וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלטה היסטורית: הפרלמנט בספרד אישר אזרחות לצאצאי המגורשים

12.6.2015 / 0:18

בית הנבחרים אישר באופן סופי את הצעת החוק שתאפשר הענקת אזרחות למי שיוכיח קשר ליהודים שגורשו מספרד. שר המשפטים: "תיקון העוול שנעשה לפני 500 שנים". מה התנאים לקבלת דרכון ספרדי?

דרכון ספרדי. ShutterStock
שלוש שנים להגשת הבקשה - החל מחודש אוקטובר/ShutterStock

בית הנבחרים בספרד אישר אתמול (חמישי) באופן סופי את "חוק השיבה" הספרדי, שיאפשר למי שיוכיח קשר לקהילה היהודית שגורשה מהמדינה בשנת 1492 לקבל אזרחות – כך דווח בעיתון "אל פאיס". על פי ההערכות, מדובר במאות אלפי בני אדם ברחבי העולם שעשויים להתאים לקריטריונים שנקבעו בחוק.

מי שיקבל אזרחות ספרדית במסגרת החוק לא יתבקש לוותר על אזרחותו הנוכחית, ולא קיימת דרישה להעתיק את מקום המגורים לספרד. עם זאת, החקיקה קובעת רשימות דרישות לאלה המבקשים אזרחות. במסגרת הבקשה, נדרשת תעודה המוכיחה קשר לקהילה היהודית, או תעודת לידה או נישואים המוכיחות קשר ליהדות ספרד.

עוד בוואלה חדשות:
ספרד: השרים אישרו הענקת אזרחות לצאצאי המגורשים
מי הישראלים שיהיו זכאים לדרכון ספרדי?

דגל ספרד. AP
המבקשים יתבקשו לעבור מבחן שפה/AP

כמו כן, המבקשים יחויבו להוכיח קשרים לספרד באמצעות קשרי משפחה, ידע של השפה הספרדית או תרומה לארגונים בספרד. מרגע כניסתו לתוקף של החוק בחודש אוקטובר הקרוב, לצאצאים של מגורשי ספרד תעמוד תקופה של שלוש שנים, במהלכה ניתן יהיה לפנות לקבלת אזרחות. במסגרת התהליך, הם יצטרכו לעבור מבחן בשפה הספרדית ובתרבות ובמנהגים של המדינה. את המבחן ינהל "מכון סרוונטס" הממשלתי, הפועל גם בישראל.

בטרם אישורו של החוק, אמר שר המשפטים רפאל קטאלה כי מדובר בהחלטה היסטורית ש"מתקנת את העוול שנעשה לפני 500 שנים". חברי כל המפלגות תמכו בהצעת החוק, אולם כמה חברי אופוזיציה הביעו ביקורת על כך שהחוק לא כלל מתן אזרחות לבני קבוצות אחרות, ובעיקר תושבי המושבה הספרדית לשעבר סהרה המערבית.

בעקבות ההחלטה, סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי מסרה: "המהלך של הפרלמנט הספרדי מכבד את שנות ההסטוריה הארוכות של יהדות ספרד. ההחלטה שהתקבלה תחזק את היחסים הטובים של מדינת ישראל עם ספרד ואני מברכת על כך". מדוברות משרד החוץ נמסר: "ישראל מברכת את בית הנבחרים של ספרד ואת ממשלתה על המאמץ להשלים מחויבות היסטורית כלפי צאצאי היהודים שגורשו מספרד, באמצעות חוק הענקת אזרחות ספרדית לבעלי מוצא ספרדי. אנו תקווה שחוק זה יתרום לחיזוק הקשרים בין ספרד לעם היהודי ולמדינת ישראל".

בחודש ינואר, הממשלה בפורטוגל אישרה חוק שיעניק אזרחות לצאצאי יהודים שנרדפו וגורשו. דובר מטעם הממשלה, לואיס מרקוס גאודס, מסר כי לצורך כך נעשו שינויים בחוק הלאומיות שמאפשר כעת לצאצאי היהודים להחזיק באזרחות כפולה. החוק יחול על מי שיוכיח שקיים קשר היסטורי בינו לבין הקהילה היהודית הספרדית-פוטוגזית, כמו שמות משפחה מסוימים והשפה שבה מדברים בני המשפחה.

(עדכון ראשון: 18:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully