וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי אזהרות: "טורקיה ירטה מל"ט רוסי שחדר למרחב האווירי שלה"

16.10.2015 / 18:50

אחרי שתי חדירות שאירעו רק בחודש האחרון ועל רקע המתיחות בשל המעורבות הרוסית בסוריה השכנה, הפילה טורקיה כלי טיס בשמי המדינה - ככל הנראה מתוצרת רוסית. במוסקבה טוענים: "כל המל"טים פועלים כמתוכנן"

צילום: רויטרס

אחרי שהזהירה את רוסיה מכניסה למרחב האווירי שלה, עקב שתי חדירות של מטוסי קרב מסוריה השכנה, ירטה היום (שישי) טורקיה מל"ט בשמי ארצה באמצעות מטוסי קרב. אף על פי שטורקיה לא אמרה לאיזו מדינה שייך כלי הטיס, על פי הערכות אמריקניות מדובר ככל הנראה במל"ט רוסי.

מוסקבה, מצדה, דחתה את ההערכה ומסרה כי כל המטוסים שלה שתקפו בסוריה שבו בשלום לבסיסם, וכלי כל המל"טים "פועלים כמתוכנן". על פי הודעת הממשל בטורקיה, כלי הטיס יורט בהתאם לכללי הפתיחה באש הנהוגים, לאחר שהמשיך במסלולו על אף שלוש אזהרות. ברשת NTV הרוסית דיווחו כי המל"ט נכנס לעומק של שלושה קילמטרים לתוך המרחב האווירי של טורקיה.

לקריאה נוספת:
על רקע המתיחות בין המדינות: מטוס רוסי נכנס לשמי טורקיה
ארדואן: "רוסיה תאבד הרבה אם תהרוס את הידידות עם אנקרה"
אסד: מאוחדים עם רוסיה, איראן ועיראק נגד הטרור

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עשן מיתמר מפגיעת חיל האוויר של רוסיה במחוז חמאת שבסוריה, בשבוע שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתקרית הראשונה, שאירעה ב-5 באוקטובר, חדר מטוס קרב רוסי למרחב האווירי של טורקיה, בשמי מחוז הטאי הדרומי. שני מטוסי קרב טורקיים הוזנקו לעבר המטוס ואילצו אותו לחזור לסוריה, משם הגיע.

טורקיה "גינתה בחריפות" את הפרת ריבונותה ואף זימנה את שגריר רוסיה במדינה לשיחת הבהרה בנושא במשרד החוץ הטורקי. בהודעה רשמית נמסר כי אנקרה דרשה כי "כל הפרה מסוג זה לא תחזור על עצמה", אחרת "רוסיה תהיה אחראית לכל תקרית שעלולה להתרחש".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"כל התקפה על טורקיה היא התקפה על נאט"ו"

שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושואלו, שוחח אז עם עמיתו הרוסי סרגיי לברוב, על מנת להביע את "חוסר הנוחות" של אנקרה. בנוסף לכך, שוחח צ'בושואלו עם מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג. עקב התקרית הנוספת, שאירעה יום למחרת, קרא הנשיא רג'פ טייפ ארדואן לסיוע מהברית הצפון-אטלנטית, שטורקיה היא חלק ממנה. "כל התקפה עלינו היא התקפה על נאט"ו", אמר.

סטולטנברג, מצדו, הודיע בתחילת השבוע כי נאט"ו תסייע לטורקיה בהתגוננת מפני רוסיה במידת הנדרש. "טורקיה היא בת ברית חזקה ויש להם את הצבא השני בגודלו", אמר. "יש להם חיל אוויר בעל יכולות, אבל נאט"ו היא שם כדי לתת סיוע אם הם צריכים".

ראש הממשלה של טורקיה, אחמט דאווטאולו, אמר אז כי מוסקבה הסבירה את מקור הכניסה לשטחה האווירי כ"טעות ניווט", והוסיף כי התקרית גרמה ל"הסלמה במשבר בסוריה". מנאט"ו נמסר בשבוע שעבר כי תירוציה של רוסיה "אינם משכנעים".

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן עם מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג – אנקרה, 9 באוקטובר 2014. AP
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג עם נשיא טורקיה ארדואן, בשנה שעברה/AP

שורת התקריות אירעו על רקע המתיחות הגוברת בין שתי המדינות בשל המעורבות הצבאית הרוסית בסוריה, שנועדה לסייע לנשיא הסורי בשאר אסד במאבקו נגד המורדים, בהם גם אלה הזוכים לתמיכת הקואליציה הבינלאומית נגד "המדינה האיסלאמית" (דאעש), שבה היא חברה.

בימים אלה פועלים בשטח סוריה מטוסים רוסיים, אמריקניים וסוריים, הפועלים קרוב לגבול טורקיה. מדובר בפעם הראשונה מאז מלחמת העולם השנייה שבה מטוסים של סוריה ושל נאט"ו פועלים באותו מרחב אווירי.

אתמול דווח בכלי התקשורת בסוריה כי כוחות של צבא אסד, בשיתוף פעולה עם חיל האוויר הרוסי, פתחו במתקפה בעיירות באזור העיר חומס שבמערב המדינה. הארגון הסורי לזכויות אדם מסר כי התקיפות הרוסיות פגעו במטרות בעיירה תלביסה ובכפרים תיר מעלה, א-דאר אל-כבירה וחלידיה, מצפון לחומס, שנמצאים תחת שליטת ארגוני המורדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully