וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת נדירה: נסיך סעודי קורא להדחת המלך בצל המשברים האחרונים

בריאיון חשאי לגרדיאן, סיפר אחד מנכדיו של מייסד הממלכה כי ישנם ניסיונות מאחורי הקלעים לסלק מהכס את המלך סלמאן. זאת ברקע המלחמה בתימן וירידת מחירי הנפט. "הממשלה בורחת מההשלכות"

צילום: רויטרס עריכה: שניר דבוש

(מאות מתפללים נמחצו למוות בחג הקורבן ליד מכה, שבוע שעבר)

סערה מתחוללת בימים אלו בערב הסעודית, לאחר שנסיך סעודי, נכדו של מייסד הממלכה והמלך הראשוןטען כי בקרב משפחת המלוכה והציבור עולה דרישה להחליף את השלטון במדינה. בריאיון שהעניק ל"גרדיאן" הבריטי טען הנסיך, ששמו לא מוזכר מטעמי ביטחון, כי הוא כתב כבר שני מכתבים שקוראים להדחת המלך סלמאן.

"ארבעה או חמישי דודים שלי ייפגשו בקרוב לדון בהדחת המלך", אמר. "הם מתכננים תכנית יחד עם כמה מהאחיינים. הדור השני מאוד מודאג מהמצב". לדבריו, הציבור מאוד דוחף לשינוי הזה. "הם אומרים שאם לא נעשה זאת – יקרה אסון".

ההתקוממות הפתאומית נגד המלך מקורה בכמה אירועים שהשפיעו לאחרונה על המדינה, ופגעו בפופולריות שלו בציבור. בין היתר ניתן להזכיר את הירידה במחירי הנפט - גורם הייצוא הכי משמעותי של המדינה, את הביקורת על ניהול המדינה, את השפעות המלחמה בתימן וגם את שני האסונות הגדולים שאירעו בחודשים האחרונים ואת אופן הטיפול בהם.

עוד ידיעות מהעולם בוואלה! NEWS:
פוטין באו"ם: "טעות עצומה" לא לשתף פעולה עם אסד נגד דאעש
אובמה באו"ם: "מוכנים לעבוד עם רוסיה ואיראן לפתרון המשבר בסוריה"
אפגניסטן: טליבאן בדרך לכיבוש עיר אסטרטגית בצפון המדינה

מלך ערב הסעודית סלמאן. רויטרס
מקבל החלטות פזיזות בנוגע למדיניות הנפט. המלך סלמאן/רויטרס

אחד מהם אירע בשבוע שעבר במהלך תפילות חג הקורבן, אז נמחצו למוות יותר מ-700 מתפללים במינא שליד מכה. קדם לכך אסון נוסף כשלפני שבועיים קרס מנוף במסגד אל-חראם והוביל למותם של 107 בני אדם. הציבור ביקר את התנהגות הרשויות במדינה, שלא קיבלו אחריות על אף אחד מהאירועים ולא עשו דבר כדי להפיק לקחים. הטענות בקרב הציבור נגד הממשל עולות בעיקר ברשתות החברתיות, שם כותבים האזרחים כי הם כבר לא חשים אמון כלפי הממשל.

"האנשים בממלכה יודעים מה קורה אבל הם לא יכולים להגיד כלום", אמר תושב מכה שביקש להישאר אנונימי, "למרבה הצער, הממשלה תמיד מצביעה על הרמות הנמוכות במקום לקבל אחריות. הם מנסים לברוח מההשלכות של האסונות".

גופות ההרוגים בתאונה באזור מכה שבערב הסעודית, שם נמחצו למוות 717 בני אדם, ספטמבר 2015. רויטרס
גופות ההרוגים באסון המתפללים/רויטרס

אך לא רק האסונות העיבו על המצב בערב הסעודית. בשנה החולפת מחיר הנפט ירד בכ-50% ומצבה הכלכלי של המדינה בהידרדרות. קרן המטבע הבינלאומית כבר חוזה גירעון למדינה. אך בניגוד לתחזיות, התקציב למדינה לשנה הקרובה דווקא גדל. המלך סלאמן, יחד עם בנו מוחמד בן נאיף, הם האחראים על מדיניות הנפט במדינה והם אלה שמקבלים את ההחלטות בעניין זה. בכך, הציבור רואה בהם האחראים להידרדרות במצב הכלכלי במדינה. הביקורת בקרב הציבור היא כי השניים מקבלים החלטות פזיזות בכל הנוגע למדיניות הנפט.

"קוראים לבני המשפחה להציל את המדינה"

ואם סיבות אלה לא מספיקות כדי לעורר סלידה בקרב הציבור מהשלטון המכהן, אזי שגם המלחמה בתימן מעוררת תגובות נזעמות. זה כמה חודשים שערב הסעודית מובילה את הקואליציה הבינלאומית נגד המורדים החות'ים בתימן. "זו מלחמה נגד העם התימני ונגד העצמאות של תימן", אמר דקהיל נאסר אלקטני, מתאם פעולות לשעבר בחיל האוויר הסעודי, "אין לזה הצדקה פוליטית. 90% מהציבור לא מעוניין בלחימה הזו".

המכתבים ששלח הנסיך הסעודי קוראים לבני המלוכה להתאחד ולהביא להפלתו של השלטון הנוכחי וכן לבחור מושל חדש מתוך משפחת המלוכה. "אנו קוראים לבני המשפחה להיפגש, ללמוד את המצב ולפעול כדי להציל את המדינה", נכתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully