וכן שיתוף פעולה הדוק עם צבא עיראק וסיוע ביטחוני נרחב לירדן וללבנון.

על מנת להרחיב את הפעילות נגד הארגון, אישר אובמה לשלוח גם מטוסי קרב מסוג A-10 ו-F-15 לשדה התעופה אינצ'ירליק שבטורקיה, על מנת לשפר את הסיוע האווירי לירדן וללבנון. זאת, תוך קיום שיחות עם בנושא עם ראש ממשלת עיראק, חיידר אל-עבאדי. הסיוע לירדן וללבנון יתקיים גם בשדה המודיעיני, כדי להגדיל את היקף התקיפות של חיל האוויר הירדני על יעדי דאעש.

הלוחמים יישלחו לצפון סוריה ויפעלו יחד עם המיליציה הכורדית הסורית (YPG), שחברה לאחרונה לכמה ארגוני מורדים קטנים לקראת מתקפה על מעוז דאעש במחוז א-רקה וקיבלה החודש גם משלוחי נשק וציוד מצד וושינגטון. הכורדים היו הכוח הקרקעי היחיד שהוכיח את עצמו במלחמה נגד "המדינה האיסלאמית" והם הצליחו לשחרר שטחים נרחבים בצפון סוריה בסיוע תקיפות הקואליציה האמריקנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully