וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר ארדן: "אם המחבל נוטרל - אסור להמשיך לפגוע בו"

דב גיל-הר

20.10.2015 / 9:50

אחרי רה"מ ושר הביטחון גם השר לביטחון הפנים גינה בשיחה עם אולפן וואלה! NEWS את הלינץ' שבוצע באזרח אריתריאה שנחשד כמחבל בפיגוע בבאר שבע: "אין בי שום סלחנות והבנה לסיטואציה". על ביקור מזכ"ל האו"ם: "לא תולה תקוות"

עריכה: ניר חן

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, גינה היום (שלישי) בשיחה עם אולפן וואלה! NEWS את הלינץ' שבוצע בהבטום זרהום, נתין אריתאי שנחשד כמחבל בעת הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע. "מה שקרה הוא עצוב ומזעזע - שאסור שיקרה ואני מקווה שהמשטרה תשלים את החקירה במהירות", אמר ארדן והוסיף כי "אנחנו לא רוצים לראות אזרחים שמכים אדם שותת דם, מחבל או לא מחבל. אני מגנה את זה ומקווה שהמשטרה תשלים את החקירה ונעמיד את האחראיים לדין, לפי מידת הצורך".

לדבריו של ארדן, "צריך להיות ברור לכל אדם שאנחנו לא שופטים - ואם הצלחנו לנטרל את המחבל, והוא כבר לא מהווה סכנה, בוודאי שאסור להמשיך לפגוע בו במצב קשה". בנוסף לגינוי החריף, הסביר ארדן "שיש אווירה כללית מתוחה שנובעת מכך שאנשים במקומות ציבוריים חוששים והמתח נותן את אותותיו", אולם לטענתו, "אין בי שום סלחנות והבנה לסיטואציה כי כשרואים את הסרטים הקשים ברור שהאזרח האריתראי היה חסר ישע".

עוד בוואלה! NEWS:
"הסית לאלימות": צה"ל עצר את אחד מבכירי חמאס בגדה
"עזר בחירוף נפש": המפגש המרגש בין פצוע לסוחר ערבי שהציל אותו
אחרי עשור: ידיד ישראל סטיבן הרפר הודח מראשות ממשלת קנדה

דבריו של ארדן מתכתבים עם הגינויים של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושל שר הביטחון, משה יעלון. בישיבת סיעת הליכוד גינה נתניהו את הפגיעה באזרח האריתראי, שנהרג לאחר שנורה והוכה בידי אזרחים. "אני מבקש לשלוח תנחומים למשפחת העובד מאריתריאה. אנו במאבק ממושך, והדבר גורם לעיתים לחיכוך בין אזרחים למבצעי הפיגוע", אמר. "אזרחים מותקפים פועלים בתושיה ובנחרצות. קהל שנקלע למקום אירוע צריך לפנות את המקום וללתת לכוחות ההצלה לעבוד. אנו מדינת חוק ואף אחד לא ייקח את החוק לידיו".

בנאומו של שר הביטחון יעלון אתמול, באירוע מורשת ליחידת מתאם הפעולות בשטחים, גם הוא הצטרף לשורת מגני האירוע הקשה. "עלינו לגנות בקול רם וברור מעשי לינץ', כפי שבוצע אתמול באזרח האריתראי הבטום זרהום, ולהעמיד לדין את מבצעיו. אסור לאיש לנהוג כך, גם כשהכעס רב והעצב גדול", אמר. "גם בימים אלו, בהם הטרור מרים ראשו, אל לנו לאבד את דרכנו".

גלעד ארדן בזירת הפיגוע בירושלים. אוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
"ברור שהאזרח האריתראי היה חסר ישע". ארדן/נועם מושקוביץ

השר ארדן גם התייחס לתיקון החוק שאושר בממשלה בתחילת השבוע, לפיו שוטרים יוכלו לבצע חיפוש בחשודים – גם ללא חשד מקדים. "זוהי לא יוזמה שלי, אל של ועדה מקצועית שהמליצה לחוקק את החוק כבר לפני כחמש שנים", אמר ארדן והוסיף כי "גם עם התיקון, לא כל שוטר יכול לבוא אליך כי בא לו, אלא רק באזורים מסוימים, בהם מתקני ספורט, מקומות ששותים בהם אלכוהול ומקומות שמגדירים לזמן קצוב שיש בהם סיכון ביטחוני". לדבריו, "אם הייתי מגדיר את ירושלים כאזור כזה, הצופים היו מבינים למה צריך לבצע בדיקות מדגמיות בכדי לוודא שאנשים לא נושאים סכינים".

כוחות משטרה מתוגברים ליד ג'בל מוכבר, 14 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
"לא כל שוטר יכול לבוא אליך". בידוק בטחוני במזרח ירושלים/נועם מושקוביץ

בנוגע לביקור הבזק המפתיע של מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, ארדן אמר כי "אני לא יודע עדיין מה עמדת ישראל , אולם אני לא תולה תקוות". לדבריו, "מזכ"ל האו"ם הוכיח שבשם אותו איזון קדוש - שהוא לא קדוש - הוא נוטה לדבר באותה נימה אל ישראל ואל ארגוני הטרור שרוצחים אזרחים חפים מפשע". גם הפעם, לטענת ארדן, "יהיו לו הערות 'פוליטיקלי קורקט' כלפי שני הצדדים".

השר לביטחון הפנים לא רק סקפטי למשמעות הביקור של באן קי מון, אלא כבר חוזה את ההודעה שהוא צפוי לפרסם בסוף הביקור והפגישה הצפויה שלו עם ראש הממשלה נתניהו. "בעוד 24 שעות תראה שהוא ייתן הצהרה שבה הוא מאשים את הנרטיב בשני הצדדים. הוא גם יגיד שאין צד שאחראי להצתה וצד שמתגונן". למרות הביקורת הקשה כלפי מזכ"ל האו"ם, ארדן סבור כי "צריך לכבד אותו ולדון איתו", זאת לדעתו של ארדן בעיקר בשל האפשרות "שפעם האו"ם יהיה גוף הוגן כלפיי ישראל".

חסן יוסף, בכיר חמאס בגדה, לאחר שחרורו מהכלא הישראלי, ינואר 2014. AP
"אדם שתומך בטרור". חסן יוסוף/AP

במהלך השיחה, בירך השר ארדן על מעצרו של אחד מבכירי חמאס בגדה המערבית, חסן יוסוף, שנעצר הבוקר על ידי כוחות צה"ל בשיתוף עם השב"כ בחשד להסתה. "מטבע הדברים אני לא יכול להתייחס לכל מה שיש לגביו", אמר ארדן והוסיף: "אבל מדובר באדם שתומך ואחראי על אירועי טרור, באופן ישיר או עקיף - ולכן טוב שמערכת הביטחון עצרה אותו".

בנוגע לגל הטרור אמר ארדן כי "אני לא חושב שאפשר לדעת מתי הטרור, שצומח על בסיס הסתה, עתיד להסתיים. ובינתיים אני קורא לאזרחים להיות ערניים". לדברי ארדן, "בשביל פתרון מדיני צריך שני צדדים, ועד שלא תהיה בצד הפלסטיני הנהגה שמוכנה לגנות אלימות נגד חפים מפשע - בין אם מדובר בחיילים או במתנחלים - יהיה קשה מאד להתקדם עם תהליך".

עוד אמר ארדן כי "השלום יכול לבוא רק מוויתורים של שני הצדדים. אנחנו מוכנים לבצע וויתורים שאפשר לדון בהם סביב שולחן המשא ומתן. אבל קודם כל, שהפלסטינים יסכימו לשבת לשולחן המשא ומתן".

הפגנה בנצרת. אוקטובר 2015. ערן גילווארג
"הטרור מונע מהסתה". הפגנה בצרת, בשבוע שעבר/ערן גילווארג

בעוד שבשכונת ארמון הנציב שבירושלים מנסים להתרגל למראה הלא-פשוט של חומת המגן שהוצבה לאחרונה ושנועדה לחצוץ בין התושבים היהודים לתושבים הערבים ולמנוע מתקפות ישירות מכיוון ג'בל מוכבר הסמוכה, השר ארדן טען בתגובה על הביקורת שנשמעה על חלוקת ירושלים: "אני לא שמעתי האשמות כאלה". לדבריו, "ההחלטה על הצבת מכשולים בבירה, שיחצצו בנקודות חיכוך, היא החלטה שהתקבלה בקבינט המדיני-ביטחוני בהנחיית נתניהו ועל פי בקשת העירייה". עוד הוסיף ארדן כי "מי שאומר שזה מחלק את ירושלים זה קשקוש, אבל זו לא הנחיה שלי. כרגע נתניהו ביקש לעצור את זה אבל לא להסיר את זה וזה המצב".

קירות בטון הוצבו ברחובות שכונת ארמון הנציב, ירושלים, 18 באוקטובר 2015. פייסבוק, צילום מסך
"לא שמעתי האשמות על חלוקת ירושלים". הגדר שהוצבה בעיר/צילום מסך, פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully