וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל מגביל ירי אש חיה בגבול הרצועה; החיילים: "מסכן אותנו"

14.10.2015 / 10:21

המהומות בגבול רצועת עזה, שהסתיימו בהרג שבעה פלסטינים, הובילו את הדרג הצבאי הבכיר לחדד את נוהלי הפתיחה באש ולהורות על שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. הלוחמים מוחים: "מגבילים אותנו, הפלסטינים ינצלו את זה"

צילום: שי מכלוף, עריכה: מתן חדד

סוף השבוע האחרון באוגדת עזה היה אחד הסוערים מאז תום מבצע "צוק איתן". חמאס אישר למאות פלסטינים מהרצועה להגיע לגדר המערכת, ואף שלהב אותם, במטרה להפגין סביב נושא הר הבית. ההפגנות יצאו מכלל שליטה כשההמון העזתי הסתער על הגדר, הרס חלקים ממנה וחדר לשטח ישראל. כוחות צה"ל בשטח הגיבו בעוצמה - שבעה פלסטינים נהרגו ועוד עשרות נפצעו. כתוצאה מכך הוחלט לחדד את נהלי הפתיחה באש.

המצב הנוכחי אינו משביע רצון בצמרת פיקוד הדרום. גורמים בצבא טוענים כי הערות על התוצאות בשטח – הרוגים פלסטינים - הגיעו גם מצד דרגים בכירים במטה הכללי. כך, למשל, היו קצינים שטענו כי ניתן לטפל באירועים אחרת, כדי למנוע הרוגים שיתדלקו עוד הפגנות ועימותים נוספים. מסיבה זו, הורה הדרג הצבאי הבכיר למפקדים בחטיבת הצנחנים, לדבריהם, כי יש "להכיל" את האירועים על ידי אמצעים לפיזור הפגנות, ואילו שימוש בירי חי הוא מוצא אחרון.

טרור והפרות סדר ברחבי הארץ || סיקור מיוחד:
הקבינט אישר: חיילי צה"ל יאבטחו את התחבורה הציבורית בירושלים
רוב המחבלים בעלי תעודות זהות כחולות: "תאי חמאס במזרח ירושלים"
בשל המצב: צה"ל יתגבר את כוחות הביטחון בירושלים ובגבול עזה

הפרות סדר סמוך למחסום ארז, רצועת עזה, אוקטובר 2015. רויטרס
מסתערים על הגדר בעידוד חמאס. הפגנות בגבול הרצועה, השבוע/רויטרס

"השיטה הרכה" אומצה על ידי הכוחות בשטח. המפגינים הפלסטינים זיהו אתמול בצהריים את הרפיון וחדרו שוב לשטח ישראל דרך הגדר ההרוסה. צה"ל ניסה לבלום את ההמון באמצעות שימוש מסיבי ברימוני גז מדמיע, אך ללא הועיל. המפגינים חדרו לישראל ויידו אבנים לעבר ג'יפים של צה"ל מטווח אפס משל היה זה הפרת סדר בחברון או בג'נין.

זה לא נגמר רק ביידוי אבנים. בשלב מסוים בוצע ירי לעבר ג'יפ של קצין בכיר בגזרה, והכוחות נאלצו להפעיל כוח משמעותי יותר ולפתוח באש לעבר מסיתים מרכזיים. שלושה מפגינים נפצעו מירי. הלוחמים טוענים כי אלה הנהלים: "ביקשו מאתנו להרגיע, לא למהר לירות, להכיל את האירוע. המפקדים מגבילים אותנו בירי. לא רוצים הרוגים פלסטינים על הגדר. הבעיה היא שהגדר פרוצה: ייקח זמן לתקן אותה והפלסטינים ינסו לנצל את זה. אי אפשר לבקש לטפל בזה בעדינות. זה מסכן את הכוחות". מנגד, גורמים נוספים במערכת הביטחון טוענים כי הרג המפגינים הפלסטינים על הגדר משחק לידי חמאס, שרוצה להפגין הזדהות עם המחאה במזרח ירושלים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
הפרות סדר סמוך למחסום ארז, רצועת עזה, אוקטובר 2015. AP
יידוי אבנים כמו בחברון. התפרעויות על גדר המערכת/AP

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "כוחות צה"ל נותנים מעטפת ביטחון והגנה לכלל תרחישי הייחוס, ובהתאם למדיניות התגובה הנדרשת. לאירועי הפרות הסדר על גדר הרצועה הוגדר מענה מבצעי התואם את משימת ההגנה ואת התגובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully