וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מת הבכיר המזרח גרמני שטעותו הובילה לנפילת חומת ברלין

2.11.2015 / 0:40

גינתר שבובסקי, דובר הלשכה הפוליטית של המפלגה הקומוניסטית, הלך לעולמו בברלין בגיל 86. הכרזתו המגומגמת שלפיה אזרחי המדינה יכולים לעבור את הגבול למערב גרמניה גרמה לקריסת החומה ולאיחוד

גינתר שבובסקי, דובר המפלגה הקומוניסטית במזרח גרמניה, 1989. AP
גינתר שבובסקי בערב ההכרזה ההיסטורית/AP

גינתר שבובסקי, הגורם הרשמי בגרמניה המזרחית שהודעתו השגויה שלפיה המדינה הקומוניסטית פותחת את שעריה היא שהובילה לנפילת חומות ברלין, מת אתמול (ראשון) בגיל 86. אלמנתו, אירינה שבובסקי, אמרה לסוכנות הידיעות הגרמנית כי הוא הלך לעולמי בבית אבות בברלין.

שבובסקי, שהיה דובר הלשכה הפוליטית של המפלגה השלטת, מסר דברים מטעם המשטר במסיבת עיתונאים שכונסה בערב 9 בנובמבר 1989, אז הגיעה לסיומה חלוקת העיר. שבובסקי הכריז כלאחר יד שגרמניה המזרחית תקל על ההגבלות שהטילה על מעבר הגבול עם גרמניה המערבית. כשנשאל מתי ההחלטה תיכנס לתוקף, הסתכל הבכיר על דפיו וגמגם: "ככל שאני יודע, ההחלטה נכנסת לתוקף באופן מידי, ללא דיחוי".

מנהיג גרמניה המזרחית אגון קרנץ התעקש לאחר מכן כי הוא אמר לדובר הלשכה הפוליטית למסור לכתבים כי אין לפרסם את הדיווחים על תקנות הנסיעה החדשות עד לשעה 4:00 בבוקר למחרת, כדי שהאזרחים יוכלו להיערך כראוי כדי להשיג אשרות יציאה. לדברי שבובסקי, שהיה עיתונאי במקצועו, הוא מעולם לא שמע את המנהיג אומר זאת וכי בכל מקרה ההוראה לא הייתה מחוברת למציאות.

עוד ידיעות מהעולם
תומכי ארדואן חוגגים: "זאת הייתה בחירה בין יציבות לכאוס"
בצל המתיחות: פסגה נדירה בין מנהיגי סין, יפן ודרום קוריאה

"זאת הייתה פשלה אחת מני רבות באתם ימים", סיפר בעבר. "פעלנו תחת הלחץ של האירועים. אני רק שמח שהכל נגמר ללא שפיכות דמים". באותם ימים, מנהיגי גרמניה המזרחית ראו בפתיחת חומת ברלין כצעד שנועד להרגיע את המחאות הפרו-דמוקרטיות שהלכו וגברו וכן את זרם התושבים שברחו למערב דרך מדינות אחרות. במקום זאת, המהלך הוליד שרשרת אירועים שהובילה לאיחודה המהיר של גרמניה ב-3 באוקטובר 1990.

לאחר נפילת הקומוניזם, שבובסקי הפך לאחד מבכירי המשטר שהורשעו בהרג והוא נכלא בשל הירי הקטלני שביצעו כוחות הביטחון באלו שניסו להימלט למערב. הוא ריצה תשעה חודשים וחצי מתוך שלוש השנים שנגזרו עליו לפני שראש עיריית ברלין חנן אותו בשנת 2000. הוא יצא בגלוי נגד הקומוניזם והביע תמיכה במפלגה השמרנית בבחירות לראשות בירת גרמניה ב-2001.

(עדכון ראשון: 23:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully