וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשפטן המבויש שהרגיז את וינשטיין - מיהו המועמד המוביל ליועמ"ש?

יהושע בריינר

3.10.2015 / 5:19

הקשר ההדוק לתנועת הליכוד, החזרה בתשובה והסכסוך עם הימין הקיצוני. אביחי מנדלבליט עשה מהפכה בצה"ל כשכיהן כפרקליט הצבאי הראשי והסתבך כשנחקר בפרשת הרפז. כעת, הוא עומד בפני אחד המינויים החשובים בישראל. ועדיין, "לא חושב שאנחנו הצבא המוסרי בעולם"

מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט. מאי 2013. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
אביחי מנדלבליט/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

בסוף שנת 2008, באחת מהישיבות הרבות שהתקיימו במהלך מבצע "עופרת יצוקה", ביקש חיל האוויר מהקבינט המדיני-ביטחוני אישור לתקף בניין בעזה, ממנו זוהה ירי לעבר ישראל. כל בכירי המערכת הצבאית ופיקוד דרום לחצו לקבלת האישור ומנגד, אנשי הפרקליטות הצבאית – בראשותו של הפרקליט הצבאי הראשי דאז, אביחי מנדלבליט – התנגדו למהלך. מנדלבליט, המשפטן הביישן עם הכיפה השחורה שמכהן כיום בתור מזכיר הממשלה, מצא עצמו - ולא לראשונה - מונע מהגנרלים של צה"ל הסתבכות בינלאומית פוטנציאלית. בהמשך, אף דאג שחיילי צה"ל וקציניו יוכלו לטוס בעולם מבלי לחשוש ממעצר בגין פשעי מלחמה.

שבע שנים מאוחר יותר, הפך המשפטן הביישן למועמד המועדף על ראש הממשלה בנימין נתניהו לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. למרות שברשימת המועמדים מצויים עוד שמונה פרקליטים ראויים ומוצלחים, רבים בסביבתו של נתניהו מגדירים אותם כ"רשימת קישוט", שכן מנדלבליט צפוי להעפיל אל רשימת שלושת המועמדים הסופיים שייבחנו על ידי ועדת האיתור ויוגשו לאישור שרת המשפטים איילת שקד. ואולם, בפניו של מנדלבליט עומד מכשול שעלול להפריד בינו ובין הלשכה ברחוב צלאח א-דין בירושלים ולהכתים את הרזומה המרשים שלו, והוא מעורבותו בפרשת מסמך הרפז – שעלול להותיר אותו מאחור.

על מנת לזכות בתפקיד המבוקש, מנדלבליט זקוק לקולותיהם של ארבעה מתוך חמשת חברי הוועדה. קולו של נציג הממשלה בוועדה, משה ניסים, מובטח לו. כך גם קולה של נציגת הכנסת המקורבת לנתניהו, ח"כ ענת ברקו (הליכוד). גם נציג לשכת עורכי הדין, עו"ד יחיאל קץ צפוי לתמוך בו, ונראה שכך גם לגבי נציגת האקדמיה פרופ' גבריאלה שלו. השאלה הגדולה שמטרידה את מנדלבליט ונתניהו, היא האם יו"ר הוועדה, השופט אשר גרוניס, יתמוך במינוי, ובכך יבטיח לפרקליט הצבאי לשעבר את התפקיד.

עוד בוואלה! NEWS:
כשפתח יחזור לבצע פיגועים – הגדה המערבית תבער
נערה בת 16 נורתה בבנימין כשישנה בסוכה; מצבה קל
אובמה מזהיר: "המעורבות של רוסיה בסוריה היא מתכון לאסון"

הכהונה הסוערת: התנתקות, לבנון השנייה והדחות קצינים

מנדלבליט החל את דרכו בעתודה צבאית והתברג עד מהרה בפרקליטות. בגיל 26, הוא חזר בתשובה לאחר שהחל לשמוע שיעורים של האדמו"ר ברוך שלום הלוי אשלג (הרב"ש). "תפיסת היהודות כאור לגויים היא אינה בהתיישבות על קרקע אלא זולתנות", אמר באחד מן הראיונות שהעניק אז.

בהמשך התקדם מנדלבליט במערכת הצבאית, ושימש בין היתר שופט בבית משפט צבאי ובתור הסנגור הצבאי הראשי עד אשר מונה ב-2004 לפרקליט הצבאי הראשי. מדובר היה בכהונה סוערת במיוחד שכללה את תכנית ההתנתקות, מלחמת לבנון השנייה, מבצע עופרת יצוקה ומשט המרמרה לרצועת עזה. עד מהרה, מצא עצמו מנדלבליט במרכז העניינים תוך שהוא מתמקצע בתחום המשפט הבינלאומי.

ואולם, כמה מהחלטותיו עוררו סערות שזכורות עד היום: העמדה לדין של תת-אלוף צ'יקו תמיר לאחר שנתן לבנו לנהוג בטרקטורון צבאי והדחתו של תת-אלוף במיל' עימאד פארס על רקע מסירת דיווח לא אמין באשר לנסיבות תאונת דרכים ברכב שהועמד לרשותו על ידי צה"ל‏‏. כמו כן, משפט המג"ד מניעלין שבו ספג ביקורת קשה מבג"ץ – שהפך את החלטתו שלא להעמיד את הקצין לדין בגין עבירות פליליות ומעל לכל, בלט במאבקו נגד הלגיטימיות של דו"ח גולדסטון ובמאבק במערכה המשפטית הבינלאומית נגד ישראל.

הפרקליט הצבאי הראשי אביחי מנדלבליט בטקס לציון יובל ללשכת עורכי הדין, פברואר 2011. עומר מירון
מונה ב-2004 לפרקליט הצבאי הראשי, מנדלבליט/עומר מירון

"אני לא חושב שאנחנו הכי מוסריים בעולם", אמר בעבר באחד מהרצאותיו, "אבל אנחנו כמו שאר מדינות המערב בעימותים דומים ואת זה צריך להסביר. אנחנו לא בודקים את עצמנו כי דורשים מאיתנו, אלא עבור עצמנו בבחינת 'והיה מחננו טהור'". גישתו של מנדלבליט לא תמיד היתה אהובה על אלופי המטה הכללי של אז, שכמה מהם פועלים כעת נגד המינוי מאחורי הקלעים.


"הוא משפטן מצוין, מהיר תפיסה שיודע להבחין בין עיקר לטפל", מספרת אל"ם במיל' פנינה שרביט- ברוך, שכיהנה כראש המחלקה לדין בינלאומי ופיתחה לצד מנדלבליט את הגישה העדכנית של צה"ל בכל הקשור לדיני לחימה. "הוא אדם מחובר ומעשי שלא ממריא למחוזות התיאורטיים. המערכת הצבאית היא מערכת מורכבת מאוד ולפעמים צריך לדעת איך לעמוד על שלך בלי ליצור אנטגוניזם". עוד הוסיפה שרביט-ברוך כי "במקום כמו צבא, העניין הזה לא תמיד פשוט. היו דברים שרצו לעשות במהלך מבצעים ומנדלבליט ידע איך להעביר את הדגשים שלו בצורה שגם המפקדים יבינו מאיפה זה מגיע ויקבלו זאת".

הדם הרע בין מנדלבליט לוינשטיין

בין הצלחות והחלטות הרות גורל, בולטת בקורות חייו פרשת הרפז ומעיבה על המשך דרכו. מנדלבליט אמנם לא היה מצוי בליבת הפרשה, אך נחקר ארבע פעמים תחת אזהרה בחשד למרמה, הפרת אמונים ושיבוש הליכי משפט. הסיבה לחקירה היתה עיכוב של יממה בהעברת המסמך המפורסם ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין. נוסף על כך, נחקר בחשד כי שינה את גרסאותיו בחקירות במשטרה ובעדויות שמסר למבקר המדינה בעניין. "על זה שבן אדם ביקש לילה לחשוב מה לעשות עם המסמך הוא נחקר ארבע פעמים במשך שעות ארוכות? זה נשמע לך הגיוני? מה זה אם לא רדיפה?", תמה מכר קרוב של הפרקליט הצבאי. מנדלבליט עומד עד היום על כך שמסר דווקא גרסה אחידה ועקבית.

לבסוף החליט היועץ המשפטי לממשלה לסגור את תיק החקירה נגדו, אולם בחוות הדעת שפרסם בעניין נמנע מלמסור את עילת הסגירה. ככל הנראה מדובר היה בחוסר בראיות, מה שגרם לרבים לראות זאת כניסיון של וינשטיין להכשיל את מינויו של מנדלבליט כמחליפו.

מאז חקירת מנדלבליט החל לזרום דם רע בין השניים, והאבסורד הוא שמינויו של מנדלבליט עשוי להגיע אל שולחנו של וינשטיין עצמו. אך לא מדובר רק בווינשטיין - הגישה המובילה בפרקליטות היא שמעורבותו של מנדלבליט במסמך והתנהלותו לאורך חקירותיו אינן מתאימות לאדם שעשוי לעמוד בראש המערכת. מעבר לכך, יש הטוענים כי וינשטיין רואה במנדלבליט איום, משום שלעיתים קרובות מעדיף ראש הממשלה לשמוע את חוות הדעת המשפטית של מנדלבליט בישיבות ממשלה, לצד אלה של וינשטיין עצמו. אם תוגש עתירה לבג"ץ נגד המינוי, אמורים אנשיו של וינשטיין במחלקת הבג"צים להיות אלו שמגנים על מנדלבליט.

היועץ המשפטי יהודה וינשטיין, השבעת שרת המשפטים איילת שקד, מאי 2015. נועם מושקוביץ
ניסה להכשיל את מנדלבליט? יהודה וינשטיין/נועם מושקוביץ

"הטענות נגדו, כאילו התנהל בצורה פלילית לכאורה בפרשת הרפז הן מופרכות לחלוטין", אומר פרופ' רון שפירא, ראש המרכז האקדמי פרס, ומי שהיה מועמד לתפקיד היועץ אולם הסיר את מועמדותו והודיע על תמיכה במנדלבליט. "אביחי הוא האיש המתאים ביותר לתפקיד. אני מכיר אותו עוד מלימודי המשפטים. זה אדם שעוסק בצרכי ציבור באמונה כל ימיו. איש השירות הציבורי, מנוסה, ישר באופן מוחלט ובעל ניסיון מוצלח בהפעלת מערכת דומה בצה"ל, מערכת שפעלה באופן יותר מוצלח ממערכת היועץ המשפטי לממשלה הנוכחי".

העקיצה של שפירא כלפי כהונת וינשטיין, מתייחסת אליו כמי שלקח על עצמו עודף סמכויות. כחלק מהביקורת, מונה שפירא "ריכוז יתר של סמכויות וריכוז עוצמה חסר בקרה לעומת בקרה חלקית מדי על הפרקליטים, תפיסה שגויה של הייעוץ המשפטי ככזה שבו היועץ משרת במישרין את האינטרס הציבורי שלא באמצעות נציגי הציבור". לדבריו, "וינשטיין הוא לא מי שיצר את המצב הנוכחי, אלא חבורה של מאות אנשים שיש להם אינטרס בכך".


כך או כך, ברור לכל כי החקירות ועילת הסגירה הלא ברורה תעלה לא רק במהלך הראיונות של מנדלבליט בוועדת האיתור אלא תעמוד במבחן בג"ץ, אם אכן יוכרז כיועץ המשפטי לממשלה הבא. בעניין זה מוביל מנדלבליט קרב בלימה: באחרונה הוא העביר חוות דעת של משפטנים בכירים המעידים כי פעל כראוי בעת פרשת הרפז. בין היתר מצויה חוות דעתו של מייק בלאס, המשנה לשעבר של ויינשטיין המגבה את מנדלבליט. חוץ ממנו, מנדלבליט עצמו העביר נייר עמדה משלו, "שקורע לגזרים", לטענת אחד ממקורביו, את חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל במהלך ישיבת  הממשלה ממזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט את דו"ח ועדת הביקורת על מבצע צוק איתן. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
המועמד המוביל של ראש הממשלה, מנדלבליט ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

המקורב סיפר כי מנדלבליט וסנגוריו האזינו לשעות הרבות של הקלטת השיחות מלשכת הרמטכ"ל, עברו על כל חומר החקירה וכי חוות הדעת השונות מעמידות את וינשטיין באור מביך. לדבריו, התנהלותו של מנדלבליט בפרשת הרפז זוכה לגיבוי מלא גם מצד משפטנים בכירים ביותר. בין ממליציו בפני ועדת האיתור נמצא גם נשיא בית המשפט העליון לשעבר השופט מאיר שמגר, שביקר בשיחות סגורות את עצם חקירתו במשטרה ואת ויינשטיין עצמו.

מלבד שמגר, גם פרקליטי צה"ל לדורותיהם - ובהם אמנון סטרשנוב - המליצו על מנדלבליט בפני הוועדה. בעניין זה, הרבה תלוי ביו"ר ועדת האיתור השופט בדימ' אשר גרוניס. הצבעתו בעד מנדלבליט תלבין למעשה את הבחירה ותעיד כאילו לא קיבל את חוות הדעת המשפטית של וינשטיין. מעבר לכך, אם וכאשר יגיע המינוי לבג"ץ, ייתכן ויהיה משקל לכך ששני נשיאי בית המשפט העליון, שמגר וגרוניס, רואים במנדלבליט כמועמד ראוי לשמש בתפקיד.

הבן של הסנדק

במקום אחד זוכה מנדלבליט לתמיכה גורפת: אוהדיה השרופים של בית"ר תל אביב המיתולוגית. אביו, ברוך מנדלבליט, שהיה מכונה "מיקי", היה אחד האוהדים הפעילים ביותר במרכז בית"ר ובהתאחדות לכדורגל. מנדלבליט הבן זכור בעצמו ככדורגלן מחונן, עד אשר ביכר את הקריירה בפרקליטות הצבאית על פני עתידו כשחקן למרות שבלט במגרשי תל אביב הישנה כששיחק עם בוני גינזצבורג ומוטי איווניר בשכונה.

"זה היה בית בגיניסטי מובהק, אין בכלל שאלה", נזכר ארצי בן יעקב, כדורגלן העבר המוכר של הקבוצה התל אביבית. ואכן, כששומעים על הבית שבו גדל, מבינים מדוע נתניהו, חובב מסורות משפחתיות – ובפרט את אלו של תומכי המחתרות היהודיות – הביע חיבה יתרה למנדלבליט שלחם באצ"ל. "חנות הבגדים של מיקי בשוק בצלאל היתה המקום למפגש של כל הפוליטיקאים שבאו לקבל ממנו תמיכה כספית ועצה". לדבריו של בן יעקב, לאבא שלו היה מעמד-על בתנועה. "שרים בליכוד היו מגיעים אליו ושחרו לפתחו. אך למרות המעורבות הפוליטית של המשפחה, בן יעקב טען כי לא ניתן היה להבין מהן עמדותיו של אביחי. "אביו היה מאוד פעיל, אבל אביחי היה רוב הזמן בצבא. מיקי היה מאוד גאה בו. הוא היה מקושר מאוד; אנשים כמו שר האוצר דאז יורם ארידור באו לחנות הפשפשית של מנדלבליט, ישבו על דרגש וערימת בגדים, שתו קפה שחור וקשקשו על התנועה ועל כדורגל. כל מי שרצה להיבחר היה מגיע למיקי מנדלבליט. הוא היה הסנדק".

"מסוגל להעמיד לדין גם את ראש הממשלה"

לאחר שחרורו מצה"ל השלים מנדלבליט את הדוקטורט שלו באונ' בר אילן בענייני דיני לחימה בהנחייתה של הפרופ' יפה זילברשץ. בהמשך, הוא עבד במכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב ומונה על ידי נתניהו כמזכיר הממשלה. מנדלבליט חשש כי המינוי ייתפס כעניין פוליטי וביקש מנתניהו באופן אישי שלא יאפשר לו להיות מעורב בעניינים. נתניהו הבטיח, ומאז, השניים מקורבים.

למרות הדברים, קשה לראות כיצד מזכיר ממשלה מצליח שלא להכניס את ידו לקלחת המסועפת של הפוליטיקה הישראלית. מנגד, לא כולם ששים לתמוך במועמדותו. לא רק העננה הפלילית שמרחפת עשויה למנוע את מינויו, אלא גם חוסר הניסיון והמעבר החד מתפקידו כמזכיר הממשלה לתפקיד היועץ המשפטי – שעשוי להיות זה שיעמיד ביום מן הימים את אחד מחבריה לדין.

"פרקליט צבאי ראשי מתאים אולי להיות שופט מחוזי, אבל המרחק מפה ועד לתפקיד של האדם החזק ביותר במדינה הוא גדול – וזה עוד ללא תקופת צינון", אמר גורם בכיר בעולם המשפט, והוסיף: "עם כל הכבוד והערכה, אי אפשר להשוות אותו למועמדת האחרת לתפקיד היועמ"ש, הילה גרסטל. היא כיהנה כנשיאת בית משפט מחוזי, נציבת ביקורת על הפרקליטות, בעל רקע משפטי עשיר ומי שמתאימה להיות שופטת בעליון. כשמסתכלים עליה ועל מנדלבליט, ברור למי יש יתרון משפטי".

כתובות נאצה בביתו של הפרקליט הצבאי הראשי, אביחי מנדלבליט, נובמבר 2010. אורי לנץ
לא אהוד על הימין הקיצוני. הגפיטי שרוסס ליד ביתו של מנדלבליט/אורי לנץ

גם בימין לא כולם אוהבים את המועמד המועדף. רבים רואים במנדלבליט כמי שהכניס "עודף משפטיזציה" לצה"ל וכמי שאחראי לחקירות נגד קצינים בכירים בצה"ל על פעולותיהם מול הפלסטינים. בין היתר היו מי שזעמו על שיתוף הפעולה שהיה בין הפרקליטות של מנדלבליט לארגון השמאל "בצלם", שסייע לפרקליטות הצבאית באיסוף עדויות נגד לוחמי צה"ל, וכן כמי שפעל לפינוי מאחזים בלתי חוקיים. שיתוף הפעולה לצד ליווי משפטי בפעולות מבצעיות גרמו לאנשי ימין לראות במנדלבליט כמי שמונע מחיילי צה"ל להגן על עצמם ולפעול כראוי. השיא היה כשבשנת 2010 פעילי ימין קיצוניים ריססו את המילה "בוגד" בסמוך לביתו של מנדלבליט בפתח תקווה.

למרות זאת, מנדלבליט קיבל גיבוי מלא של המערכת הצבאית והמשפטית והמשיך בדרכו. "אל תתן למראה שלו להטעות אותך", אומר משפטן בכיר המכיר את מנדלבליט היטב, "הוא משפטן ששם את הצדק לפני הכל ויותר מזה – הוא בן אדם שאם צריך, לא תהיה לו בעיה להעמיד לדין גם את ראש הממשלה. הוא לא ייתן לשום עוול לעבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully