וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחסות רוסיה: צבא אסד פתח ב"מתקפה גדולה" נגד המורדים

פוטין מותח שרירים בסוריה, ובצל התקיפות האוויריות והימיות של מוסקבה, המערב מגמגם והמשטר מגיע להישגים משמעותיים בשדה הקרב. האיומים מנאט"ו לא מרשימים את הנשיא הרוסי, אולם בוושינגטון לא ממהרים לשנות כיוון. האם עיראק הבאה בתור?

צילום: דוברות משרד הביטחון של רוסיה

גם הלילה (חמישי), בפעם השנייה ביומיים האחרונים, כוחות רוסיים שיגרו טילי שיוט לעבר מטרות בסוריה מספינות קרב המוצבות בים הכספי. ממשרד ההגנה הרוסי נמסר כי המטרות שהותקפו הן יעדים של ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), בהן מרכזים לייצור פצצות מרגמות ומטעני נפץ, מרכזי פיקוד, מחסני תחמושת ומחנות אימונים.

בנוסף, הארגון הסורי לזכויות אדם מסר כי בחסות תקיפות אוויריות של מוסקבה, כוחות הממשל הסורי התקדמו הבוקר במישור ראב האסטרטגי במערב סוריה. לדברי מנהל הארגון, ראמי עבד א-רחמן, חיילי צבא אסד תקפו עמדות של המורדים באמצעות טילי קרקע-קרקע, שעה שמטוסי הקרב הרוסיים תקפו מהאוויר. רמטכ"ל צבא סוריה עלי עבדאללה איוב טען היום כי כוחותיו החלו ב"מתקפה גדולה לשחרור האזורים שסבלו מטרור".

עוד בוואלה! NEWS:
למרות הסיוע הרוסי: המורדים הדפו מתקפה של אסד וחיזבאללה
הולנד ומרקל בנאום משותף: "איחרנו להבין את השלכות המשבר הסורי"
כך תכנן קאסם סולימאני במוסקבה את המבצע הרוסי בסוריה

אזור מישור ראב:

חיל האוויר הרוסי בסוריה, אוקטובר 2015. AP
מטוס קרב רוסי בסוריה, השבוע/AP

בכך, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הבהיר בצורה חדה וברורה כי למרות הביקורת מצד המערב, בהובלת ארצות הברית ונאט"ו, מוסקבה לא מתכוונת לסגת מפעילותה בסוריה. תקיפות אוויריות וימיות - שחוצות את שטח איראן ועיראק, גיבוי לכוחות קרקע ושיתוף פעולה עם צבא אסד, נחשבו עד לפני ימים ספורים קווים אדומים שלא ייחצו, אולם נראה כי כעת למערב לא נותר אלא לקבל בהכנעה את המציאות החדשה שהתגבשה מהבוץ הסורי.

התגובות ממדינות המערב, שפועלות כבר תקופה ארוכה במסגרת הקואליציה בהובלת ארצות הברית, נשמעות מבולבלות, וחצאי האיומים לא עושים רושם של ממש על הקרמלין. החשיפה של גורמים בקונגרס האמריקני כי נפתחה חקירה בנוגע לכישלונות המודיעיניים סביב המעורבות הרוסית רומזת על ההלם שאחז במדינות המערב, וחוסר המוכנות לתרחיש הנוכחי.

"מוכנים להגן על טורקיה"

שר ההגנה של בריטניה מייקל פלון חזר היום על הדרישה של מדינות נאט"ו למוסקבה "להשתמש בהשפעתה" כדי לגרום למשטרו של אסד להפסיק את הפגיעה באזרחים, והבהיר כי המעורבות הרוסית "הפכה את הסכסוך למסוכן יותר". מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג הבהיר היום בפתח פגישת שרי ההגנה של הברית הצפון-אטלנטית כי כוחות הברית "מוכנים ומסוגלים להגן על טורקיה" מפני האיום הרוסי.

שר החוץ של סוריה ואליד מועלם נואם בפני העצרת הכללית של האו"ם  בניו יורק  2 באוקטובר. רויטרס
שר החוץ של סוריה וואליד מועלם נואם בפני עצרת האו"ם, לפני כשבוע/רויטרס

האמריקנים שקלו להכריז על צפון סוריה כאזור אסור לטיס "על מנת להגן על האזרחים", אולם אתמול מסר דובר מחלקת המדינה ג'ון קירבי כי התכנית הוקפאה. ללא שיתוף פעולה רוסי, לא ניתן יהיה ליישם את הצעד.

אם לא די בכך, מתגברים הדיווחים על הצטרפות סין למערכה, ככוח גיבוי לצבא הרוסי. בכיר הממשל במוסקבה, איגור מורוזוב, טען השבוע כי ידוע "שסין הצטרפה למבצע הצבאי שלנו בסוריה. נושאת מטוסים סינית כבר נכנסה לים התיכון". בסין לא אישרו את הדיווחים, ובתמונות לוויין, האזור שבו לכאורה נמצא כלי השיט הסיני נראה ריק.

עד כה, בוושינגטון לא בחרו לשנות את אסטרטגיית הפעולה האמריקנית. מלבד תקיפות אוויריות, תמיכה מצומצמת בכמה ארגוני מורדים וקריאות חוזרות ונשנות להדחת בשאר אסד, אובמה לא מאותת על שינוי כיוון. שתי המעצמות - ארצות הברית ורוסיה - בדרך הבטוחה להתנגשות על אדמת סוריה.

"אם מטרתו של פוטין הייתה למשוך תשומת לב, זה גאוני"

גורמים בכירים בממשל האמריקני הודו כי בשבוע האחרון רוסיה הצליחה להגיע להישגים משמעותיים בזירה הסורית ולשקם במידה מסוימת את מעמדו של אסד, שצבאו הצליח להדוף את כוחות המורדים בכמה מוקדים. "אם מטרתו של פוטין הייתה למשוך תשומת לב, זה גאוני", טען בכיר אמריקני, "אך אם מטרתו לסיים את הלחימה בסוריה, מדובר בטעות אסטרטגית".

השליח המיוחד של ארה"ב לסוריה, מייקל רטני, אף טען כי "הרוסים לא היו צריכים לסייע לאסד אם אנחנו לא היינו מחלישים אותו". לדבריו, המעורבות הרוסית היא סימן להצלחת המדיניות האמריקנית. בכיר נוסף טען: "רוסיה פשוט רוצה להראות שיש לה אחיזה במגרש העולמי, ואנחנו לא מגיבים".

במקביל, מוועדת הביטחון וההגנה של הפרלמנט העיראקי נמסר כי בגדאד צפויה לפנות למוסקבה "בקרוב" בבקשה רשמית לפתוח בתקיפות אוויריות נגד דאעש על אדמת עיראק, והבהירו כי בעיראק מעוניינים להעניק לרוסיה תפקיד גדול יותר מזה של וושינגטון בלחימה. במקרה העיראקי, בגדאד מאסה ב"חוסר היעילות" של התקיפות האמריקניות, שאינן מצליחות להביא לתוצאות ברורות בשטח.

ההישגים המשמעותיים של רוסיה בזירה הסורית תוך שבוע הבהירו לעיראקים שיש להם למי לפנות, ברגע שימצאו לנכון. ראש הממשלה חיידר עבאדי אמר לפני כשבוע כי יקבל בברכה תקיפות אוויריות רוסיות נגד יעדי דאעש במדינתו, וכי קיבל מידע מסוריה ומרוסיה בנוגע לארגון. "זו אפשרות, אם נקבל הצעה מרוסיה אנו נשקול אותה ונקבל אותה בברכה", הוסיף.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משחק הוקי לכבוד יום הולדתו ה-63, 7 באוקטובר 2015. רויטרס
הנשיא פוטין, במשחק הוקי לרגל יום הולדתו, אתמול/רויטרס

עם זאת, עבאדי הבהיר כי עדיין לא פנה לרוסיה בבקשה לבצע תקיפות מסוג זה. בקרמלין אישרו את הדברים, והבהירו כי יפעלו רק לבקשת בגדאד. אולם מהמקרה הסורי ברור כי ההחלטה לפעול שמורה בידי פוטין, וכנראה שהתרחבות המערכה הרוסית במזרח התיכון היא רק עניין של זמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully