וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה בספרד: אזרחות הוענקה ל-4,302 צאצאים של מגורשים

יום לאחר כניסת החוק החדש לתוקף, הממשלה במדריד העניקה אזרחות לאלפי המבקשים הראשונים. ההליך המזורז הוענק באופן מיוחד לבקשות שהוגשו מראש בשנים האחרונות

עריכה: קשת סידי, שניר דבוש, מעצב גרפי: אביחי ברוך

(בדיקת אולפן וואלה! NEWS: כמה יעלה לכם להוציא דרכון ספרדי?)

ממשלת ספרד העניקה היום (שישי) אזרחות ספרדית ל-4,302 צאצאים של יהודים שגורשו מחצי האי האיברי בשנת 1492 – כך דווח בסוכנות הידיעות הצרפתית. זאת, במסגרת "צו מלכותי של הממשלה" החורג מההליך המתכונן להענקת אזרחות ספרדית, שנכנס לתוקפו אתמול לאחר שהתקבל ואושר בחודש יוני בפרלמנט ובממשלה במדריד.

שר המשפטים רפאל קטלה הסביר כי הממשלה החליטה "להאיץ את ההליך" עבור אותן 4,302 בקשות שהוגשו כבר לפני זמן רב. הוא הוסיף כי אותם צאצאים של מגורשי ספרד היו יכולים להגיש בקשה רשמית במסגרת החוק החדש, אולם הטיפול בבקשותיהם במסלול זה היה אורך זמן רב, ואלה כבר החלו לעבור טיפול על ידי משרדי הממשלה הספרדיים לפני זמן מה.

עוד בוואלה! NEWS:
בדיקת אולפן וואלה!NEWS: כמה יעלה לכם להוציא דרכון ספרדי?
"גיהנום משפטי": המסלול המפרך בדרך לאזרחות ספרדית
החלטה היסטורית: הפרלמנט בספרד אישר אזרחות לצאצאי המגורשים

דגל ספרד. AP
"מאמץ להשלים מחויבות היסטורית כלפי צאצאי היהודים שגורשו"/AP

בחודש יוני אישר בית הנבחרים בספרד באופן סופי את "חוק השיבה" הספרדי, שיאפשר למי שיוכיח קשר לקהילה היהודית שגורשה מהמדינה ב-1492 לקבל אזרחות. על פי ההערכות, מדובר במאות אלפי בני אדם ברחבי העולם שעשויים להתאים לקריטריונים שנקבעו בחוק. מי שיקבל אזרחות ספרדית במסגרת החוק לא יתבקש לוותר על אזרחותו הנוכחית, ולא קיימת דרישה להעתיק את מקום המגורים לספרד. עם זאת, החקיקה קובעת רשימות דרישות לאלה המבקשים אזרחות. במסגרת הבקשה, נדרשת תעודה המוכיחה קשר לקהילה היהודית, או תעודת לידה או נישואים המוכיחות קשר ליהדות ספרד.

בעקבות ההחלטה, סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי מסרה: "המהלך של הפרלמנט הספרדי מכבד את שנות ההיסטוריה הארוכות של יהדות ספרד. ההחלטה שהתקבלה תחזק את היחסים הטובים של מדינת ישראל עם ספרד ואני מברכת על כך". מדוברות משרד החוץ נמסר: "ישראל מברכת את בית הנבחרים של ספרד ואת ממשלתה על המאמץ להשלים מחויבות היסטורית כלפי צאצאי היהודים שגורשו מספרד, באמצעות חוק הענקת אזרחות ספרדית לבעלי מוצא ספרדי. אנו תקווה שחוק זה יתרום לחיזוק הקשרים בין ספרד לעם היהודי ולמדינת ישראל".

בחודש ינואר, הממשלה בפורטוגל אישרה חוק שיעניק אזרחות לצאצאי יהודים שנרדפו וגורשו. דובר מטעם הממשלה, לואיס מרקוס גאודס, מסר כי לצורך כך נעשו שינויים בחוק הלאומיות שמאפשר כעת לצאצאי היהודים להחזיק באזרחות כפולה. החוק יחול על מי שיוכיח שקיים קשר היסטורי בינו לבין הקהילה היהודית הספרדית-פורטוגזית, כמו שמות משפחה מסוימים והשפה שבה מדברים בני המשפחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully