וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקד בעימות נוסף עם וינשטיין: "פגיעה בשלטון העם"

יהושע בריינר

7.10.2015 / 14:41

שרת המשפטים אמרה כי היועץ המשפטי לממשלה "רואה את עצמו בעל המילה האחרונה בשאלות של סבירות החלטות ממשלה", וכי הווטו שבסמכותו "פוגע במשילות". שקד מתכוונת לקדם חקיקה שלפיה חוות הדעת של היועץ לא תחייב את הממשלה

צילום: דוברות כנס הרצליה, עריכה: קשת סידי

(וינשטיין על שקד: "תפיסה פשטנית ובלתי מבוססת")

שרת המשפטים איילת שקד תקפה היום (רביעי) את מדיניות היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין וטענה כי התערבותו בסבירות החלטות הממשלה היא "פגיעה בשלטון העם". לדבריה, "היועץ המשפטי רואה בעצמו כבעל המילה האחרונה בשאלות של סבירות החלטות". שקד אמרה את הדברים בכנס של פורום קהלת בירושלים בנושא היועץ המשפטי לממשלה, בין היתר בנוכחות פרקליט המדינה שי ניצן, ח"כ ציפי לבני, לשעבר שרת המשפטים, ובכירי משרד המשפטים בהווה ובעבר.

על אף שבסיום דבריה אמרה שקד כי לא התייחסה ישירות לויינשטיין, המסר היה ברור. "השאלה היא למי צריכה להישמר זכות המילה האחרונה במצבים של מחלוקת בין הממשלה לבין הייעוץ המשפטי", אמרה שקד. "במקרים רבים בשנים האחרונות אנו עדים למצב שבו שיקול הדעת של הפרקליט מחליף את שיקול הדעת של השר. סבירות של החלטה ממשלתית היא לא שאלה משפטית. גישת הייעוץ שבה היועץ המשפטי לממשלה רואה את עצמו כבעל המילה האחרונה בשאלות של סבירות החלטות ממשלה היא גישה הסותרת את המשטר הדמוקרטי. נבחרי הציבור הם שייקבעו את מדיניות השלטון. כשנבחר ציבור כפוף לפקיד, בכיר ככל שיהיה, ישנה פגיעה בשלטון החוק".

בין היתר, התייחסה שקד לעובדה כי לעתים נמנעים פרקליטים מלהציג את עמדת הממשלה בבג"ץ כפי שהממשלה מבקשת להציג. "וטו של היועץ המשפטי לממשלה מונע את המשילות הנדרשת ומשמר את גרירת הרגליים ובירוקרטיה", הוסיפה.

לקריאה נוספת:
היועץ המשפטי הבא: ועדת האיתור תבקש לעיין בחקירות מנדלבליט
ביזור סמכויות: איילת שקד תפעל לפיצול תפקיד היועמ"ש
מתיחות בין שקד לווינשטיין, גורם בימין: "מטייח התנהלות אנשיו"

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין ושרת המשפטים איילת שקד. נועם מושקוביץ, עיבוד תמונה
עימות נוסף. וינשטיין ושקד/עיבוד תמונה, נועם מושקוביץ

בדבריה מכוונת שקד למעשה לא רק לווינשטיין, אלא ליועץ המשפטי הבא, שאמור להחליפו בינואר הקרוב. במהלך היום צפויים להופיע המועמדים המובילים לתפקיד היועץ המשפטי הבא, אביחי מנדלבליט והילה גרסטל, בפני ועדת האיתור.

לאחר שקד עלה לדבר פרקליט המדינה ניצן, שביקר בדבריו את עמדה של שרת המשפטים. "תפקידנו לייעץ לשלטון ולממשלה כיצד אפשר לממש את מדיניותם שלשמה נבחרו, אך תפקידנו הוא גם להבהיר היטב מהם גבולות החוק, מה בלתי חוקי ומה יוצר בעיות של חוקיות או חוקתיות", אמר.

לדברי ניצן, "אם יתברר כי המדיניות של הממשלה אינה חוקית – היועץ המשפטי חייב לומר זאת, ואז, לתפיסתי, הממשלה חייבת לשנות מדרכה. לא ייתכן שאנו, כבאי כוחו של היועץ המשפטי לממשלה, נתבקש לייצג מדיניות שבעיניי היועץ היא בלתי חוקית. זהו שיבוש מערכות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully