וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: אחד המחבלים מאנקרה – אח של מחבל מתאבד של דאעש

המשטרה פרסמה את שמותיהם של שני החשודים המרכזיים בביצוע הפיגוע ב"צעדת השלום" בבירה, שבו נהרגו 97 מפגינים. אביו של אחד החשודים: "הגשתי תלונה נגד בני, המשטרה לא פעלה". הממשלה הטילה צו איסור פרסום על פרטי החקירה

צילום: רויטרס עריכה: מתן חדד

שני המחבלים המתאבדים שביצעו את הפיגוע הכפול בבירת טורקיה, אנקרה, ביום שבת האחרון הם עומר דניז דונדאר ויונוס אמרה אלאגז, אחיו של חבר בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) שביצע פיגוע התאבדות נגד כורדים בחודש יולי – כך הכריזה היום (רביעי) משטרת טורקיה. 97 בני אדם שהשתתפו ב"צעדת השלום" הפרו-כורדית נהרגו בפיגוע הקשה ביותר בהיסטוריה של טורקיה המודרנית.

אלאגז הוא אחיו של שייח עבד א-רחמן אלאגז, אשר על פי ההערכות ביצע את פיגוע ההתאבדות בעיר הגבול סורוץ', שנמצאת באזור שמרבית תושביו כורדים. באותו הפיגוע נהרגו 33 פעילי אופוזיציה כורדים וטורקים. לאחר הפיגוע בסורוץ', הרשויות חששו כי אחיו של המחבל עלול לנסות לבצע פיגוע נוסף, כפי שעל פי ההערכה אכן קרה לבסוף באנקרה.

עוד בוואלה! NEWS:
ארה"ב עושה שרירים: דחתה ההצעה הרוסית לשיתוף פעולה בסוריה
ריבלין שלח איגרת תנחומים לארדואן: "הטרור פוגע ללא הבחנה"
הפיגוע הקטלני בטורקיה: "כל הסימנים מצביעים על דאעש"

ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו, אנקרה, אוקטובר 2015. רויטרס
הממשלה הזהירה את רוסיה וארה"ב מפני תמיכה בכורדים. דאווטאולו, היום/רויטרס

על פי הודעת המשטרה שפורסמה בכלי התקשורת הטורקיים, שני המחבלים זוהו באמצעות דגימות DNA שנלקחו מהזירה, סמוך לתחנת הרכבת המרכזית באנקרה. על פי ההערכות, השניים היו חלק מתא של דאעש בעיר אדימאן, הסמוכה לגזיאנטפ שבדרום-מזרח טורקיה. על פי הדיווחים בכלי התקשורת המקומיים, שני החשודים המרכזיים היו ברשימת החשודים של סוכנות הביון הטורקית MIT, שכללה 21 שמות.

דונדאר, בשנות ה-20 לחייו, עזב את אדימאן בשנת 2013 והצטרף לארגון איסלאמיסטי המזוהה עם אל-קאעדה. לטענת אביו, הוא ביקש מהרשויות להתערב במקרה והזהיר אותן בנוגע לפעילות "המדינה האיסלאמית" בעיר, אולם ללא הצלחה. "הגשתי תלונה נגד בני", סיפר לעיתון "רדיקל". "אמרתי, 'שימו אותו בכלא', אבל הוא שוחרר בלי שנחקר. שמונה חודשים לאחר מכן, הוא הלך לסוריה".

גורמי אופוזיציה רבים, ובראשם מנהיג מפלגת CHP כמאל קלצ'דארולו, האשימו את ממשלתו של אחמט דאווטאולו באחריות לפיגוע ולכך שהוא לא נמנע. מוקדם יותר היום הבהיר דאווטאולו כי נפתחה חקירה בנוגע לכשלים מודיעיניים וביטחוניים אפשריים לפני הפיגוע. משרד הפנים הטורקי מסר כי שלושה בכירים במערכת הביטחון במחוז אנקרה פוטרו מתפקידם בעקבות האירוע.

עוד באותו נושא

לאחר הפיגוע הקשה בתולדות טורקיה: 10,000 מפגינים נגד ארדואן

לכתבה המלאה
סטודנטים באוניברסיטת אנקרה, בירת טורקיה, מחזיקים שלטים עם שמות קורבנות הפיגוע בעיר, 13 באוקטובר 2015. AP
"הממשלה אחראית לפיגוע". אירוע זיכרון להרוגים באנקרה/AP

בתוך כך, אנקרה הטילה צו איסור פרסום על פרטי החקירה. כמו כן, ביום הפיגוע, הוטל צו איסור פרסום על תיעוד הזירה. ככל הנראה, צעדי הצנזורה החריפים מגיעים על רקע הבחירות הקרובות בחודש הבא וחששה של מפלגת השלטון מאיבוד תמיכה בשל כך. במקביל, המתיחות בין השלטונות לארגונים הכורדים מתקרבת לשיא של התקופה האחרונה.

גורם רשמי במשרד החוץ של טורקי אמר היום לסוכנות הידיעות הצרפתית כי שגרירי ארצות הברית ורוסיה במדינה זומנו לשיחה, שבה הוזהרו מתמיכה בכוחות הכורדיים הנלחמים ב"מדינה האסלאמית" בצפון סוריה. "השגרירים נקראו אתמול לשיחה שבה הוצגה להם עמדתה של טורקיה לגבי ה-PYD (המפלגה הכורדית הגדולה ביותר בסוריה), מסר הגורם. "הם הוזהרו כפי הנדרש". אנקרה רואה במפלגה ענף של מפלגת הפועלים של כורדיסטן, שהזרוע הצבאית שלה (PKK) מנהלת מאבק מזוין בטורקיה זה יותר מ-30 שנה.

בעקבות הפיגוע הקטלני הכריזה ה-PKK על השהיית כל פעילותה האלימה עד לקיום הבחירות, וכך גם המפלגה הפרו-כורדית HDP שהודיעה על ביטול כל עצרות הבחירות ההמוניות. עם זאת, הצבא הטורקי הכריז היום כי כוחות הביטחון חיסלו עשרה לוחמים כורדיים במבצעים יבשתיים ואוויריים בדרום-מזרח טורקיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully