וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל איומים על חייו: אבטחה תוצמד לשוטר שירה למוות בגבר בבת ים

אבי אשכנזי ויהושע בריינר

18.10.2015 / 16:00

במשטרה הוחלט להעביר את השוטר מתפקידו הנוכחי. קצין משטרה: "הירי היה מוצדק". לדברי קצין בכיר אחר, השוטר במצב נפשי קשה מאז ירה למוות בשחר ממן. אך לדבריו, "הוא עשה את המצופה ממנו". בשלב זה נוטים במח"ש שלא לפתוח בחקירה פלילית נגד השוטר

עריכה: יאיר דניאל

בעקבות איומים על חייו של השוטר שירה למוות בשחר ממן אתמול במהלך קטטה בבת ים, הוחלט היום (ראשון) במשטרת תל אביב להציב סביבו וסביב משפחתו אבטחה. עוד החליטו במשטרה להוציא את השוטר מיחידת הסיור של מרחב איילון, ולהעבירו לתפקיד אחר כדי למנוע אפשרות של חיכוך בין קרובי משפחתו של ממן לבין השוטר.

במשטרה אמרו היום כי ממצאי החקירה עד כה קובעים כי הירי לעבר ממן היה בלתי נמנע. גורם בכיר במשטרה הוסיף כי "השוטר פעל בדיוק כפי שמצופה ממנו". לדבריו של הבכיר, "יש לנו מספר גדול של עדי ראייה שאינם קשורים למי מהמעורבים והם סיפרו על כך שממן אחז בשתי סכינים, רץ לעבר השוטר והילד שנפצע צעק 'אני אהרוג אותו'". עוד הוסיף הבכיר כי לפי העדויות שהצטברו במשטרה, עולה כי ממן "היה בגילופין" בעת שאירעה הקטטה.

קריאה נוספת:
בשם הבשם ה"נטרול": שוטר חיסל יהודי בבת ים
אם ההרוג מירי שוטר: "הוא ידע שהוא יהודי, אבל הוא רצח אותו"
הרוג מירי שוטר בקטטה בבת ים: "החזיק שני סכינים, נראה מאיים"

הרוג ופצוע בינוני בקטטה בין משפחות בבת ים, אוקטובר 2015. ניב אהרונסון
"הירי היה מוצדק". זירת האירוע, אתמול/ניב אהרונסון

"השוטר במצב נפשי קשה בעקבות האירוע. הוא אמר לחבריו 'יריתי למוות באב לשלושה ילדים'", אמר הבכיר, והוסיף, "מובן לכולם שהירי היה בלתי נמנע, זאת משום שאם ממן היה דוקר למוות את הילד או את השוטר – היו שואלים 'מדוע הוא לא ירה?'". לגבי הטענות שהשמיעו אמש קרובי משפחתו של ממן, לפיהן השוטר ירה אף שהנוכחים בזירה צעקו לו שממן הוא יהודי, אמר הבכיר: "החוק אינו מבחין בין יהודי לערבי, או בין לאום כזה או אחר בכל הנוגע לנהלי פתיחה באש". לדבריו, "הנוהל קובע שכאשר ישנה כוונה, השוטר חייב לירות על מנת לנטרל את האיום".

נוסף על כך, במשטרה סבורים כי במחלקת חקירת שוטרים (מח"ש) לא יחקרו את האירוע. "לפי כל הראיות שנאספו, הירי באירוע היה מוצדק" – כך אמר קצין אחר במרחב איילון שבמשטרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

בבחינה ראשונית של הראיות נמצאו עדויות המצדיקות את התנהלות השוטר

ואכן, במח"ש החלו לאסוף את חומרי החקירה באירוע הכוללים, בין היתר, את עדותו של השוטר היורה, דוחות פעולה של שוטרים ועדויות של עדי ראייה שהיו במקום. בתום איסוף חומרי החקירה, תתקבל החלטה אם יש לחקור את השוטר תחת אזהרה בשל ירי שלא כדין.

מבחינה ראשונית של חומר הראיות, הנטיה במח"ש בשלב זה היא שלא לפתוח בחקירה. זאת, לאחר שנמצאו עדויות המצדיקות של התנהלותו של השוטר, שזוכה לגיבוי מלא מצד מפקדיו. העדויות הקיימות מחזקות את גרסת השוטר, לפיה חש סכנת חיים בטרם ביצע את הירי הקטלני. כך, כמו ביתר מקרי הירי שאירעו עד כה בשל המתיחות הביטחונית, בהם לא נפתחו חקירות פליליות נגד השוטרים שירו במחבלים, גם במקרה הזה הוחלט שאין מקום, לפחות בשלב הנוכחי, לחקור את השוטר תחת אזהרה. חיזוק לכך ניתן לראות בהתנהלות המחלקה לחקירות שוטרים והמשטרה, בין היתר, בהחלטה שלא להשעות את השוטר מתפקידו או להחרים את נשקו האישי.

ככלל, ירי הכולל מוות של אזרח בידי שוטר מוביל לחקירה במח"ש, אולם לא בכל המקרים נחקרים השוטרים היורים תחת אזהרה. כאשר מתברר כי על פי נסיבות האירוע, הנתמכות על ידי ראיות חיצוניות כדוגמת עדויות ומצלמות אבטחה, הירי היה מוצדק, תיק החקירה נסגר בעילת אין עבירה. כלומר, סגירה ללא חקירה באזהרה של המעורבים.

שחר ממן שנהרג מידי שוטר בקטטה בבת ים 17 אוקטובר 2015. פייסבוק, צילום מסך
במשטרה טוענים שהירי היה בלתי נמנע. שחר ממן/צילום מסך, פייסבוק

שחר ממן, בן 34, נורה אתמול מירי של שוטר סיור במהלך קטטה בין שתי משפחות ברחוב השר שפירא בבת ים. סילבי, אימא של שחר סיפרה על התחושות הקשות: "במקום שהוא יקבור אותי, אני אקבור אותו. איזה צער". סילבי גם סיפרה לוואלה! NEWS על בנה, שחר: "הוא היה ילד צדיק, חוזר בתשובה שעוזר לנזקקים. בשבת הוא הלך לבית הכנסת לשמח חתן וכלה, אני עדיין לא יודעת מה היה שם, רק שפרצה קטטה". לדבריה, "היה ריב והוא ירד למטה עם סכין בגלל המצב הביטחוני. היו פה חברים שצעקו לשוטר שהוא יהודי עם כיפה וטלית".

הרקע לאירוע ונסיבות המקרה טרם התבררו במלואם, ומהמשטרה נמסר כי שוטרים שהגיעו למקום חברו לפצוע בניסיון להבין את תמונת המצב. זמן קצר לאחר הגעת השוטרים, רץ לעברם החשוד בתקיפה, כשהוא אוחז בשני סכינים ו"חזות מאיימת בפניו". השוטר, שחש בסכנה לו ולפצוע, הזהיר אותו וקרא לו להשליך את הסכינים. לדברי המשטרה, משלא נענה החשוד וביצע תנועה מאיימת בשתי ידיו עם הסכינים לעבר הפצוע, השוטר ירה לעברו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully