וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות החברות בודקת: חברת החשמל רכשה מערכת שמאריכה הפסקות חשמל?

26.10.2015 / 0:28

לוואלה! NEWS נודע כי רשות החברות שבמשרד האוצר בוחנת את טענותיו של עובד חברת החשמל לשעבר, שלפיהן מערכת ה-DMS, שנרכשה מחברת סימנס ונועדה לקצר את זמני הטיפול בהפסקות החשמל, עושה פעולה הפוכה. "המערכת מסכנת את הציבור"

מערכת וואלה!

על רקע הפסקות חשמל הנרחבות שהורגשו אתמול (ראשון) ברחבי הארץ בעקבות מזג האוויר הסוער, לוואלה! NEWS נודע כי ברשות החברות של משרד האוצר בודקים את התנהלותה של חברת החשמל סביב מערכת שנועדה לקצר את זמני הפסקות החשמל, אך בפועל, כך טוען עובד לשעבר בחברה, האריכה אותן בדקות ארוכות. רשות החברות בודקת את הטענות הן לגבי תפקוד המערכת והן לגבי הגורמים שהביאו לרכישתה תוך העדפתה על פני מערכות אחרות.

ה-DMS (Distribution Management Systems) היא מערכת שרכשה חברת החשמל מחברת "סימנס" הגרמנית בשנת 2002, אז נטען כי משך הדקות שבהן לא זורם חשמל לבתי הצרכנים במהלך תקלה יפחת ויגיע עד מאה דקות בשנה. המערכת הותקנה בשנת 2007, ובשנים האחרונות עולות טענות מפי מורן גינוסר, עובד לשעבר, כי לא רק שהיא לא השיגה את מטרתה, אלא משך הזמן של הפסקות החשמל התארך והגיע מ-121 דקות בשנת 2007 ל-234 דקות בשנת 2013.

המערכת נרכשה מחברת "סימנס" זמן קצר לאחר שהשופט בדימוס, דן כהן, סיים את כהונתו כדירקטור בחברת החשמל. שש שנים מאוחר יותר הורשע כהן בקבלת שוחד מנציגיה הישראלים של חברת סימנס בישראל. במקביל, החודש הוחלט על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע נגד בכירים בחברת חשמל על קשרם עם חברת "סימנס", במקביל לבדיקת הטענות על מערכת ה-DMS.

עוד בוואלה! NEWS:
עשרות אלפים בחושך, אך בחברת החשמל טרם נכנסו למתכונת חירום
כ-50 מערביי ישראל חברו לדאעש: האם סחף ההצטרפות לארגון יגבר?
בן 25 נפצע בינוני בפיגוע דקירה ליד אריאל; המחבל נתפס

שכונת כפר סבא הירוקה חשוכה בהפסקת חשמל בשל הסופה, אוקטובר 2015. חוף כהן, מערכת וואלה! NEWS
"המערכת מהווה סכנת חיים לעובדי החברה". הפסקת חשמל בכפר סבא, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, חוף כהן

גינוסר טוען כי בעת שעבד בחברת החשמל, הוא פנה למנהליו, והתריע בפניהם על כך שהמערכת לא מתפקדת ואף מסוכנת לציבור. הוא הסביר כי המערכת מזהה קווי מתח גבוה באופן שגוי, וכתוצאה מכך חל בלבול במערכת הזיהוי, וקו המתח הגבוה שנפגע מופיע במערכת תחת שם או מספור של קו אחר. עובדה זו, לדבריו, גורמת להטעיית המפקח, אשר עלול לחבר קו שגוי, קו עם חוטים קרועים על הקרקע, או קו מקוצר, במקום קו אחר שכשל ואשר אליו התכוון.

"הדבר מהווה סכנת חיים לעובדי החברה ולמשתמשים, ואף לבזבוז של משאבי המערכת ושעות עבודת אדם", נכתב בכתב התביעה שהגיש גינוסר לאחר פיטוריו בשנת 2013, תוך טענה כי התרעותיו היו הגורם לפיטורים. גינוסר טוען בנוסף כי אלגוריתם שייעודו איתור הפרעה ברשת החשמל אשר היה חלק מחבילת הבסיס של המערכת שנרכשה, מעולם לא פעל, ועל כן אינו מאתר תקלות כראוי.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

גינוסר טוען: "הועברתי לתפקיד נחות בגלל שהתלוננתי"

בעבר גינוסר התלונן ברשות החשמל כי מערכת ה-DMS אינה מתפקדת, ואף הגיש תלונה למבקר המדינה. אלה הביאו לטענתו להעברתו "לתפקיד נחות ואיזוטרי שלא הלם את כישוריו והכשרתו במוקד התקלות, וזאת בשל טענות חסרות שחר שהועלו על ידי ראש המדור של גינוסר, שלפיהן הוא פגע בזדון במערכות הקריטיות של חברת החשמל". הפגיעה בגינוסר לא נשארה רק בתחום המקצועי, ולטענתו, הוא גם הודר מכל ערבי הגיבוש והחגיגות של המחלקה שבה עבד. בסופו של דבר, כאמור, באפריל 2013, הוא פוטר מתפקידו בחברה.

ארבעה חודשים אחרי הפיטורים, באוגוסט 2013, פרסמה ועדה בחברת החשמל שבחנה את תפקוד המערכת, מסקנות ביניים שבהן נכתב כי "המערכת מסכנת את הציבור". זאת בניגוד לדוח קודם שפרסמה החברה בשנת 2011, שבו נכתב כי "למערכת יתרונות רבים בתחומי הבטיחות, אמינות האספקה, חיסכון בעלויות ושירות ללקוח".

בתגובת משרד האוצר נטען כי רשות החברות ממתינה לדוח מבקרת הפנים של חברת החשמל, אולם כאמור לוואלה!NEWS נודע כי זו כבר ערכה פגישות בנושא.

מחברת החשמל טרם התקבלה תגובה.

(עדכון ראשון: 23:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully