וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין בטקס לזכר רבין: "אנחנו צריכים לשאול - האם אנו עושים מספיק?"

25.10.2015 / 18:03

נשיא המדינה, הנשיא לשעבר שמעון פרס ויו"ר האופוזיציה נשאו דברים בטקס במשכן הנשיא בירושלים. האירוע התקיים בנוכחות משפחת רבין, פוליטיקאים נוספים, משפטנים וילדי בית הספר ע"ש רבין באשדוד. פרס: "רבין ידע שמדינאות אינה נמדדת בהסברה אלא בכוונת החלטות אמיצות"

ראש ממשלת ישראל לשעבר יצחק רבין. Charles Tasnadi, AP
20 שנה לרצח. יצחק רבין/AP, Charles Tasnadi

נשיא המדינה ראובן ריבלין ערך היום (ראשון) במשכנו את הטקס הממלכתי לפתיחת אירועי יום הזיכרון לראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, במלאת 20 שנה להירצחו. ריבלין, הנשיא לשעבר שמעון פרס וכן נכדו של יצחק רבין, יונתן בן ארצי, נשאו דברים. הטקס התקיים בנוכחות משפחת רבין, שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, סגן יו"ר הכנסת יחיאל בר, שופטת בית המשפט העליון דפנה ברק-ארז וילדי בית הספר על שם יצחק רבין באשדוד.

בפתח דבריו, ציטט ריבלין את דבריו של השחקן רמי הויברגר, חבר החמישייה הקאמרית, שגילם לפני 20 שנה במערכון סאטירי את יגאל עמיר, רוצח ראש הממשלה. "יום אחד, בעוד 20 שנה, אני אקבל חנינה. אתם יודעים את זה. עמוק, בתוך הלב, אתם יודעים את זה, שאני אקבל חנינה", ציטט ריבלין. "המערכון גילם בצורה עמוקה ביותר את החרדה של השמאל מפני הימין אז. מערכון שנתפס על ידי הימין כאחד משיאיה של איזו דה-לגיטימציה", אמר. "אני עומד היום כנשיא מדינת ישראל. אני עומד כיום כאן כמי שהתנגד להסכמי אוסלו ולדרכו של יצחק רבין, עליו אמרתי אז, ואני אומר גם כיום - השם ייקום דמו. ואני אומר ומכריז, 20 שנה אחרי - כל עוד אני נשיא מדינת ישראל, לא ישתחרר רוצח ראש ממשלה מדינת ישראל. לעולם לא".

עוד בוואלה! NEWS:
"מה היה אם": הדג נחש בשיר זכרון חדש ליצחק רבין
הדור שמכיר רק את מיתוס רבין: שיחה עם ילידי שנת 95'
מדינת רבין? מפת האישים הכי מונצחים בישראל

ראובן ריבלין נשיא המדינה בכנס 75 שנה להקמת הפלמ"ח. אוגוסט 2015. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"רוצח ראש הממשלה לא ישתחרר לעולם". ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

ריבלין המשיך והתייחס לאקלים הפוליטי שהזין את רוצח ראש הממשלה וזה שנותר לאחר הרצח. "הרוצח הוא, הנתעב, לא הניף את המאכלת על יצחק לבדו. הוא לא הניף אותה רק על הדמוקרטיה הישראלית, אלא גם על שרשרת הדמוקרטיה הישראלית מאב לבת, מאם לבן. הרוצח פרץ את הגדר שנשמרה במשך דורות של יהודים, ואולי, הותיר אותה פרוצה. 20 שנה לרצח ואנחנו צריכים לשאול את עצמנו, 'האם אנחנו עושים די כדי לאטום את אותה פרצה שנפרצה בידי המרצח? האם אנחנו עושים די כדי לחקוק שוב ומחדש את פוטנציאל ההרס של האלימות הפוליטית?", שאל.

לדבריו, "אנחנו דור הרצח. אנחנו דור שהרצח הזה טלטל את עולמו. אנחנו הדור שזוכר את תהום המחלוקת שהייתה פעורה בתוכנו בתקופה שקדמה לרצח. אנחנו הדור שזוכר שבימים שלאחריו נבעתנו כולנו מאימת המחשבה על מלחמת אחים. מאימת המחשבה על חורבן הדמוקרטיה הישראלית והמדינה היהודית. אבל 20 שנים חלפו ודורות חדשים נולדו. צעירים וילדים שלא ידעו את יצחק ושלא ידעו את רצח יצחק. היום אנחנו, סבים וסבתות, אבות ואימהות, מחנכים ומחנכות של דור שהמלים 'ממשלת ישראל מודיע בתדהמה', לא מעבירה רטט בבשרם".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
שמעון פרס. יוסי ציפקיס
"חסרונך מורגש בכל יום". שמעון פרס/יוסי ציפקיס

אחריו עלה לבמה הנשיא לשעבר שמעון פרס, שותפו הפוליטי של רבין, שנזכר באותו יום ארור. "אני זוכר את פניו הקורנות של יצחק, את קולו הרועד כאשר שר עם הציבור הנלהב כולו 'תנו לשמש לעלות, שירו שיר לשלום'", אמר. "יצחק, אתה חסר לי, אתה חסר לכל אזרח במדינת ישראל. חסרונך מורגש בכל יום. אתה חסר לילדים שלנו, לנכדים שלנו, הרוצים לא רק ללמוד אלא גם לדעת מה פירושה של מדינה יהודית ודמוקרטית".

בהמשך התייחס פרס למצב הביטחוני, לא מבלי להביע תקווה לשינוי. "אתה חסר לחיילינו העומדים כל היום על המשמר, לכוחות הביטחון הפרושים ברחובותיה של ישראל כדי להגן על אזרחי המדינה מפני מחבלים. אתה חסר לאמהות ולאבות המתגעגעים למנהיג כמוך ולא אבדה תקוותם בשלום אמת".

פרס הוסיף: "גם היום אנו לא יכולים לשכוח את ההסתה הפרועה נגד ראש ממשלה נבחר. על ישראל לעקור מהשורש כל תופעה של רצח פוליטי, בין אם מדובר במנהיג או אזרח שהולך ברחוב. היום, 20 שנה מאז הרצח, וגם מעל כל במה ברצוני לומר, כי הפושע שניסה להרוס את המדינה והדמוקרטיה הישראלית ואת התקווה לשלום הוא רוצח, הוא לא מנצח. על רוצח כזה להינמק בכלא עד יומו האחרון".

"מדינה שחיה תחת אינתיפאדה בלתי פוסקת"

פרס שיקף בנאומו את החלטתו של רבין לצעוד בדרך השלום, למרות עברו כאיש ביטחון. "ידעת כי אויב הוא אויב ויש להילחם בטרור הרצחני ללא פשרות, אך ידעת וגם אמרת כי שלום עושים עם אויבים - למרות הקשיים הכרוחים בכך. ידעת כי האינטרס העליון של מדינת ישראל מחייב פשרה טריטוריאלית המחייב פתרון של שתי מדינות המבטיח את היותנו רוב במדינתנו ואת קיומה כמדינה דמוקרטית, ולא מדינה שחיה תחת אינתיפאדה בלתי פוסקת", אמר.

רגע לפני שירד מהבמה ותם הטקס, אמר פרס כי "בימים אלה אנו חשים בחיסרון מנהיגותו של יצחק. הוא ידע שמדינאות אינה נמדדת בהסברה אלא בכוונת החלטות נבונות ואמיצות גם אם הן קשות מאוד. חסרונך מעורר געגועים עמוקים".

הטקס הממלכתי לפתיחת אירועי הזיכרון לראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל, משכן הנשיא, 25 באוקטובר 2015. יוסף אבי יאיר אנגל, מערכת וואלה! NEWS
הטקס הממלכתי לפתיחת אירועי הזיכרון לראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל, משכן הנשיא, 25 באוקטובר 2015/מערכת וואלה! NEWS, יוסף אבי יאיר אנגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully