וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מבהיר: "הנאצים לא נזקקו למופתי כדי להחליט על השמדת היהודים"

30.10.2015 / 19:05

ראש הממשלה התייחס שוב לסערה שיצרו דבריו על כך שהמופתי של ירושלים עודד את היטלר להוציא לפועל את "הפתרון הסופי". היום הוא הדגיש: "ההחלטה התקבלה על ידי הנאצים, והיא לא הייתה תלויה בגורמים אחרים"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס היום (שישי) בעמוד הפייסבוק שלו לסערה שעוררו דבריו בשבוע שעבר לגבי המופתי של ירושלים בשנות ה-30 וה-40, חאג' אמין אל חוסייני. כזכור, נתניהו אמר בנאום בפני הקונגרס הציוני העולמי ש"היטלר לא רצה להשמיד את היהודים, הוא רצה לגרש אותם", וטען כי מי ששיכנע את הצורר הנאצי לבצע את "הפיתרון הסופי" ביהודים היה המופתי אל-חוסייני.

יום למחרת הדברים, נתניהו המריא לביקור בגרמניה ואמר טרם עלייתו למטוס כי לא הייתה לו כל כוונה לפטור את היטלר והנאצים מאחריות לשואה, אולם חזר על טענתו שהמופתי מילא תפקיד מפתח בשואה. הוא אף תקף את מומחי השואה הרבים, בארץ ובעולם, שהביעו ביקורת על דבריו, והאשים כי יש חוקרים שמנסים להפחית מחלקו של המופתי בשואה.

עוד בנושא
נתניהו מגיב לסערה: "לא התכוונתי לפטור את היטלר מאחריות לשואה"
הרצוג: "היטלר לא רצה להשמיד יהודים?"
"נתניהו העלה מהאוב את המופתי שהפלסטינים היו מעדיפים לשכוח"

בנאומו המקורי לפני כשבועיים, ציטט נתניהו את היטלר כמי ששואל את המופתי מה לעשות עם היהודים, והמופתי משיב - "שרוף אותם". במחקר ההיסטורי, עם זאת, אין שום תיעוד לכך שזה אכן היה תוכן שיחתם של השניים. כמו כן, ישנן עדויות רבות לכך שהיטלר חשב על השמדת יהודי אירופה שנים לפני שנפגש עם המופתי בשנת 1941, כאשר השמדת יהודי מזרח אירופה כבר החלה להתבצע.

בנימין נתניהו. GettyImages
נתניהו/GettyImages

בדברים שהעלה היום לפייסבוק שלו, נתניהו ביקש "להבהיר" פעם נוספת את עמדתו, ובניגוד לדברים שאמר בשבוע שעבר, הפעם הוא כתב בבירור שהמופתי אמנם תמך בנאצים, אבל אינו אחראי בשום צורה להחלטתם להשמיד את היהודים. למעשה, נתניהו חזר על הדברים שאמרו אותם חוקרי שואה בארץ ובעולם, שכנגדם הביע ביקורת בשבוע שעבר.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"המופתי היה בין אלה שתמכו בשאיפה הנאצית להשמיד את היהודים"

"אבו מאזן שיבח את המופתי כ'חלוץ' פלסטיני"

נתניהו כתב כי "בשום אופן לא הייתה לי כוונה לפטור את היטלר מאחריותו לשואה. היטלר וההנהגה הנאצית הם האחראים לרצח ששת המיליונים של בני עמנו. ההחלטה לעבור ממדיניות של גירוש יהודים ל'פתרון הסופי' נתקבלה על ידם והיא לא הייתה תלויה בהשפעתם של גורמים אחרים. הנאצים ראו במופתי משתף פעולה, אך הם לא נזקקו לו כדי להחליט על הרצח השיטתי של יהדות אירופה, שהחל כבר ביוני 1941".

אלה כאמור בדיוק אותן עובדות שבהן השתמשו חוקרי השואה המובילים בעולם כדי לבקר את נתניהו בשבוע שעבר: שההשמדה החלה עוד לפני פגישתו של היטלר עם המופתי ב-1941; שההחלטה על השמדת היהודים התקבלה על ידי הנאצים בעצמם, ללא כל השפעה של גורם חיצוני; וגם שהנאצים ראו במופתי משתף פעולה, ולא דמות בכירה שיש לקחת ממנה עצות על נושאים שהיו חשובים להם, כגון הטיפול ביהודים.

בהמשך הפוסט שלו בפייסבוק, נתניהו התייחס לעובדות היסטוריות שאינן שנויות במחלוקת, על כך שהמפתי תמך בנאצים והביע סיפוק ממעשי הזוועה שלהם נגד היהודים. נתניהו כתב כי "המופתי היה בין אלה שתמכו בשאיפה הנאצית להשמיד את היהודים. הוא פעל מברלין בזמן המלחמה, הפיץ עבור הנאצים תעמולה אנטישמית ארסית, גייס מוסלמים לשורות ה-SS, דרש שעם כיבוש המזרח התיכון הנאצים ישמידו את היישוב היהודי בארץ והתנגד בתוקף ליציאת היהודים – אפילו ילדים – מן התופת הנאצית, ביודעו שבזה נחרץ גורלם".

נתניהו הוסיף התייחסות אקטואלית לדברים כאשר כתב כי "המופתי היה פושע מלחמה ששיתף פעולה עם הנאצים והתנגד למדינה יהודית בגבולות כלשהם. ב-2013 אבו מאזן שיבח אותו כ'חלוץ' פלסטיני. העובדה שהמופתי הוא דמות נערצת בקרב ההנהגה הפלסטינית גם היום מלמדת רבות על גישתה האמיתית של הנהגה זו כלפי ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully