וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הדם רותח": הרבנים חלוקים על חיסול מחבל בזירת פיגוע

13.10.2015 / 21:48

בצל הוויכוח הציבורי הסוער, קרא הרב דוד סתיו, מהדמויות הבולטות בציבור הדתי, שלא לפגוע במחבלים שכבר אינם מהווים סכנה: "חשוב לשמור על עליונותנו המוסרית". מנגד התייצב רבה של צפת: "אסור שישארו בחיים"

עריכה: טל רזניק

הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני "צהר" ומהדמויות הבולטות בציבור הדתי, קבע היום (שלישי) כי אסור לפגוע במחבל שביצע פיגוע לאחר שכבר נוטרל או כאשר הוא אינו מהווה עוד סכנה. "ימים אלה, שבהם הדם הרותח מתערבב בנכונות ובתושייה האזרחית, חשוב לשמר את עליונותנו המוסרית: לא לפגוע במי שאינו מעורב בפעילות רצחנית ולא לפגוע באלו שכבר נוטרלו ואינם מהווים סכנה", אמר הרב שהסביר כי הסיבה לכך היא לא "בגלל שהם אינם בני מוות".

"המחבלים ראויים לכך, אבל זו אינה דרכינו. פגיעה בטרוריסט שנוטרל מהווה נזק כפול. הנזק המשני הוא כשתמונות אלה מופצות, הנזק העיקרי הוא הפגיעה בנורמות המוסריות שלנו. אנחנו לא נרד לשפלותם של אויבינו ולא נזהם עצמנו בקלקול מוסרי", הסביר.

גל טרור: סיקור מיוחד בוואלה! NEWS
הצעדים נגד הטרור: חיילים ברחובות, שלילת תושבות לקרובי מחבלים
צה"ל יתגבר כוחות בגדה, בירושלים ובגבול עזה
"עשרת הדיברות של השהיד": הפוסט של המחבל מפיגוע האוטובוס

הרב דוד סתיו. עומר מירון
הרב דוד סתיו/עומר מירון

דברי הרב סתיו באים בצל הוויכוח הסוער בציבור על הרג מחבלים – נוכח שורת המקרים שבהם נתפסו מפגעים בחיים, בין היתר בידי אזרחים. "בימים אלה חוסנה וייחודה של החברה הישראלית עומדים למבחן", המשיך הרב סתיו. "הדם רותח כשרואים כיצד ערבים-ישראלים, צעירים ומבוגרים שקיבלו את פרנסתם מיהודים, רוצחים ללא הבחנה ילדים, חיילים נשים וגברים, ללא שמץ של הכרת הטוב".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"זה לא תפקיד האזרחים להרוג מחבל"

לעמדתו הצטרף הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת "עטרת כהנים" בירושלים, שטען כי "זה לא תפקיד האזרחים להרוג מחבל שלא מהווה סכנה". הרב הוסיף כי במקרה של אנשי כוחות הביטחון "יש לשוטרים וחיילים הוראות מדויקות מה הם צריכים לעשות". עם זאת, אבינר קבע כי גזר הדין של המחבל צריך להיות "גזר דין מוות". הוא העלה לכך שני נימוקים אך הדגיש כי מדובר בעונש שיינתן בבית המשפט בלבד. "יש למחבל דין רודף מאחר והוא רצה בכוונה להרוג יהודים, ואם רק ייכנס לכלא - יותר מסביר להניח שהוא יחזור להרוג יהודים". סיבה נוספת, אמר הרב, "צריך ליצור הרתעה ובדרך של כלא ושחרור, אין כלל הרתעה".

הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת בכנס של ראשי ערים על עתידן היהודי של הערים המעורבות, אפריל 2011. נמרוד סונדרס
הרב שמואל אליהו/נמרוד סונדרס

בניגוד לקביעות הללו, היו רבנים אחרים שסברו אחרת. הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, קבע בסוף השבוע כי אסור להשאיר מחבל חי אחרי שביצע פיגוע. הרב אף קרא להעמיד לדין חיילים או שוטרים שלא יחסלו מפגעים. "אסור להשאיר מחבל בחיים אחרי פיגוע. אם תשאיר אותו חי - יש חשש שהוא ישוחרר ויהרוג אנשים אחרים", אמר. הרב הסביר כי יש לחפש את הדרך החוקית ביותר בשביל "לבער את הרע הזה מקרבנו". לדבריו, "רק אם ממש אין ברירה ויש פצצה מתקתקת, מותר להשאיר אותו חי, לחקור אותו ולשלוח אותו לגיהינום כמה שיותר מהר".

בתשובתו לגולשים בפייסבוק, שמפעילה לשכת הרב, נכתב כי צריך להקים ועדת חקירה על כך שמחבלים שביצעו פיגועים נותרו בחייהם. "איך יצאו מחבלים חיים מפיגועים?", אמר הרב אליהו, המכהן גם כחבר במועצת הרבנות הראשית לישראל, "אולי החוק לא מספיק ברור וצריך לשנות אותו. אולי יש בפרקליטות אנשים שצריכים לעמוד לדין. אולי במשטרה או בצבא צריך לנער כמה קצינים".

הארכת מעצר לעלא ראיד אחמד זיוד, המואשם בפיגוע בגן שמואל, חיפה אקטובר 2015. ערן גילווארג
אנשים הגנו עליו מפני אזרחים שביקשו לחסלו. המחבל מהפגיוע בגן שמואל, אחמד זיוד/ערן גילווארג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully