וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פועלי הבניין הפלסטינים בשרון רק רוצים שהאלימות תיפסק

מערכת הביטחון המליצה בקבינט לא להטיל סגר כולל בגדה בטענה כי בעשור האחרון אף פלסטיני עם רישיון עבודה לא ביצע פיגוע בישראל. אבל בנקודת איסוף הפועלים בכפר סבא הקבלנים כבר בקושי עוצרים

צילום: יותם רונן, עריכה: גדי וינסטוק

מדי יום מצטופפים עשרות פלסטינים סמוך לכביש הראשי של כפר סבא ליד אזור התעשייה. מעשנים סיגריה ועוד סיגריה במזג האוויר הצונן של שעות הבוקר, ומחכים למעבידים הישראלים שיאספו אותם בדרך ליום עבודה באתרי בנייה ברחבי הארץ. ככה הם מתפרנסים כבר שנים, חלקם מאז שהיו ילדים.

בשל קרבתו לגדה המערבית, משמש אזור התעשייה תחנת איסוף לפועלים פלסטינים המבקשים להתפרנס בישראל. אלא שבימים האחרונים, בשל גל הפיגועים ששוטף את הארץ והחשדנות שהוא מעורר ברחוב הישראלי, זמן ההמתנה התארך והקבלנים מסרבים להגיע. החשש התחזק לאור העובדה שלפחות שניים מהמחבלים שביצעו את הפיגועים האחרונים בתל אביב וברעננה היו עובדים פלסטינים תושבי מזרח ירושלים, שנטשו באמצע היום את מקום העבודה - ויצאו לפגע.

לקריאה נוספת:
"אזרחים נגד הטרור": אושרו הקלות בתנאי הרישיון לנשיאת נשק אישי
מאות חיילים הגיעו לתגבר את המשטרה ונפרסו ברחבי הארץ
השר אקוניס: "להגביל יציאת צעירים משכונות מזרח ירושלים"

אזור התעשייה כפר סבא, 14 באוקטובר 2015. יותם רונן
נהגי אוטובוס מסרבים להעלותם. פועלים פלסטינים באזור התעשייה בכפר סבא/יותם רונן

עבאס, תושב שכם, עובד בישראל זה 40 שנה, לרוב באתרי בנייה בכפר סבא, ברעננה ובתל אביב. "קשה מאוד, בלגן, אנשים מסתכלים עליך, זה יהודי, זה ערבי, זה קשה", אמר. על שני הפיגועים שהיו אתמול ברעננה הוא שמע ברדיו. "כל אחד כואב הלב, זה דופק, זה קשה", העיד. למרות החשדנות, והריחוק שנוצר בעקבותיה במקום העבודה, הוא לא שוקל לחזור לעבוד בשטחי הרשות הפלסטינית. "עובדים עם אותו מעביד הרבה שנים, אותו דבר. אני נכנס לבתים של חברים שלי יהודים, כמו בית שלי, חופשי", אמר והוסיף כי גם שמונת ילדיו מתפרנסים מעבודות בנייה בישראל. "זה לא יעזור לאף אחד, יותר טוב לחיות כאן ביחד, בשקט, בכיף".

למרות המצב, ניתן לראות כמה קבלנים ישראלים שחולפים במקום. אחד מהם, יהודה, לא הסתיר את החשש מכך שאחד מפועליו יחליט לדקור ישראלי, בדיוק כפי שעשה אתמול הדוקר ברעננה, עובד חברת קבלן בבית לוינשטיין בעיר. "זה מדאיג, בוודאי שזה מדאיג", הוא אמר כשלצדו עובד פלסטיני. עם זאת, הוא משתדל שלא לדבר איתם על הנושא. "בבית אומרים לי שאני אשים יותר לב, שאני יותר אסתכל שחס וחלילה לא יקרה משהו".

עוד באותו נושא

תיעוד רגעי האימה: המחבל ברעננה מגיח מאחור ודוקר שלושה אזרחים

לכתבה המלאה
אזור התעשייה כפר סבא, 14 באוקטובר 2015. יותם רונן
"ההרגשה בסדר, אבל לא כמו שהיה פעם". הפועלים באזור התעשייה בכפר סבא, הבוקר/יותם רונן

החשדנות מצד הישראלים מתבטאת לא רק במבטים ובריחוק. לעתים, לאחר שיגיעו לכפר סבא מהכפר הפלסטיני שבו הם מתגוררים ויעלו על האוטובוס שלוקח אותם לאזור התעשייה, הם יתקלו בנהגים שיסרבו להעלותם. "לפעמים מגיעים לכפר סבא ואומרים 'אין מקום, תחכה לאוטובוס השני'", סיפר אחד הפועלים. "אתה מחכה חצי שעה ואז גם השני אומר 'תחכה'".

"העם רואה אותנו, מסתכל עלינו, ערבים עוברים פה ושם, אנחנו לא מבסוטים מזה", סיפר הודי, תושב שכם שעובד בישראל כבר 30 שנה, מאז שהיה ילד קטן. "ההרגשה בסדר, אבל לא כמו שהיה פעם. אנחנו פה בארץ כבר עובדים שנים וחיים יחד עם העם הישראלי אז צריך לדאוג אחד לשני. מה שרוצים זה שתהיה הרגשה טובה לכולם, ושלא יהיה פחד בין העם הישראלי לפלסטיני".

אזור התעשייה כפר סבא, 14 באוקטובר 2015. יותם רונן
"משוגעים יש בכל מקום". פלסטינים מתפללים לפרנסה בכפר סבא, הבוקר/יותם רונן

רובם מסרבים לדבר על פוליטיקה או להשיב כאשר הם נשאלים על אודות הסיבות שהציתו את גל הטרור. "יש אנשים פה משוגעים ויש אנשים שמה משוגעים, ככה זה, מסובבים את הכול", אמר פועל נוסף. הפחד, כך נראה, הוא הגורם המאחד. "כל אחד מפחד. אם יבוא מישהו עכשיו כל אחד מפחד".

האני, תושב קלקיליה, עובד בישראל כבר 12 שנה. "לפני שבועיים היינו במצב אחלה, יצאתי לעבודה רגוע וחזרתי רגוע", הוא אמר. "עכשיו אתה מסתובב כל הזמן אתה חושש שיקרה משהו. במשפחה דואגים לך כל הזמן. אתה שומע 'פיגועים, פיגועים, פיגועים', הבן שלך דואג עליך. לא רוצה לראות דם, אני לא אוהב לראות דם. יש לי פה יותר חברים מאשר בקלקיליה".

מערכת הביטחון מנעה מהקבינט הטלת סגר כולל על הגדה

בתוך כך, בדיון של הקבינט מדיני-ביטחוני שהתקיים אמש, התקבלה שורה של צעדים שמטרתם להביא לעצירת רצף פיגועי הטרור של השבועיים האחרונים. בין היתר, הוחלט על תגבור כוחות המשטרה בחיילים, הטלת סגר על שכונות מזרח ירושלים ואיסור בנייה מחדש של בתי מחבלים שנהרסו בידי צה"ל. אלא שבמקביל לצעדים הללו, עלו לדיון אפשרויות נוספות, מרחיקות לכת, שבעצת מערכת הביטחון לא הפכו להחלטת קבינט.

אחד הרעיונות שנידונו בישיבה היה הטלת סגר כולל על הגדה המערבית, כך שאף פלסטיני לא יוכל לעבור מהגדה לשטח ישראל. כמה מהמשתתפים בישיבה שאלו אם לא כדאי לנקוט בצעד הזה כ"צעד מונע". זאת, למרות שעד כה כמעט כל המחבלים שלקחו חלק בגל הטרור הנוכחי היו תושבי מזרח ירושלים או אזרחים ישראלים, ולא תושבי השטחים. הצעה דומה עלתה מכיוונו של יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, בתחילת גל הטרור הנוכחי.

אזור התעשייה כפר סבא, 14 באוקטובר 2015. יותם רונן
"בבית אומרים לי לשיב לב, שלא יקרה לי משהו". פועלים בכפר סבא, הבוקר/יותם רונן

במערכת הביטחון הציגו עמדה ברורה ולפיה הטלת סגר כולל על הגדה המערבית עשויה בעת הזו להביא יותר נזק מתועלת. על פי נתונים שהציג צה"ל בישיבה, בעשר השנים האחרונות לא בוצע אף פיגוע בתחומי הקו הירוק על ידי פלסטיני בעל אישור עבודה מורשה ומוסדר. על מנת לקבל אישורי עבודה בישראל, פלסטינים מהשטחים נדרשים לעבור תחקור ובידוק של מערכת הביטחון.

נציגי צה"ל בדיוני הקבינט, בראשם הרמטכ"ל גדי איזנקוט ומתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף יואב מרדכי, הבהירו כי להערכת הצבא, הטלת סגר על הגדה עשויה דווקא לגרור להידרדרות ביטחונית, שכן הדבר יגרום לפגיעה בפרנסתם של עשרות אלפי משפחות פלסטיניות, דווקא בתקופה מתוחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully