וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רב ספרדי בכיר: "מצווה להחזיק בראש המחבל ולחבוט בו למוות"

14.10.2015 / 15:12

הוויכוח בציבור הדתי על חיסול מחבל בזירת פיגוע נמשך. כמו רבה של צפת, סבור הרב בן ציון מוצפי כי אסור שמחבלים יישארו בחיים. מנגד, הרב דויד סתיו ביקש בריאיון באולפן וואלה! NEWS להותיר את ההחלטה לגורמי אכיפת החוק: "זה לא נכון הלכתית"

עריכה: ניר חן

לאור המצב הביטחוני, רבנים רבים נשאלים לאחרונה על ידי קהלם כיצד עליהם לנהוג עם מחבל שביצע פיגוע במידה ונוטרל והוא כבר לא מהווה סכנה. כך נשאל לאחרונה הרב בן ציון מוצפי, מגדולי הרבנים הספרדים, שנשאל על ידי גולש באתר האינטרנט שלו, "דורש ציון", "האם מותר לי לבעוט בו או להרביץ לו או לירות עליו כדי להורגו או שיש איסור לאחר שהשתלטו עליו?". הרב קבע בתשובתו כי לא רק שראוי לעשות זאת, אף מדובר בציווי. "מצווה להחזיק בראשו ולחבוט בו בקרקע עד שלא תישאר בו לחלוחית חיות", השיב לגולש הסקרן.

הרב גם הביע בתשובתו זעם על דברי הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון "צהר" ומהדמויות הבולטות בציונות הדתית, שאמר היום (רביעי) באולפן וואלה! NEWS כי אסור לפגוע במחבל לאחר שכבר נוטרל או כאשר הוא אינו מהווה סכנה. "אל תקשיב לסתיו", כתב הרב מוצפי, "כי המרחם על אכזרים סופו להתאכזר על צדיקים".

עוד בנושא:
"הדם רותח": הרבנים חלוקים על חיסול מחבל בזירת פיגוע
הרב שמואל אליהו: לשפוט חיילים שמשאירים מחבל חי אחרי פיגוע

הרב בן ציון מוצפי. ויקיפדיה, ציון הלוי, צילום מסך
"מדובר בציווי". הרב בן ציון מוצפי/צילום מסך, ויקיפדיה, ציון הלוי

דברים דומים לאלו של הרב מוצפי אמר השבוע באולפן וואלה! NEWS גם הרב שמואל אליהו, רבה של צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל, שאף החמיר והדגיש כי יש להעמיד לדין שוטרים או חיילים שמשאירים מחבלים חיים אחרי פיגועים. "אסור להשאיר מחבל בחיים אחרי פיגוע. אם תשאיר אותו חי - יש חשש שהוא ישוחרר ויהרוג אנשים אחרים", כתב בדף הפייסבוק שלו. הרב הסביר כי יש לחפש את הדרך החוקית ביותר "בשביל לבער את הרע הזה מקרבנו". לדבריו, "רק אם ממש אין ברירה ויש פצצה מתקתקת, מותר להשאיר אותו חי, לחקור אותו ולשלוח אותו לגיהינום כמה שיותר מהר".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
IFB הרב דוד סתיו, על הגברת האבטחה סביבו. עומר מירון
"יש דין ויש דיין". הרב דוד סתיו/עומר מירון

בניגוד לשניהם, הרב סתיו עושה הבדלה ברורה בין הצורך לנטרל מחבל המסכן חיים לבין הפגיעה בו לאחר שנאזק שנפגע או נאזק. "אסור שאיזשהו אזרח יהסס לרגע לירות או לפגוע במחבל כשהוא מסכן או אפילו יש חשש שהוא מסכן", אמר. "אנחנו משבחים את השוטרים והחיילים והאזרחים שהרבה פעמים תוך כדי סיכון הם פוגעים במחבלים ומחסלים אותם או פוצעים אותם, אבל אני חושב שיש להבחין אבל הבחנה ברורה בין הרגע שבו הוא נוטרל, נפגע, נאזק והגיעו כוחות הביטחון שמופקדים על זה, לבין הרגע שאחרי", הדגיש.

"רגע אחרי שהמחבל הזה נתפס והוא נפצע קשה או נפצע קל, בכל פנים אין שום סכנה, אין לו מטען, אין לו סכין, לא למעלה, לא למטה, אין שום חשש, במקרה כזה אני חושב שזה לא נכון, לא הלכתית, לא מוסרית", הוסיף הרב סתיו וציין כי מלבד הפן מוסרי, גורמים המעשים הללו נזק תדמיתי לישראל. "וגם לאלה שלא מסכימים איתי בשני הדברים האלה זה ודאי ברמה התדמיתית והנזק שייגרם לעם ישראל ולמדינת ישראל, הוא נוראי".

הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת בכנס של ראשי ערים על עתידן היהודי של הערים המעורבות, אפריל 2011. נמרוד סונדרס
"אסור להשאיר מחבל בחיים אחרי פיגוע". הרב שמואל אליהו/נמרוד סונדרס

"יש היום סמארטפונים, אין היום אירוע שהוא נעשה לבד, כל העולם רואה את המראות. הדבר האחרון שאנחנו רוצים שהעולם יעשה זה לספק נשק לאויבים שלנו, לראות המון זועם פוגע במחבל בלי נשק, בלי סכין, עם ידיים מורמות, ואתה עכשיו פוגע בו", הסביר.

הרב סתיו ציין כי ברמה ההלכתית והמוסרית הוא נוטה להסכים עם הרב אליהו, שקבע כי מחבלים שבאים להרוג דינם מוות, אך הדגיש כי יש להותיר את ההחלטה בנדון לגורמי אכיפת החוק. "מי שצריך להחליט על כך זה לא אני ולא את, אלא ממשלת ישראל והכנסת בישראל, השליט בישראל. יש מדינה בישראל, יש שלטון, השלטון מחליט מתי הורגים ומתי לא הורגים. אני מסכים גם שכושר ההרתעה של ישראל נשחק בשנים האחרונות, אבל זה עדיין לא מתיר, לא הלכתית, לא מוסרית, לאדם הפרטי, אחרי שאין שום חשש ושום סכנה מאותו אדם, לפגוע בו סתם כך. יש דין ויש דיין", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully