וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גיהנום משפטי": המסלול המפרך בדרך לאזרחות ספרדית

14.6.2015 / 0:03

החוק שיאפשר ליהודים צאצאי ספרד לקבל את הדרכון הנחשק, טומן בחובו גם שורת מכשולים מתישה, ובה מבחן ידע, מסמכים שקשה להשיגם, ועלות כספית. אך בכל אלה אין כדי להרתיע את הישראלים: "הזדמנות חד פעמית"

דרכון ספרדי. ShutterStock
שלוש שנים להגשת הבקשה - החל מחודש אוקטובר/ShutterStock

הפרלמנט הספרדי אישר ביום חמישי האחרון את החוק המאפשר לצאצאי המגורשים להגיש בקשות לאזרחות שאותה יקבלו אם יוכיחו קשר היסטורי משפחתי לספרד. עם זאת, יש מי שטוען כי החוק, שאושר לאחר שעבר כמה גרסאות, מסורבל, מורכב ובעייתי. אחד מהם הוא יו"ר התאחדות עולי אמריקה הלטינית, ספרד ופורטוגל, עו"ד לאון אמיראס, שמייצג את תובעי האזרחות הספרדית בישראל.

"לפני כשנה וחצי הודיעה ממשלת ספרד על החוק, אך רק עכשיו הגיע נוסח סופי", אמר לוואלה!NEWS עו"ד אמיראס. "התיקונים בחוק מצריכים ממך לעבור גהינום משפטי על מנת לקבל את הדרכון. דוגמה לכך היא הבקשה לאישור על העדר רישום פלילי. צריך לפנות למשטרת ישראל, שאמורה לשלוח את זה לשגרירות ספרד בתל אביב ומשם לספרד. אם בתום חצי שנה לא סיימת את ענייני הבירוקרטיה, אתה צריך להביא אישור מחדש. כל ההליך הפך להיות דבר מורכב ובעייתי".

לפי החוק, יש להוכיח זיקה משפחתית למגורשי ספרד משנת 1492 באמצעות תעודות נישואין, לידה, כתובה או אילן יוחסין. כמו כן, יש לעבור מבחן בידיעת השפה הספרדית במכון סרוונטס או באוניברסיטאות בישראל, לצד קורס באקטואליה וידיעת התרבות הספרדית ואישור על העדר רישום פלילי. הגשת הבקשה תעלה כמאה אירו וכן יש לטוס לספרד לצורך השלמת התהליך. עו"ד אמיראס טוען כי ההליך לא בהיר ומורכב. "אם אני לוקח תושב ישראל ספרדי, שנמצא שמונה דורות בארץ ורוצה להוציא דרכון הוא צריך לפנות לעו"ד שימלא לו את השאלון, לשלם שכר טרחה, להוציא חומרים שיוכיחו את הזיקה המשפחתית ואישורים המוכיחים את הקשר הספרדי. צריך גם לפנות לרב הספרדי הראשי באותה קהילה כדי לקבל אישור מהרבנות".

דגל ספרד. AP
יצטרכו לעבור מבחן אקטואליה/AP

עו"ד אמיראס תוהה גם מה יכלול שאלון האקטואליה. "ישאלו האם מסי או רונאלדו משחקים בריאל מדריד? האם היין יותר טוב בברצלונה או במדריד? לא ברור גם אם יהיו שאלות על החוקה הספרדית ומה זה בכלל אומר אקטואליה ספרדית. לאחר כל התהליך צריך לקבל אישורים של משרד החוץ על המסמכים ומשם לטוס לספרד ולהופיע בפני נוטריון ציבורי, לא יהודי. אלוהים יודע עד כמה הוא יאמין למסמכים. הוא ירשום פרוטוקול ובו הוא יעריך את סיכוייו של המועמד לקבל דרכון ספרדי ואותו הוא יעביר למשרד הפנים הספרדי", הסביר. "רק לאחר שנה הם יודיעו אם אתה רשאי להגיע לספרד או לא כדי לקבל את הדרכון, כשבסוף אמורים להישבע בפני המלך ולקבל את כל הטפסים הסופיים". לדבריו, גם אם מועמד עבר את כל התהליך המתיש, אך לא סיים אותו בתוך שנה יש להתחילו מחדש. "אם בן אדם חולה או לפתע צריך לנסוע לחו"ל, אז הכול הולך לפח. אתה צריך להתחיל מחדש, כשהחוק ממילא תקף רק לשלוש שנים".

הוא מתקשה להבין מדוע המחוקק הספרדי החליט על מסלול כה מסורבל ולא בהיר. "עכשיו הכדור נמצא אצל שלטונות ספרד, שעליהם להחליט אם הם רוצים להפוך את הגיהנום הזה ליותר עדין ונעים. צריך לחשוב על אותו אזרח יהודי מרמת גן, שיעשה את כל הדרך ובסוף, כשיגיע לספרד, יאמרו לו ש'המסמכים שהגשת לא מספיקים'. מה אז הוא יעשה?", אמר. "יש גבול כמה ניתן להתעלל במועמד. 500 שנים עברו מאז גירוש ספרד והם נותנים רק שלוש שנים להליך הזה. זה פשוט אבסורד". לטענתו, החוק המסורבל נובע מהבהלה שקמה בספרד. "אני חושב שהספרדים נבהלו כאשר הם חשבו על החוק הזה. רק בישראל יש הרבה ספרדים פוטנציאלים שיכולים להגיש את הבקשה, שלא לדבר על חו"ל", טען עו"ד אמיראס. "הם פחדו שאלפים יתחילו להגיע לשגרירויות שלהם, אז הם החליטו להקשות עם הבירוקרטיה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"כאלף איש פנו אליי כבר בסוף השבוע"

למרות דבריו של אמיראס, ההיענות מיום כניסת החוק החדש לתוקף הייתה גדולה. "בלי להגזים, בסוף השבוע האחרון פנו למשרד שלי כאלף איש שרוצים להתחיל בהליך", סיפר. "אני לא יכול להעריך כמה זה יעלה. החוק מאוד לא ברור והוא יכול להפתיע מבחינה של עלות". הוא ממליץ לכל מי שיש לו רקע מתאים להתחיל בתהליך החד-פעמי. "זה יהיה קשה ומסורבל, אבל אני חושב שצעירים כן יעברו את זה. הבעיה היא עם הפנסיונר בבת ים. אני לא רואה אותו מתחיל בקורסים בשפה הספרדית במכון סרוונטס".

אמיראס גם תהה: "האם נשיא המדינה לשעבר יצחק נבון, צאצא למגורשי ספרד, או יהורם גאון למשל, יצטרכו גם לעבור את ההליך המסורבל הזה, הכולל לימודי ספרדית ולימודי התרבות כדי לקבל אולי ספרדית"?.

הוא מעריך שרק מי שיהיה מאורגן ומי שיש לו את הכסף לשכור עורכי דין מקצועיים בארץ ובספרד יכול להצליח. "לאחרים זה יהיה ממש בלתי אפשרי", אמר. "אני מעריך שהליך כזה יכול לעלות בין 4,000 ל-5,000 דולר ועדיין לא בטוח שלאחר מכן יונפק הדרכון. אני מתעסק במשך 30 שנה במשפט בעולם הספרדי ואני מכיר את הבירוקרטיות. הם יכולים לשגע את המועמד על שטויות כמו חותמות ואישורים, ולישראלים אין סבלנות. הם רוצים צ'יק צ'ק את הדברים".

יו"ר התאחדות עולי אמריקה הלטינית, ספרד ופורטוגל, עו"ד לאון אמיראס, עם נשיא המדינה לשעבר יצחק נבון. באדיבות המצולמים
גם הוא יצטרך לעבור מבחן? הנשיא לשעבר יצחק נבון עם עו"ד אמיראס/באדיבות המצולמים
  • עוד באותו נושא:
  • ספרד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully