וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ללא הצדקה": חשוד בשבירת עציצים הוחזק במשך לילה שלם במעצר

26.9.2015 / 3:13

גבר בן 32 שנחשד בגרימת נזק לרכוש בתחנת רכבת בחיפה נעצר והוחזק במתקן ללילה. בית המשפט הורה למחרת לשחררו. בסנגוריה הציבורית קוראים להפסיק את התופעה, ומגדירים אותה "קשה ובלתי-חוקית"

משטרת ישראל. ניר בן טובים
המקרה מהווה דוגמה ל"קלות שבה עוצרת המשטרה אנשים שלא לצורך"/ניר בן טובים

המשטרה ביקשה השבוע להאריך את מעצרו של תושב חיפה בן 32, שנעצר לפני כשבועיים בחשד ששבר עציצי בטון בכניסה לתחנת רכבת בחיפה. ואולם, בית המשפט השלום בעיר קבע כי אין צורך בהארכת מעצרו, והורה לשחררו בתנאי שיתייצב לחקירה נוספת ויתחייב לשלם 2,000 שקלים דמי ערבות. לדברי הסנגוריה הציבורית, מדובר בדוגמה אחת מני רבות לנוהל בלתי-פורמלי וקבוע של המשטרה, שבמסגרתו מוחזקים עצורים למשך לילה או סוף שבוע שלם שלא לצורך ובניגוד לחוק.

החשוד, ללא עבר פלילי, יוצג בבית המשפט על ידי עורך הדין הישאם פראג' מטעם הסנגוריה הציבורית. עו"ד פראג' טען בפני השופט, ד"ר זאיד פלאח, כי לא היה צורך בהארכת המעצר ובהחזקתו של החשוד למשך הלילה בתחנת המשטרה. בפסק הדין, כאמור, הורה השופט לשחרר את העצור - והמשטרה לא הגישה ערר על החלטה זו.

עוד בוואלה! NEWS:
כשדאעש מתעצם והפליטים נוהרים לאירופה: מי בכלל צריך את האו"ם?
גרמניה: "שליש מהפליטים הטוענים שהם מסוריה - ממדינות אחרות"
בן חמש מת לאחר שנמצא ברכב באזור בית שמש; בן דודו במצב אנוש

משטרת ישראל מרחב ירקון. ראובן קסטרו
לטענת הסנגוריה, המעצר נועד אך ורק לשבור את רוח העצור/ראובן קסטרו

ד"ר קארין מרידור, מנהלת מחלקת המעצרים במחוז חיפה ובסנגוריה הציבורית, טענה כי מקרה זה מהווה דוגמה למה שלהגדרתה הוא "הקלות שבה עוצרת המשטרה אנשים שלא לצורך, ואף מבקשת להאריך את מעצרם". לדבריה, "מדי יום מובאים לבתי המשפט עצורים עם בקשות להארכת מעצרם, ולבסוף משתחררים ללא כל תנאים", אמרה מרידור.

"המקרה של החשוד בשבירת עציצים לא היה צריך להגיע למעצר למשך לילה שלם, בוודאי לא הייתה כל הצדקה לבקש להותירו במעצר. מדובר בפגיעה קשה בזכויות, בחירותו של אדם ובשמו הטוב", הוסיפה.

מרידור ציינה כי החשוד נעצר בסמוך לשעה 16:00 ביום שבת, יום שבו מתקיימים בשעות הערב דיונים בבקשות להארכת מעצר. "יכלו להביא אותו לבית המשפט בערב, אז מדוע הותירו אותו לילה במעצר? לא היה כאן דבר שהצדיק את מעצרו. מעצר נועד לצורכי חקירה, מניעת שיבוש הליכי חקירה ואיום מצד החשוד. אפשר היה לראות שכל אלו לא התקיימו כאן", פסקה.

לטענת מרידור, במקרים שבהם לחשוד אין כל עבר פלילי, כמו במקרה הנידון - המעצר נועד אך ורק כדי לשבור את רוחו של העצור. "הסיכוי להודאה גדל בעיקר כשלעצור אין עבר. הוא נמצא בתחושה של חוסר אונים", הסבירה. "גם אם החשוד במקרה הזה יימצא אשם, הרי שלא הייתה סיבה למעצרו. אחרי הכל הוא חשוד בעבירה של נזק לרכוש, ללא הפרעה או איום על הציבור. אני לא מצדיקה מעשה כזה אם הוא אכן נעשה על ידיו, אבל האם זה הצדיק את מעצרו? בוודאי שלא".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

היקף התופעה מגיע לאלפי עצורים בכל שנה

נושא מעצרי השווא זוכה לביקורת הסנגוריה הציבורית שוב ושוב בדוחותיה השנתיים. בדוח הסנגוריה לשנת 2014 נכתב: "התופעה הקשה והבלתי-חוקית, שלפיה משטרת ישראל הותירה אלפי חשודים במעצר לשווא למשך לילה שלם, ולעתים לסוף השבוע, רק כדי להביאם בבוקר בפני שופט ולבקש את שחרורם בערבות כספית או בתנאים אחרים. זאת, במקום לשחררם בעצמה מיד בתחנת המשטרה, בתנאים דומים ובהסכמת החשוד, כפי שמסמיך ומחייב אותה הדין לעשות".

מעבר להגבלת חירותם, בסנגוריה מציינים: "נגרם טלטול מיותר של העצורים בתהליך ההובלה לבית המעצר ואל בתי המשפט, ונוצרים עומס וצפיפות מיותרים במתקנים אלה". בדוח הסנגוריה נכתב כי מבדיקתם עולה כי היקף התופעה רחב מאוד ומגיע בכל שנה לאלפי עצורים ששהו לילה מיותר במעצר ושוחררו למחרת בבוקר.

ממחוז חוף במשטרה נמסר: "החקירה בעניינו של החשוד טרם הסתיימה. החשוד סירב לשתף פעולה בחקירה ועל מנת למצות את החקירה ביקשנו את הארכת מעצרו. יחד עם זאת, אנו מכבדים את החלטת בית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully