וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת בבריטניה: להפסיק את הסחר הביטחוני עם ערב הסעודית

למרות הביקורת הציבורית החריפה על מצב זכויות האדם בממלכה הערבית, ערב הסעודית היא "שוק מועדף" לתעשייה הביטחונית הבריטית – כך לפי מסמכים שנחשפו ב"גרדיאן". "השרים מקדמים קשרים צמודים מתמיד עם המדינות המפרות זכויות אדם באופן הבוטה ביותר"

המלך סלמאן והנסיך צ'ארלס, ריאד, אוקטובר 2015. AP
הנסיך הבריטי צ'ארלס בביקור רשמי בערב הסעודית, לצד המלך סלמאן, בחודש פברואר האחרון/AP

למרות הביקורת הציבורית על מצב זכויות האדם בערב הסעודית – שהביאה את משרד המפשטים הבריטי לבטל חוזה בשווי שישה מיליון לירות שטרלינג עם משרד ממשלתי סעודי בשבוע שעבר – מסמכים ממשלתיים שפורסמו אתמול (שבת) בעיתון הבריטי "גרדיאן" חושפים כי הממשלה הבריטית הגדירה את ערב הסעודית כ"שוק מועדף", ועודדה עסקים בריטיים לחתום על חוזים עם חברות סעודיות בתחום הבריאות, הביטחון, ההגנה והמשפטים. "יותר ויותר ברור כי השרים פועלים לכינון קשרים צמודים מתמיד עם המדינות המפרות זכויות אדם באופן הבוטה ביותר", טענה מאיה פואה, מנהלת תחום עונש המוות בארגון זכויות האדם הבריטי "Reprieve".

לדבריה, "השרים חייבים להתוודות באופן מידי בנוגע להיקף של ההסכמים שלנו עם ערב הסעודית ועם משטרים מדכאים אחרים". חוזים ממשלתיים רבים נחתמים במסגרת מדיניות "סיוע ביטחוני ומשפטי זר" (OSJA), שעל פי הגדרתה נועדה להבטיח כי הפעילויות העסקיות הזרות של הממשלה הבריטית "תואמות מדיניות חוץ המבוססת על ערכים בריטיים וזכויות אדם".

עוד בוואלה! NEWS:
סעודי יוצא להורג בגין "הפגנה": הוריו דורשים מאובמה להתערב
ביקורת נדירה: נסיך סעודי קורא להדחת המלך בצל המשברים האחרונים
"מוות לשושלת הסעודית": מאות הפגינו באיראן עקב האסון ליד מכה

משרד החוץ שב ודרש להשאיר את פרטי המדיניות חסויים, אולם מנהיג מפלגת "לייבור" ג'רמי קורבין פנה לראש הממשלה דייוויד קמרון בדרישה לבחון את הליך יישומה. "דרך פעילות תחת מעטה חשאיות, אנחנו מסתכנים בהפיכת OSJA לחותמת גומי, שתרשה לבריטניה להיות שותפה להפרות בוטות של זכויות אדם", כתב קורבין. מסמכים משנת 2013 שנחשפו בעקבות בקשות חופש מידע מעלים כי הארגון הבריטי לסחר ביטחוני, UKTI, מספק מעניק לעסקים שמוכרים ציוד ביטחוני או משתתפים בתערוכות נשק בערב הסעודית – לצד שווקים מתפתחים מסוימים.

המקרים של עלי נימר ודאוד מרחון, שהיו שניהם בני 17 בעת מעצרם בשנת 2012 ונשפטו לגזר דין מוות, משכו תשומת לב לסוגיה בתקופה האחרונה. על פי עורכי דינם, הם הודו במעשים המיוחסים להם רק בעקבות עינויים קשים. ממשלות בריטניה, צרפת, גרמניה וארצות הברית גינו את גזרי הדין שניתנו לשניים, אולם על פי החשיפה ב"גרדיאן", זה לא הפריע ללונדון לקדם בחשאי אינטרסים כלכליים בריטיים בממלכה הערבית.

עלי נימר, צעיר סעודי שנעצר בהפגנה שיעית ב-2013. פייסבוק, צילום מסך
"הודה במיוחס לו רק בעקבות עינויים קשים". עלי נימר/צילום מסך, פייסבוק

מאז עלייתה לשלטון של המפלגה השמרנית בשנת 2010, בריטניה חתמה על חוזים למכירת נשק לריאד בסך כולל של ארבע מיליארד לירות שטרלינג, כך לפי דוח של "הקמפיין נגד סחר בנשק". כ-240 אנשי משרד ההגנה מועסקים בבריטניה ובערב הסעודית על מנת ליישם את החוזים. דוח נוסף של "מכון שטוקהולם הבינלאומי לחקר השלום" מעלה כי בריטניה היא ספקית הנשק הגדולה ביותר לממלכה הסעודית, ו-36% מכלל הנשק המיובא למדינה מגיע מלונדון.

במהלך החצי הראשון של שנת 2015, יותר ממאה בני אדם הוצאו להורג במדינה. "זה אירוני למדי שבריטניה משתפת פעולה עם המשטר הסעודי בנושאי בריאות ציבורית, אולם באותה העת מוכרת לו אמצעים לדיכוי ולהרג של אנשיו", טען אנדרו סמית' מ"הקמפיין נגד סחר בנשק".

(עדכון ראשון: 23:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully