וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכים חשאיים חושפים: כך פוגעת ארה"ב בחפים מפשע בתקיפות מל"ט

המסמכים נחשפו על ידי מקור עלום, וגופי המודיעין כבר פועלים כדי לאתרו. מהפרסום עולה בין היתר כי בתקופה של חמישה חודשים, רק אחד מתוך עשרה אנשים שנהרגו בתקיפות הוגדר כמטרה - דבר העלול להביך את אובמה שהתחייב כי בדרך זו נהרגים הכי מעט חפים מפשע

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(שר ההגנה האמריקני אומר כי ארצות הברית תמשיך לתקוף את אל-קאעדה בתימן)

מסמכים סודיים שפורסמו אתמול (חמישי) באתר The Intercept חשפו פרטים חשאיים הנוגעים לאופן שבו עורכת ארצות הברית התנקשויות באמצעות מל"טים באפגניסטן, עיראק, תימן וסומליה. המסמכים מגיעים מידי מקור, אשר לטענת האתר "ביקש לחשוף את המידע כך שהציבור ידע כיצד מתקיימות ההחלטות לבצע את התקיפות", ועל פי מקורות שונים, גורמי המודיעין כבר פועלים כדי לאתרו. באמצעות חשיפת המסמכים מנסה המקור להוכיח כי התקיפות, אשר הפכו לדרך המועדפת של הצבא לחיסול מבוקשים, גובות את חייהם של אנשים רבים וחפים מפשע.

הדבר עשוי להביך את ממשל אובמה, אשר מרבה להתגאות במספר המינימלי של החפים מפשע הנהרגים בדרך זו. כך למשל, מאחד המסמכים עולה שמספר הקורבנות החפים מפשע עולה בהרבה על מטרות התקיפות. לדוגמא, בתקופה של חמישה חודשים רק אחד מתוך עשרה אנשים שנהרגו הוגדר כמטרה.

עוד עולה מהמסמכים כי המספר הקטן של החפים מפש שמציג הממשל נובע מהעובדה שהוא נוהג להכליל אנשים בלתי-מזוהים הנמצאים בקרבת המטרה כחשודים בטרור, ועל כן הם נחשבים למטרה לגיטימית. "כל מי שנמצא בזירת התקיפה אשם בשל קרבתו למטרה", אמר המקור. "כאשר בתקיפת מל"ט נהרגים יותר מאדם אחד, אין ביטחון לכך שגורל זה הגיע להם, מדובר בהימור פנומנלי".

עוד כתבות מהעולם:
סעודי יוצא להורג בגין "הפגנה": הוריו דורשים מאובמה להתערב
בפעם השנייה תוך שבוע: ציידים הרעילו עשרות פילים בזימבבואה
"העצבים החשופים של ישראל": כך דיווחו בעולם על פרשת המחבל בן ה-13

מל"ט MQ-9 פרדטור. אריזונה. GettyImages
מל"ט אמריקני/GettyImages

המסמכים נוגעים לשנים 2013-2011, כאשר הנשיא אובמה הוציא בפעם הראשונה שורה של הנחיות לתקיפות באמצעות מל"טים. "זו דרך מאוד יעילה לנהל את המלחמה מבלי שיהיה צריך לפלוש למדינה מסוימת", אמר המקור והוסיף: "עם זאת, בשלב זה, הממשל נהיה מכור למכונה הזו, לדרך הזו 'לעשות עסקים', ונראה כאילו הולך להיות קשה יותר ויותר להפסיק עם הפעולות הללו".

בין המסמכים נמצא גם דוח של גופי המודיעין משנת 2013, שממנו עולה כי אישור תקיפות המל"טים מסתמך על מודיעין רעוע. בנוסף עולה כי מיקום תקיפת המל"ט משפיע על המהירות שבה התקיפה תאושר ותבוצע. באזורים שבהן ישנם כוחות אמריקניים כמו אפגניסטן ועיראק, המבצעים מאושרים מהר יותר ממקומות כמו סומליה או תימן. לפי המסמכים, לוקח בממוצע שש שנים לאפיין אדם בסומליה כמטרה, אך רק שמונה חודשים להרוג אותו לאחר שהנשיא אובמה הוסיף אותו לרשימת החיסול. ממצגת מפברואר 2013 שנכללת במסמכים שנחשפו, עולה כי לקח לנשיא 58 ימים בממוצע לאשר תקיפה, תוך מתן 60 ימים לביצועה.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הודיע על הארכת הנוכחות הצבאית באפגניסטן, אוקטובר 2015. רויטרס
הודיע כי תקיפת מל"ט גובה את חייהם של הכי מעט חפים מפשע. אובמה/רויטרס

בנוסף, על אף שממשל אובמה הכריז כי הוא יערוך מתקפות נגד אנשים המהווים "איום מתמשך וקרוב" לאמריקנים, הדרישה הזו מופיעה רק פעם אחת בכל המסמכים שנחשפו. עוד עולה כי הדרישה הזו ככל הנראה זוכה לחשיבות רבה יותר במטרות באפגניסטן ובעיראק מאשר בסומליה ובתימן, שבהן אין נוכחות משמעותית של חיילים אמריקניים.

גורם ממשרד ההגנה אמר כי "אנו לא מגיבים לפרטים מדוחות מסווגים". בנוסף, הבית הלבן, הפנטגון ומפקדת המבצעים המיוחדים של ארצות הברית סירבו להגיב.

(עדכון ראשון: 22:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully