וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: הקמנו "קו ישיר" בין בסיסנו בסוריה לחיל האוויר הישראלי

16.10.2015 / 0:30

משרד ההגנה של רוסיה מסר כי מדובר במנגנון לשיתוף מידע בין הבסיס בלטקיה למפקדת צה"ל בישראל שנועד למנוע היתקלויות בשמי המדינה השסועה. גורם צבאי ישראלי: "בכל מקרה שבו ינסו להעביר אמצעי לחימה לחיזבאללה - צה"ל יפעל"

עריכה: יאיר דניאל, צילום: רויטרס

משרד ההגנה הרוסי הודיע אתמול (חמישי) כי כוחות הצבא הרוסי המוצבים בסוריה הקימו "קו ישיר" בינם לבין צה"ל, שנועד לערוך תיאומים שימנעו היתקלויות בין מטוסי שני החילות. "מנגנון לשיתוף מידע דרך 'קו חם' נוסד בין מפקדת הכוח האווירי הרוסי בשדה התעופה באזור לטקיה שבסוריה ומפקדת חיל האוויר הישראלי", נמסר בהודעת המשרד. כמו כן נמסר כי הצדדים מתרגלים את דרכי שיתוף הפעולה דרך מנגנון זה.

במערכת הביטחון סרבו להגיב בנושא וטענו כי מדובר בסוגיה רגישה. עם זאת, גורם צבאי ציין כי "נבחן המנגנון שהוסכם עליו בפגישת שני סגני הרמטכ"ל. המנגנון נועד כדי למנוע חיכוך וכדי שנוכל לנקוט בצעדי הבטיחות הנדרשים".

גורמים במערכת הביטחון הדגישו כי מטרת התיאום הוא למנוע פגיעה הדדית, וכי האסטרטגיה של צה"ל והקווים האדומים בסוריה לא השתנו. "בכל מקרה שבו ינסו להעביר אמצעי לחימה לחיזבאללה - צה"ל יפעל בנושא", אמר אחד הגורמים.

עוד כתבות בנושא:
התקדמות נוספת לאסד: מתקפה בשיתוף רוסיה באזור חומס
ארה"ב עושה שרירים: דחתה ההצעה הרוסית לשיתוף פעולה בסוריה
בפיקוח קאסם סולימאני: "אלפי חיילים איראנים הגיעו לסוריה"

מטוסי קרב רוסיים מדגם סוחוי 27 מוצבים בשדה תעופה בלטקיה, סוריה, ספטמבר 2015. מתוך טוויטר, צילום מסך
הבסיס האווירי הרוסי ליד לטקיה, שממנו נערכים התיאומים מול ישראל/צילום מסך, מתוך טוויטר

רוסיה וישראל מנהלות מגעים בנושא החל מהחודש שעבר, כאשר רוסיה החלה להגביר את נוכחותה במדינה לקראת תקיפותיה האוויריות. בספטמבר נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין, ובתום הפגישה אמר: "המטרה של הביקור הייתה למנוע אי-הבנות בין כוחות צה"ל לכוחות רוסיים. קבענו מנגנון למניעת תקריות ואי-הבנות כאלה".

במהלך אותו הביקור נפגשו גם הרמטכ"ל גדי איזנקוט ומקבילו הרוסי גנרל ואלרי גראסימוב, ודנו בנושא המעורבות הרוסית בסוריה. השניים הסכימו על הקמת צוותי עבודה, שבראשם יעמדו סגני הרמטכ"לים של שני הצבאות. בהמשך הגיעה משלחת צבאית רוסית לישראל, בראשות גנרל רוסי בכיר, וקיימה מפגש עם צוות ישראלי, שאותו הוביל סגן הרמטכ"ל אלוף יאיר גולן. המפגש כלל היכרות ראשונית רשמית ועסק בנושאים מנהליים לקראת הרכבת מנגנון תיאום ביטחוני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הרמטכ"ל גדי איזנקוט נפגש עם רמטכ"ל רוסיה ולארי גריסמוב 21 ספטמבר 2015. דובר צה"ל
איזנקוט עם רמטכ"ל רוסיה/דובר צה"ל

במקביל, גם האמריקנים, המובילים את הקואליציה התוקפת את מטרות דאעש בסוריה, פועלים כדי לערוך תיאומים מול הצבא הרוסי. שלשום מסר גורם רשמי בצבא האמריקני כי צבאות ארצות הברית ורוסיה קרובות לגיבוש הסכם שיבהיר את נהלי תיאום טיסות התקיפה של שתי המדינות בסוריה, בשל החשש מפני עימותים בין הרוסים לאמריקנים במרחב האווירי הסורי, וכמה מקרים של תאונות אוויריות שנמנעו ברגע האחרון.

בנוסף, בדברים שמסר אתמול פוטין, הוא גינה את "העמדה ההרסנית" של ארצות הברית בנוגע לסוריה, והדגיש כי וושינגטון סירבה לכינוס ועידה משותפת במוסקבה. "אני חושב שהעמדה הזאת אינה חיובית", טען פוטין. "מקור החולשה של העמדה האמריקנית הוא חוסר התכנית שלהם לגבי סוריה. פשוט אין להם על מה לדבר".

(עדכון ראשון: 21:19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully