וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי הצפון מאיימים לעזוב בשל הקיצוץ: "אפשר לסגור את הבסטה"

28.10.2015 / 12:35

מפת הטבות המס החדשה מקצצת בהקלות לתושבי הצפון, בהם יישובי הגדר, ומורידה את תקרת השכר של הזכאים. לטענת תושבי נהריה והאזור, ייתכן שזה יהיה הקש שישבור את גב הגמל ויוביל לעזיבה: "שיעזרו גם לאחרים, אבל למה על חשבוננו?". דיווח לאולפן וואלה! NEWS

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: ניר חן

(תושבי הצפון: "לא בכדי אנחנו יוצאים למאבק")

קרן ורועי פנחס מנהריה לא שלחו הבוקר את בנם עידן לבית הספר, במחאה על הקיצוץ בהטבות המס. "לפני שלוש שנים קנינו כאן בית. בנינו על גובה ההכנסה שהייתה לנו. עכשיו ההכנסה זו עלולה להיפגע אם הקיצוץ ייצא לפועל. אין לנו בעיה שיעזרו גם לאחרים, אבל למה זה צריך לבוא על חשבוננו?", אמרה קרן.

לפי מפת ההטבות החדשה, הקלות המס בנהריה יקוצצו מ-11% ל-9% ותקרת השכר למתן ההטבה תרד מ-240 אלף שקלים בשנה למחצית ממנה. "עד היום לא נגעו בשכר שלי, כי אני לא מגיעה לתקרת השכר. אבל עכשיו השכר שלי ייפגע. עברנו לפה ב-2003 בגלל הטבות המס והקרבה למשפחה. כרגע אנחנו עוד לא חושבים על עזיבה, אבל ברגע שנרגיש את זה בכיס נחשוב אחרת", הוסיפה פנחס.

לקריאה נוספת:
שתי נשים נהרגו בתאונה באזור קריית גת לאחר שגלגל משאית פגע ברכבן
לראשונה מאז איסור נתניהו לח"כים: באסל גטאס עלה להר הבית
חגי עמיר בבית המשפט: "המעצר פוליטי, לא מצטער על דבריי נגד ריבלין"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"למה על חשבוננו?". קרן פנחס ובנה עידן/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריה, לא רק משפחתה שוקלת עזיבה. "אנחנו לא הראשונים ולא האחרונים שיחשבו על מסלול החיים שלהם מחדש. השביתה היום מוצדקת ואין לנו בעיה שהיא תימשך עוד שבוע ויותר בשביל המאבק הצודק שלנו נגד הפגיעה בהטבות המס".

עינת הרש מראש הנקרה סיפרה כי מדובר בגזרה קשה ליישובי הגדר בצפון. "כשעושים תחשבי שנתי מדובר בפגיעה משמעותית של עשרות אלפי שקלים, לא בכדי אנחנו יוצאים למאבק. לא נראה לי נכון שיישובים אחרים, יישובי גדר, מקבלים הטבה גבוהה יותר, בעוד אנחנו ויישובים נוספים צריכים לספוג צמצום בהטבה בגלל המתווה החדש של ועדת הכספים. לא ממקומי לומר מי לא צריך לקבל את ההטבה, אבל כן להצביע על הבעיה מרכזית", אמרה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

היא הדגישה כי התושבים לא מתנגדים להרחבת הזכאים להטבה, אבל לשמיכה התקציבית הקצרה. "אנחנו מברכים על זה שיישובים נוספים ממטה אשר נכנסו בסופו של דבר למפת ההטבות, אבל זה לא צריך להיות על חשבוננו. על זה אנחנו רוצים לדבר – שזה לא יעשה על חשבוננו".

הרש אמרה כי ההטבה הכרחית לפרנסתם של התושבים באזור. "בזמני מלחמה היישובים כאן משותקים. חזרתי לאזור אחרי הרבה שנים במרכז. אחד השיקולים של חזרה לכאן היה הטבת מס. אנשים חושבים שאנחנו מקבלים פה בתים ומחזירים לנו עודף, אבל האמת היא שאנחנו חיים כמו בכל מדינת ישראל. מחירי הבתים פה עולים, כאן לנו יש משכנתה. אנחנו מרוחקים ונאלצים להתפרנס בשכר נמוך יותר ממה שמשתכרים במרכז, לכן זו סוגיה שרלוונטית לכל משפחה כאן".

"מפלים אותנו בכל תחום"

טניה קרונוס, נשואה ואם לשלושה, עובדת כאחות במרכז הרפואי לגליל המערבי בנהריה. לדבריה, עם ביטול הטבות המס היא ובעלה צפויים לעבור לחיפה, שם הוא עובד. "עברנו לקיבוץ אדמית בעיקר בגלל הטבת המס. המשכורת שלי תיפגע מאוד. למעשה, החיסכון המשפחתי שלנו יילקח מאתנו. עברנו למקום מסוכן מבחינה ביטחונית, על גבול לבנון, בגלל אותן הטבות. זה אחד הדברים שמחזיקים אותנו כאן, ואם זה ייעלם – נעבור לחיפה", אמרה.

היא הוסיפה כי מדובר באפליה נוספת כלפי תושבי האזור. "אני חברה בפורום למען שוויון בבריאות בגליל. גם בתחום הבריאות פוגעים בנו ומפלים אותנו לרעה ביחס למרכז, אז עכשיו גם זה? אפשר פשוט לסגור כאן את הבסטה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"החיסכון המשפחתי נלקח מאיתנו". קרונוס מקיבוץ אדמית/מערכת וואלה!, צילום מסך

רואה החשבון דוד גולדברג הסביר על השינוי המתוכנן: "הטבת מס יכולה להיות בצורת ניכוי או בצורת זיכוי. במקרה שלנו מדובר בזיכוי, שנקבע מאיזושהי תקרה של הכנסה. קרי, אדם המתגורר באזור שלגביו נקבעה הטבת המס, הנטו שלו יגדל והוא ישלם פחות מס. מדובר באלפי שקלים למשפחה בחודש. מצד שני יש יישובים שנכנסו לתוך מפת ההטבות, שם אותם התושבים יזכו להטבות מס. אין ספק שיש לזה משמעות כמו כל דבר תקציבי, והשאלה מי מאזרחי המדינה זכאי ומי ייהנה מזה. ההטבה היא ישירה. מי שרשום כתושב של אותו אזור מקבל את ההטבה ישירות בתלוש השכר שלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully