וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי הישראלים שיהיו זכאים לדרכון ספרדי?

20.5.2014 / 9:20

בריאיון לוואלה! חדשות בנושא החוק להענקת אזרחות ליהודי ספרד, מסביר שגריר ספרד מהם התנאים לקבלת הדרכון. על הכלכלה בארצו: "המשבר מאחורינו, זה הזמן להשקיע בספרד"

פרננדו קרדררה-סולר, שגריר ספרד בישראל. שגרירות ספרד, מערכת וואלה! NEWS
"מכירים בחשיבות המורשת היהודית עבור ספרד". השגריר קרדררה-סולר/מערכת וואלה! NEWS, שגרירות ספרד

בשורות טובות לצאצאי יהדות ספרד: שגריר ספרד בישראל, פרננדו קרדררה-סולר, אומר כי החוק שיעניק אזרחות ספרדית לצאצאי היהודים שגורשו מספרד צפוי להיכנס לתוקף כבר ב-2015. בריאיון לוואלה! חדשות – הראשון שמעניק השגריר לכלי תקשורת ישראלי מאז לידתה של הצעת החוק המרתקת את הציבור בארץ – הוא הוסיף כי ממשלת ספרד עוסקת בימים אלה בניסוח סעיפי החוק שיקבעו מי בדיוק יהיה זכאי לקבל אזרחות. "החוק עדיין זקוק לאישור הפרלמנט, כך שזה לא יקרה בן לילה, אבל אני מעריך שתהיה התקדמות עד לתחילת השנה", אמר.

ההערכות בספרד הן כי הפרלמנט הספרדי יאשר את הצעת החוק, שזוכה לתמיכת הממשלה, ללא קשיים. השגריר קרדררה-סולר מודע היטב לעניין שיצרה הצעת החוק בישראל, ומבקש להרגיע מעט את הרוחות: "אנשים שהנושא מעניין אותם צריכים לגלות סבלנות ולתת לממשלה ולפרלמנט להשלים את תהליך החקיקה", אמר. בשגרירות ספרד מבהירים כי רשימות שונות שפורסמו באינטרנט, ובהן הוצגו שמות משפחה שיבטיחו קבלת אזרחות ספרדית, הן חסרות כל ערך, ולא הופצו מטעם גורם רשמי כלשהו בספרד.

"מה שאפשר לומר כרגע בוודאות זה שיהיו שני תנאים לקבלת אזרחות: הוכחה שמגיש הבקשה הוא צאצא של מגורשי ספרד והוכחה שמגיש הבקשה הוא בעל קשר מיוחד לספרד או לתרבות הספרדית", הסביר השגריר. "כמובן, לתנאים הללו אפשר לתת פרשנויות שונות, ולכן הממשלה עוסקת כרגע בגיבוש הקריטריונים המדויקים".

איך יכול אדם להוכיח שהוא צאצא של מגורשי ספרד? הרי איש לא מחזיק במסמכים מ-1492
"נכון. אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיו התנאים המדויקים, אבל אני יכול לתת דוגמא אחת: אם המשפחה מחזיקה מסמכים רשמיים שבהם נכתב בבירור שאותה משפחה היא נצר למגורשי ספרד, זו יכולה להיות הוכחה". על שולחנו של השגריר מונח מסמך כזה בדיוק לצורך המחשה – תעודת נישואים של זוג יהודי מהעיר המרוקאית טנג'יר משנת 1965, שבה נכתב כי טקס החתונה של בני הזוג "נערך בהתאם לכל המסורות והתקנות של היהודים שגורשו מקסטיליה".

מה בדבר התנאי השני שהזכרת, "קשר מיוחד לספרד ולתרבות הספרדית"?
"גם כאן עבודת הניסוח עדיין בעיצומה, אז אני לא יכול לומר איך זה ייקבע בדיוק, אבל בהחלט אפשר לטעון כי אדם שמדבר ספרדית, או לאדינו, הוא בעל קשר מיוחד לספרד. באותה מידה אפשר לומר כי אדם שמשפחתו מחזיקה מסמכים רשמיים בלאדינו, יכול להשתמש במסמכים הללו כדי להוכיח את הקשר ההיסטורי של משפחתו למגורשי ספרד. אבל כאמור, אי אפשר כרגע להתחייב עדיין מה בדיוק יהיו התנאים".

להיות אוהד שרוף של ברצלונה זה מספיק בשביל להוכיח "קשר מיוחד לספרד"?
"אני מעריך שלא", אמר השגריר בחיוך. "שמעתי שמועות על כך שבמשחקי בית מסוימים של ברצלונה אפשר למצוא יותר מאלף ישראלים בקהל, וזה משמח אותי. העניין הוא שאם נאפשר קבלת אזרחות על סמך הקריטריון הזה, חצי מהישראלים יגישו בקשה בתור אוהדי ברצלונה והחצי השני בתור אוהדי ריאל מדריד. אני חושש שהשגרירות לא תעמוד בעומס". יש לציין כי הריאיון התקיים לפני משחק האליפות שבו ניצחה דווקא אתלטיקו מדריד.

פרננדו קרדררה-סולר, שגריר ספרד בישראל, עם נשיא המדינה שמעון פרס. לשכת העיתונות הממשלתית
"הקשר עם ישראל חשוב לנו". קרדררה-סולר והנשיא פרס/לשכת העיתונות הממשלתית

למה החליטה ממשלת ספרד לקדם את החוק הזה דווקא עכשיו?
"הצעת החוק הזו נולדה מתוך הכרה בחשיבות הגדולה של המורשת היהודית עבור ספרד. יהדות ספרד תרמה תרומה משמעותית לספרד של ימי הביניים, והתרומה הזו משפיעה על דמותה של ספרד גם כיום. מלבד זאת, זהו מהלך של ידידות וסולידריות עם היהודים הספרדיים ברחבי העולם. מדובר בחקיקה ממשלתית שמקדמים משרד המשפטים ומשרד החוץ במדריד. אין בבסיס החקיקה הזאת אינטרס פוליטי או כלכלי כלשהו, אלא אך ורק רצון לעשות מחווה ליהודים הספרדיים מתוך הכרה בתרומתם לספרד".

נשמעו טענות שהרקע להצעה הוא המשבר הכלכלי בספרד והרצון למשוך יהודים עשירים למדינה
"אין שום קשר בין הדברים. איש לא חושב שזו הדרך לפתור את הבעיות הכלכליות של ספרד. מגישי הבקשות לא יצטרכו לחשוף נתונים כלכליים כלשהם. כאשר ייגש אדם לבקש אזרחות ספרדית, ייבחנו המסמכים המעידים על הקשר שלו לספרד, לא המסמכים המעידים על מצב חשבון הבנק שלו. מלבד זאת, החוק הזה יחול על כל מי שיעמוד בקריטריונים, ללא הבדלי דת, לאום, גזע ומין. אנחנו נערכים לכך שיגיעו פניות מכל רחבי העולם".

איך תתמודדו עם מבול הפניות?
"הטיפול בנושא ירוכז במשרדי הממשלה הרלוונטיים במדריד, אבל מובן שתוטל עבודה רבה על הנציגויות שלנו ברחבי העולם. אני מעריך שיוקם אתר אינטרנט מיוחד שיאפשר לקבל מידע מדויק, לבדוק רלוונטיות של מסמכים וכדומה". לפני כחודשיים אמר שר המשפטים של ספרד כי ממשלתו "לא תנסה להקשות" על קבלת האזרחות וכי ספרד מעוניינת "לפתוח את הדלת" לצאצאי היהודים.

"כלכלת ספרד יצאה מהמשבר"

השגריר קרדררה-סולר מוצב בישראל מאז יוני 2012, ובקרוב ישלים שנתיים בתפקיד. מלבד החקיקה בנושא האזרחות, הסוגיה החשובה ביותר מבחינתו היא הידוק היחסים הכלכליים בין ספרד לישראל. "אנחנו רואים בישראל שותפה חשובה. אף על פי שאתם מדינה קטנה יחסית, החשיבות הכלכלית שלכם גדולה מאוד".

בעקבות המשבר הכלכלי העולמי נקלעה כלכלת ספרד לקשיים אדירים, אבל בחודשים האחרונים ניתן לראות במדינה סימני התאוששות מעודדים. הרבעון האחרון בספרד היה המוצלח ביותר זה שש שנים, ונרשמה בו לראשונה צמיחה חיובית של 0.4%. האבטלה במדינה עדיין גבוהה, אבל באפריל האחרון נרשמה ירידה של כ-112,000 במספר המובטלים. "המשבר למעשה מאחורינו", אמר השגריר. "הממשלה נקטה צעדים כואבים להבראת הכלכלה, והצלחנו להקטין את הגירעון ולהציל את המערכת הפיננסית. כעת הדגש הוא על עידוד יזמות ויצירת מקומות עבודה".

הוא ירה שורה של נתונים כלכליים במטרה להדוף את התדמית השלילית של כלכלת ארצו, שהיא הרביעית בגודלה באירופה: "מבין עשר חברות התשתיות הגדולות בעולם, שבע הן חברות ספרדיות. אנחנו יצרנית המכוניות השנייה בגודלה באירופה, ונמצאים במקום השני בעולם בייצור רכבות מהירות, אחרי סין. חברות ספרדיות מנהלות את שדה התעופה הית'רו בלונדון, את פרויקט האינטרנט העירוני של ניו יורק ואת הבקרה על כל המרחב האווירי של גרמניה ועל יותר ממחצית מהמרחב האווירי של סין".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא רק מדריד וברצלונה. האי טנריף/מערכת וואלה!, צילום מסך

קרדררה-סולר ביקש להדגיש כי ההתאוששות נוגעת בכל תחומי הכלכלה: "את הבנק הגדול במדינה, בנק סנטאנדר, בחר מגזין Euromoney לתואר הבנק הטוב בעולם לשנת 2012, ואחד הבנקים המובילים גם ב-2013. אנחנו המדינה התשיעית בעולם במשיכת השקעות זרות והשנייה בגידול היצוא באירופה ב-2013. ביל גייטס השקיע לאחרונה 155מיליון דולר בענקית הבנייה הספרדית FCC. הוא כנראה יודע מה הוא עושה, כי ההערכה כעת היא שנגיע בקרוב לצמיחה של כ-1.2%. עכשיו זה הזמן להשקיע בספרד".

"עצלנים? הילדים שלי לא חוזרים מהעבודה לפני תשע"

אחד האתגרים הגדולים של ספרד בתחום הכלכלה הוא הדיפת הסטריאוטיפים השליליים שנקשרו למדינה בעקבות הקריסה הכלכלית. "הספרדים עובדים, ועובדים קשה", אמר השגריר. "אני יכול רק להציג כדוגמה את שני הילדים שלי. הבן שלי, בן 27, עובד בחברת ראיית החשבון 'ארנסט אנד יאנג'. הבת שלי, בת 25, עובדת במשרד עורכי דין גדול. שניהם לא חוזרים הביתה מהעבודה לפני תשע בערב. בתקופות עמוסות הם עובדים גם בחגים ובסופי השבוע. הדור הצעיר בספרד עובד ולומד קשה מאוד כדי להצליח".

כחלק ממגמת ההתאוששות הכלכלית של ספרד, גם הקשרים הכלכליים בין ספרד לישראל הולכים ומתרחבים בשנים האחרונות. בחודשים ינואר-ספטמבר 2013, זינקה ספרד מהמקום ה-12 בטבלת היצוא הישראלית למקום השמיני. ב-2012 הסתכם היקף הייצוא מישראל לספרד בכמיליארד דולר, עלייה של 6.5% בהשוואה לשנת 2011.

חברות ספרדיות מעורבות בכמה פרויקטים גדולים בישראל, ובהם הקמת מתקן ההתפלה באשדוד ותחנת הכוח התרמו-סולרית באשלים. "אנחנו שמחים מאוד שהישראלים רואים בספרד יעד תיירותי אהוב, אבל חשוב לנו להכיר לציבור הישראלי את ספרד גם כמדינה עם כלכלה גדולה ומגוונת. עכשיו זה הזמן לחפש הזדמנויות חדשות", אמר קרדררה-סולר. על הרקע הזה, חודשה לאחרונה גם פעילותה של לשכת המסחר ישראל-ספרד.

הניסיון שלכם לחזק את הקשרים הכלכליים מגיע דווקא בתקופה שישראלים רבים חוששים שאירופה מתרחקת מאתנו בגלל המחלוקת בנושא ההתנחלויות
"העמדה שלנו בנושא ההתנחלויות והסכסוך זהה לעמדת האיחוד האירופי. עם זאת, אני לא מכיר דוגמאות של חברות ספרדיות שהודיעו שהן לא רוצות לעשות עסקים עם חברות ישראליות, כפי שראינו במדינות אחרות. ספרד, כמו שאר מדינות אירופה, ממש לא רוצה להחרים את ישראל. ההיפך הוא הנכון. ספרד רואה בישראל שותפה וידידה, ומעוניינת להעמיק את שיתוף הפעולה הכלכלי והמדעי בין המדינות".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully