וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במחאה על הקיצוץ: בצפון מאיימים בשביתה כללית ללא הגבלת זמן

עדי חשמונאי ואלי אשכנזי

28.10.2015 / 0:33

ראשי העיריות נהריה, עכו ומעלות תרשיחא הודיעו כי אם עד יום ראשון לא יבוטל הקיצוץ בהטבות המס - יפתחו בשביתה גדולה יותר מזו שנקטו היום. תושבי נהריה לנתניהו: "ההחלטה תסכן את העמקת היישוב היהודי בגליל". פרופ' לכלכלה מעריך: הפסד של מאות ועד אלפי שקלים בחודש

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: ניר חן

אחרי יום של שביתה שעליה החליט מטה המאבק של ראשי הרשויות בגליל המערבי במחאה על הקיצוץ בהטבות המס, הציבו אמש (רביעי) קברניטי המטה אולטימטום לוועדת הכספים של הכנסת. בתום ישיבה שבה נכחו ראשי עיריות נהריה, עכו ומעלות תרשיחא הוחלט כי אם עד יום ראשון הקרוב, לא תבטל ועדת הכספים את הקיצוץ בהטבות המס שעלול להוביל לנטישת תושביהם, יפתחו הרשויות בשביתה כוללת ללא הגבלת זמן. השביתה תכלול הפעם לא רק את מוסדות החינוך, אלא גם את שירותי התברואה, שירותי הרווחה, הפיקוח, הניקיון, הגינון ועוד.

"אנו נחושים בהחלטתנו ובמאבקנו למען הציבור שאותו אנו מייצגים. לא נשקוט ולא נוותר עד שתבוטל הגזירה", אמרו בתום הישיבה ג'קי סבג ראש עיריית נהריה, שמעון לנקרי ראש עיריית עכו ושלמה בוחבוט ראש עיריית מעלות תרשיחא.

צעדי המחאה הראשוניים שבהם נקטו אתמול היישובים כללו בעיקר את השבתת מוסדות החינוך בנהריה, עכו, מעלות תרשיחא, כפר ורדים, מזרעה וכמה קיבוצים הסמוכים לגבול הלבנון ושייכים לתחומי המועצה האזורית מטה אשר.

לקריאה נוספת:
תושבי הצפון מאיימים לעזוב בשל הקיצוץ: "אפשר לסגור את הבסטה"
היום: שביתה בגליל המערבי במחאה על הקיצוץ בהטבות המס

מימין לשמאל:  שמעון לנקרי, ראש עיריית עכו, ז'קי סבג, ראש עיריית נהריה ושלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות-תרשיחא בישיבת ראשי רשויות בנוגע למאבק ראשי הרשויות בקיצוץ הטבות המס. נהריה.  אוקטובר 2015. אדריאן הרבשטיין
מימין: שמעון לנקרי, ראש עיריית עכו, ז'קי סבג, ראש עיריית נהריה ושלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות-תרשיחא/אדריאן הרבשטיין

ראשי הרשויות קיבלו היום גבית איתנה מתושביהם שהגזרה הכלכלית תפגע בפרנסה של כל אחד מהם. אחרי ההפגנה הספונטנית שקיימו אתמול תושבי נהריה בעיר שבמהלכה הם חסמו את כניסת האוטובוסים של הסעות הילדים לקיבוץ ראש הנקרה, והתמיכה הגורפת מצד כל תושבי האזור, הם שיגרו הערב מכתב אישי לראש הממשלה בנימין נתניהו.

"בעבר הורדתם את הטבת המס לתושבי קו העימות ואילו אנו קיבלנו את החלטתכם, ולא אמרנו דבר, אך נכון להיום, אנו, אנשי מעמד הביניים, אלה שנושאים את העול הכלכלי הגבוה מכולם, מבקשים מכם - לא עוד", כתבה ליאת אבוחצירה בן דרור בשם תושבי נהריה והסביבה לראש הממשלה. "רבים מאתנו בוחרים להמשיך לגור כאן בזכות אותה הטבת מס המסייעת לנהריה ולסביבותיה לשמור על צפון חזק, ועל צביון פריפריאלי כלכלי יציב". בן דרור הוסיפה כי לצעד זה "השלכות דמוגרפיות-מדיניות, שכן, כחברה שחרטה על דגלה את העמקת היישוב היהודי בגליל, החלטתכם תהווה סכנה לערך משמעותי זה, שכן, תושבים רבים יחליטו להעתיק את מגוריהם לאזורים שבהם הם ייהנו מתנאים ביטחוניים וכלכליים נוחים יותר". בסיום המכתב התושבים חזרו וביקשו כי הממשלה תחזור בה מהחלטתה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

מהן הטבות המס שהתושבים זכאים לה?

ביום ראשון הוחלט בישיבה שקיים ראש הממשלה נתניהו יחד עם ראשי סיעות הקואליציה כי מפת ההטבות תישאר במתווה שגובש בוועדת הכספים ותכלול בין היתר את היישוב היהודי בחברון והתנחלויות נוספות, אולם יישובים בפריפריה כמו עכו, נהריה ומעלות תרשיחא לא יכללו בה. מפת הטבות המס החדשה תגרום לרבים מתושבי הפריפריה לשלם מסים בשווי אלפי שקלים מדי שנה שלא שילמו קודם.

פרופ' דורון לביא מהחוג לכלכלה וניהול, המכללה האקדמית תל-חי ומנכ"ל קבוצת פארטו, מסביר בשיחה עם וואלה! NEWS כי כחלק ממדיניות ממשלות ישראל לעודד מגורים בפריפריה וכן ביישובים הגובלים עם קווי עימות, מעניקה המדינה לאותם יישובים הנחות מיסוי. על מנת שתושב יקבל את ההטבה, על היישוב להיות מוגדר כמרכז חייו של המבקש. ההנחות ניתנות על הכנסה ממשכורת או מעסק עצמאי וכן על הכנסה מפנסיה, כאשר יתר מקורות ההכנסה לא מזכות בהנחות. שיעור הזיכוי משתנה מיישוב ליישוב, כאשר התנאי ההכרחי הוא שהעובד או העצמאי התגורר לפחות 12 חודשים ברציפות באחד היישובים.

לדברי פרופ' לביא, הנחות המיסוי הם למעשה נקודות זיכוי, כלומר סכום המופחת מהמס המחושב, בהתאם למדרגות המס המקובלות. הטבות המס מוענקות לתושביהם של כ-160 יישובים, המצויים בעיקר באזורי הפריפריה. "מדובר בהטבות משמעותיות שיכולות להביא לכל תושב הנהנה מהן חיסכון במס בסכומים של מאות ועד אלפי שקלים לחודש", פרופ' לביא קובע.

עכו. ShutterStock
"הפסדים של אלפי שקלים במסים". עכו/ShutterStock

ההטבה ניתנת באמצעות שקלול של שני קריטריונים: גובה תקרת המס ושיעור הטבת המס. לכל יישוב שזכה להיכלל במפת ההטבות נקבעה תקרת מס. כלומר, ההטבה תינתן לשכר שנתי המגיע עד לאותה תקרה. מעל אותה תקרה, התושב לא יזכה לאותה הנחה במס.

כך למשל, בעכו התקרה עומדת כיום על 160,560 שקלים ברוטו. אולם על פי הטבלה החדשה, התקרה תרד ל-120 אלף שקלים. הרכיב הנוסף הוא שיעור הטבת המס. אם הטבת המס היא 9%, הרי שעד התקרה תינתן במס הכנסה הנחה בשיעור של 9%.

(פרסום ראשון: 22:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully