וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעם בשנה: למה ישראל ממשיכה לחזור על טקס המעצר של בכיר החמאס?

20.10.2015 / 14:26

חסן יוסוף, מבכירי חמאס בגדה אך עם השפעה מועטה על הצעירים בשטח, נעצר בחשד "להסתה לאלימות". אלא שאם להסתמך על אירועי עבר – גם מעצר זה יסתיים בלא כלום, בעוד אנשי פתח קיצוניים יותר ממשיכים להלך חופשי. צפו בתיעוד המעצר

צילום: דובר צה"ל

מדי שנה, אולי שנה וחצי, חוזר על עצמו הטקס המוכר והידוע: השייח חסן יוסוף, מהמנהיגים הפוליטיים הבכירים של חמאס בגדה המערבית, נעצר על ידי כוחות הביטחון. הוא מוחזק במשך שישה חודשים במעצר מנהלי, משוחרר מהכלא – ונעצר שוב. הסיבה למעצרו התורני הלילה (שלישי) על ידי כוחות צה"ל ושב"כ היא "הסתה לאלימות".

שמעתי את דברי ההסתה של יוסוף מהימים האחרונים. הוא הזהיר כי אם הרשות הפלסטינית תמשיך לדכא את האינתיפאדה, היא תוביל להתנגשות פנים-פלסטינית. אם משווים את דבריו של בכיר חמאס להצהרות של אנשי פתח מהימים האחרונים, מגלים שאלה האחרונים דווקא קיצוניים הרבה יותר בעמדותיהם ובאמירותיהם המסיתות. כאשר פעם אחר פעם בכירי פתח מכנים את הפיגועים כ"פעולות גבורה", קשה לומר שהם מסיתים פחות מיוסוף.

לקריאה נוספת:
27 שוהים בלתי חוקיים נעצרו בשרון, בהם אחד ממשוחררי עסקת שליט
פלסטיני דקר קצין צה"ל בעימותים באזור חברון - וחוסל
נ' זה נטרול, כ' זה כתר נושם: מילון המושגים השלם של גל הטרור

חסן יוסף, בכיר חמאס בגדה, מחנה עופר. אוקטובר 2015. רויטרס
צעד סמלי להוצאת קיטור. יוסוף לאחר מעצרו, הבוקר/רויטרס

ייתכן, כמובן, שהאיש אכן נטל חלק בהסתה ובעידוד האלימות, ובמקרה שכזה כן היה צריך לעצור אותו. אלא שכדי להבין את התמונה לאשורה, נצטרך לראות אם יוסוף יועמד לדין או ששוב ייעצר במעצר מנהלי וישוחרר בעוד כחצי שנה. לנוכח המעצרים הבלתי פוסקים של האיש והשחרורים שלאחר מכן, עולה חשד שלישראל נוח יותר למקד את הזרקורים במעצרו של השייח בן ה-60. כלומר, שמדובר בצעד סמלי, שנועד להוציא קיטור או להציג פעולות שיעצרו את גל הטרור הנוכחי.

הבעיה היא שליוסוף, למרבה הצער, אין השפעה ממשית על הצעירים שרוצים לעשות פיגועי סכינאות ואחרים במזרח ירושלים, בבאר שבע או בחברון. ההשפעה של השייח על פעילי השטח מוגבלת מאוד. יתרה מכך, יוסוף עצמו ניסה לרמוז בשיחות סגורות, עוד לפני תחילת ההסלמה האחרונה, כי חמאס בגדה מעוניין בהפסקת אש - בניגוד מוחלט לעמדתה של הנהגת חמאס בעזה, שעשתה כל מה שרק ניתן כדי להוביל להסלמה רבתי ביהודה ושומרון. ככל הנראה, יוסוף הבין שעמיתיו מרצועת עזה וחו"ל מבקשים להבעיר את הגדה בעודם יושבים להם בנוחות במלונות בקטאר או בבתיהם בעזה.

עוד באותו נושא

לקראת גל מעצרים? "כליאת בכיר חמאס היא מסר לכל המסיתים"

לכתבה המלאה

בסוף כל הסלמה יש מבצע בעזה

ניסיונותיו החוזרים ונשנים של הארגון להתניע אינתיפאדה עממית לא מצליחים עד כה. נכון, המצב של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הולך ומידרדר בדעת הקהל הפלסטינית, אך לעת עתה חמאס אינו מצליח להפגין יכולת של ממש להוביל את הציבור להתפרצות המונית. ב"יום הזעם", בשישי האחרון, הצליח הארגון להוציא כמה אלפי פלסטינים בלבד לרחובות, לא מעבר לכך.

הרס בבניין ששימש לטענת הפלסטינים ארגון צדקה בחאן יונס. 25 באוגוסט 2014. רויטרס
העזתים בטוחים שהם ישלמו את מחיר הפיגועים. חאן יונס לאחר מבצע "צוק איתן"/רויטרס

האמצעי השני של חמאס כדי להבעיר את הגדה הוא כמובן פיגועים. צמרת חמאס בעזה ובחו"ל מפצירה באנשיה ביהודה ושומרון לצאת להפגנות ולבצע פיגועים. ההצלחה המשמעותית של אנשי חמאס עד כה הייתה בפיגוע בכביש איתמר-אלון המורה בתחילת החודש, שבו נרצחו בני הזוג הנקין. במערכת הביטחון, בשב"כ או בצה"ל אין עד כה התרעות של ממש על כוונה לעשות פיגועי התאבדות נוסח האינתיפאדה השנייה.

עם זאת, בהחלט יש מידע על רצון לעשות פיגועי ירי בגדה או פיגועים עם מטעני חבלה. לפי שעה, ההערכה בצד הישראלי היא שלחמאס אין בגדה תשתית צבאית מספקת כדי לבצע מתקפת פיגועי התאבדות כמו אלו שנעשו ב-2002. ולא פחות חשוב - ספק גם אם יש לו מוטיבציה לעשות פיגועים שכאלה. אם חלילה יתבצע כאן פיגוע התאבדות עם הרוגים באוטובוס או במסעדה, וטביעות האצבע יובילו לחמאס, הרי שהתגובה הישראלית תופנה לרצועת עזה. ואת זה גם ראשי חמאס ברצועה אינם רוצים.

עבור רבים מתושבי עזה סופה של ההסלמה הנוכחית ברור: הם שישלמו את מחיר ההידרדרות הביטחונית. להערכתם, רצף הפיגועים הקטלני בירושלים וההפגנות בגדה יסתיימו בעימות צבאי נרחב בתוך רצועת עזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully