וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילה בקהילה היהודית ברוסיה בין ההרוגים בסיני: "אבדה גדולה"

מריאנה בננסון והדס ארצי

31.10.2015 / 23:20

אנה טישינסקיה אף עבדה כמה שנים בארגון הסטודנטים היהודי "הלל". גיורא רום, לשעבר מנהל רשות התעופה האזרחית, אמר: "אם המטוס היה מתחת לגובה מסוים - דאעש יכול היה להפילו"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

אנה טישינסקיה, יהודיה ופעילה בקהילה היהודית ברוסיה, היא אחת מ-224 ההרוגים בהתרסקות המטוס הרוסי בחצי האי סיני אתמול (שבת). טישינסקיה, על פי אתר "קומסומולסקיה פראבדה", הייתה בת 30 ומנהלת משרד פרסום. בנוסף, עבדה במשך כמה שנים בסניף של ארגון הסטודנטים היהודי "הלל" בסנט פטרסבורג. הארגון קרא למוקיריה לכתוב על קיר זיכרון וירטואלי שהקים, ואף פרסם הספד. "זה הלם גדול ואבדה גדולה בשבילנו. אניה הייתה חלק ממשפחת הלל, ואף שכבר לא עבדה אתנו, היינו בקשר מתמיד עמה", נכתב.

עוד נכתב בהספד לטישינסקיה: "רק לפני כמה שבועות בירכנו אותה לרגל יום הולדתה ואיחלנו לה הישגים חדשים, ובאמת בחייה היו כל כך הרבה אפשרויות. כמה נורא שהכול נקטע פתאום. אנצ'קה, היית מוכשרת באופן בלתי רגיל, נחושה, חסרת פחד, כנה ומאירה. היית אדם יוצא דופן, התגלמות החיים עצמם, אף אחד לא נשאר אדיש כלפייך".

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
מטוס רוסי ועליו 224 נוסעים התרסק בסיני; "הצוות דיווח על תקלה"
דיווח: הפצצה רוסית גרמה למותם של 7 פעילי חיזבאללה בסוריה
עדויות מהפיצוץ במועדון בבוקרשט: "תוהו ובוהו, אנשים נרמסו"

התרסקות המטוס הרוסי בסיני, 31 באוקטובר 2015. AP
אנה על רקע חלקי המטוס שהתרסק, אתמול/AP

בתוך כך, הערב התייחס להתרסקות המטוס האלוף במילואים גיורא רום, לשעבר מנהל רשות התעופה האזרחית, ואמר כי מוקדם לקבוע אם מדובר בהפלה מכוונת של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), או בתקלה טכנית שגרמה לתאונה. עם זאת, הבהיר, "לדאעש יש כנראה את היכולת להפיל מטוס בעזרת טילי כתף".

רום פירט מהו תהליך החקירה של אירוע מסוג זה: "תחילה מחפשים את הקופסה השחורה. אם, למשל, שומעים את הטייס אומר 'הלך לי המנוע', או 'הלחץ ההידראולי יורד', זה נותן כיוון להשערות הראשוניות". לאחר מכן, הוסיף, מחפשים סימנים נוספים שיכולים לשפוך אור על השתלשלות האירועים טרם ההתרסקות. "מנסים לבדוק אם המטוס היה בגובה שמאפשר פגיעה של טילי כתף. אם הוא עבר גובה מסוים, אין סיכוי שטיל כזה יפגע בו, ואפשר לשלול את האפשרות של התרסקות כתוצאה מפעילות טרור. בנוסף, מחפשים סימנים לשאריות של חומר נפץ במנועים, שאם נמצאות, יכולות להעיד על כך שטיל פגע במטוס".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
התרסקות מטוס רוסי בסיני, 31 באוקטובר, 2015. AP
משפחות הקורבנות מתאבלות/AP

אתמול, טענו גורמים רוסיים כי בגלל היקף התפזרות הגופות בשטח, אופן התרסקות המטוס והתפזרות חלקיו, לא יתכן שבוצעה פעולת טרור. על כך הסביר רום, כי "כשמטוס מתפוצץ באוויר, חלקיו מתפזרים על רדיוס גדול יותר מאשר כשהוא צולל, פוגע באדמה ואז מתרסק". עוד טען, כי מטוס לא תמיד מתרסק גם כשמתגלה תקלה, ויכול להיות שגם תפקוד לקוי של הטייס בשעת לחץ היה אחד הגורמים לאסון. "כשיש תקלה במטוס מתחיל האתגר האמיתי של הטייס. קרו לא מעט מקרים שבהם הייתה תקלה שהביאה להתרסקות, אף שאפשר היה להתמודד איתה".

למרות ההשערות שהועלו, הוא ממהר להבהיר כי יעבור זמן רב עד שיתפרסמו תוצאות החקירה, ובהן יתברר באופן סופי מה גרם להתרסקות. "חקירה של תאונת מטוס לא נמשכת רק יום או יומיים, זה לוקח זמן וצריך סבלנות עד שמוצאים את הסיבה. לדעתי, יעברו לפחות כמה חודשים עד שהעניין יתברר".

רום ציין כי בישראל החלו כבר לפני שנים להתכונן לתרחיש שבו ארגון טרור ינסה להפיל מטוס אזרחי. "בימים אלה ממשלת ישראל מציידת את מטוסי הנוסעים במערכות הגנה מפני טילי כתף. זהו פרויקט בהשקעה של חצי מיליארד שקלים, שהחל כשהגעתי לתפקידי כמנהל רשות התעופה האזרחית בשנת 2008. החלו לצייד מטוסים במערכת כבר בשנת 2014".

פינוי גופות הרוגי אסון המטוס הרוסי בסיני, 31 באוקטובר 2015. AP
פינוי גופות מאסון ההתרסקות, אתמול/AP

בעקבות ההתרסקות, הודיעו אתמול שתיים מחברות התעופה הגדולות בעולם, לופטנזה הגרמנית ואייר-פראנס הצרפתית, שימנעו מטיסות במרחב האווירי של חצי האי סיני - עד שיתברר מה הוביל להתרסקות המטוס הרוסי. בתגובה לכך הרגיע רום ואמר, כי "אם בשמי סיני טסים מעל לגובה הפגיעה של טיל כתף, אין סיבה להילחץ ולהימנע מטיסות".

המטוס שהתרסק, המריא משארם א-שייח לכיוון סנט פטרסבורג. מדובר במטוס מסוג איירבאס A-321 של חברת התעופה הרוסית "קוגלימביה", שעל סיפונו היו 224 בני אדם, מתוכם 217 נוסעים ושבעה אנשי צוות. לפי שעה, לא נמצאו ניצולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully